Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1820773_0001.png
Styrings- og Ressourceafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. november 2017
Koncernstyringskontoret
Vibeke Holk
2017-0030-0182
506412
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 922 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. september 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Søren Markvard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm., om der i det kommende udbud af Rigspolitiets it-systemer vil blive indføjet konkrete begrænsninger for, hvilke leverandører og underleverandører der kan anvendes, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 922 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for udbuddet af Rigspolitiets it-
systemer i forhold til følgende:
1) hvilken type udbud er der tale om,
2) hvordan vil den resterende udbudsproces gennemføres, og
3) hvilke kriterier der indgår i udvælgelsen af leverandør, her-
under kriteriernes interne vægtning?”
Svar:
Det lægges i følgende besvarelse til grund, at Retsudvalgets spørgsmål
vedrører det igangværende udbud af ”CSC-kontraktkomplekset”, som er
en rammeaftale om drift, vedligehold, support og videreudvikling af 22 it-
systemer i Rigspolitiets systemportefølje, herunder sagsstyringssystemet
POLSAS. Udbuddet er offentliggjort den 3. februar 2017 i EU-tidende
(2017/S 024-043189).
Til besvarelsen er indhentet følgende bidrag fra Rigspolitiet:
”Rigspolitiet kan oplyse, at udbuddet gennemføres efter ud-
budsformen
konkurrencepræget dialog
og gennemføres med
juridisk bistand fra Kammeradvokaten.
Årsagen til, at udbuddet afvikles efter udbudsformen
konkur-
rencepræget dialog,
er, at Rigspolitiets konkrete behov ikke
vurderes at kunne imødekommes ved levering af allerede til-
gængelige, standard it-løsninger på grund af den tekniske
kompleksitet, der er forbundet med systemporteføljen. Fast-
læggelse og identifikation af de tekniske, finansielle og juridi-
ske krav, som Rigspolitiet vil stille til en ny leverandør, sker på
baggrund af gennemført dialog med tilbudsgiverne.
Den konkurrenceprægede dialog indeholder tre hovedelemen-
ter:
1. Udvælgelse/prækvalifikation
2. Dialog mellem Rigspolitiet og tilbudsgiverne
3. Det endelige tilbud
De virksomheder, der er blevet prækvalificerede efter udvæl-
gelsesfasen i udbuddet, deltog i dialog- såvel som tilbudsfasen.
Udbuddet er på nuværende tidspunkt i tilbudsfasen, der blev
påbegyndt den 16. oktober 2017 ved udsendelse af udbudsma-
teriale samt opfordring til tilbudsafgivelse til de prækvalifice-
rede virksomheder.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm., om der i det kommende udbud af Rigspolitiets it-systemer vil blive indføjet konkrete begrænsninger for, hvilke leverandører og underleverandører der kan anvendes, til justitsministeren
Tilbudsfasen bliver afsluttet ultimo november 2017, når de
prækvalificerede virksomheder forventeligt afleverer deres en-
delige tilbud. Rigspolitiet vil herefter evaluere de indkomne
tilbud.
Rigspolitiet vil vurdere de endelige tilbud på grundlag af tilde-
lingskriteriet
det økonomisk mest fordelagtige tilbud.
I vurde-
ringen af, hvilket tilbud der er det økonomisk mest fordelagti-
ge, indgår følgende tre underkriterier:
kvalitet
(vægtes 50 pct.),
leverancesikkerhed
(vægtes 20 pct.) og
pris
(vægtes 30 pct.).
I vægtningen indgår underkriteriet
pris
således med 30 pct.,
mens de kvalitative underkriterier
leverancesikkerhed
og
kvali-
tet
indgår med i alt 70 pct.
I kriterierne
kvalitet
og
leverancesikkerhed
indgår bl.a. a)
hvorvidt der tilbydes sikker og stabil drift, vedligeholdelse og
support i hele kontraktperioden, b) hvorvidt der (ved planlæg-
ning og test) sikres en optimal, effektiv og sikker overdragelse
ved transition, og c) hvorvidt leverandøren understøtter en sik-
ker og høj grad af forsyningssikkerhed, herunder hvorledes til-
gængelighed af systemporteføljen sikres opretholdt.
Når Rigspolitiet har vurderet, hvilket tilbud der er det økono-
misk mest fordelagtige tilbud på baggrund af de anførte krite-
rier, træffer Rigspolitiet beslutning om tildeling af kontrakten.”
3