Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1807281_0001.png
Styrings- og Ressourceafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. oktober 2017
Økonomikontoret
Andreas Dinesen Hansen
2017-0030-0192
506796
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 913 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. september 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
jm@jm.dk
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 913: Spm. om beregningerne bag indtægtsbevillingen til bøder m.v., til justitsministeren
1807281_0002.png
Spørgsmål nr. 913 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for beregningerne bag indtægtsbevil-
lingen til bøder m.v.?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”På
forslag til finansloven for 2018 (FFL2018) er indtægterne
og udgifterne på hovedkonto 11.23.02. Bøder, parkeringsafgif-
ter, salg af pas, køreprøver og kørekort mv. efter normal praksis
som udgangspunkt budgetteret svarende til indtægterne og ud-
gifterne i det seneste regnskabsår (2016) fordelt på bøder, ATK,
pas, kørekort mv., jf. nedenstående tabel. På finansloven for
2017 (FL2017) blev hovedkontoen budgetteret efter samme
praksis som på FFL18, det vil sige svarende til indtægterne og
udgifterne i regnskabsåret 2015.
Mio. kr.
FL2017
(A)
Bøder mv.
ATK
Pas
Kørekort
1)
Konfiskationer
Våbentilladelser
Parkeringskontrolafg.
Øvrige indtægter
Nedskrivninger
2)
Offerfond
Total
1.061,3
616,1
259,8
167,1
77,8
21,3
9,3
50,5
-803,7
38,4
1.497,9
R2016
(B)
1.231,7
701,2
303,5
185,9
104,1
22,0
9,0
43,0
-757,7
39,4
1.882,1
-
198,8
-43,7
-
-
-
-
-
-29,8
-
125,2
Korrek-tion
(C)
FFL2018
(D=B+C)
1.231,7
900,0
259,8
185,9
104,1
22,0
9,0
43,0
-787,5
39,4
2.007,5
FL2017-
FFL2018
(E=D-A)
170,4
283,9
-
18,8
26,3
0,7
-0,3
-7,5
16,2
1,0
509,6
1) I forbindelse med FFL2015 blev der i 2018 indbudgetteret en merindtægt på 1,9 mio.kr. fra
og
med 2018 i forbindelse med implementeringen af dele af EU’s 3. kørekortdirektiv. Denne
merindtægt er nulstillet i forbindelse med budgetteringen af indtægterne på FFL2018 som følge
af merindtægtens størrelse i forhold til de samlede indtægter fra kørekort og usikkerheden for-
bundet med budgetteringen heraf.
2) Bøder mv. bliver indtægtsført, når de bliver idømt. Nedskrivninger omfatter bøder mv., som
ikke er blevet indbetalt efter seks måneder, og som derfor overføres til restanceinddrivelse hos
SKAT.
I forhold til indtægterne i regnskabsåret 2016 er der på FFL2018
foretaget en korrektion af indtægterne fra ATK, der er opjusteret
med 198,8 mio.kr. til 900,0 mio.kr. Opjusteringen kan henføres
til, at der i løbet af sidste kvartal i 2016 var en opdrift i ATK-
bødeindtægterne, som blandt andet kan henføres til indfasnin-
gen af civile ATK-måleoperatører, der blev lagt til grund for
vurderingen af indtægterne på FFL18. Samlet skønnes det på
den baggrund, at der vil være en merindtægt på knap 200 mio.
kr. i forhold til indtægterne i regnskabsåret 2016.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 913: Spm. om beregningerne bag indtægtsbevillingen til bøder m.v., til justitsministeren
Som konsekvens heraf er nedskrivningerne opjusteret med knap
30 mio. kr., da det skønnes, at 15 pct. af bøderne ikke bliver
indbetalt, og derfor bliver overført til restanceinddrivelse hos
SKAT.
En tilsvarende korrektion af indtægterne fra ATK og nedskriv-
ningerne blev foretaget på FL2017 som følge af den forventede
effekt ved fuld indfasning af den udvidede ATK-indsats.
Der er endvidere foretaget en korrektion af indtægterne fra pas,
der er nedjusteret med 43,7 mio. kr. til 259,8 mio. kr. i forhold
til indtægterne i regnskabsåret 2016. Nedjusteringen kan henfø-
res til, at indtægterne fra pas i regnskabsåret 2016 anses for eks-
traordinært høje. Dette kan muligvis blandt andet henføres til
øgede krav om at fremvise gyldig legitimation, eksempelvis pas,
ved indrejse til Sverige. Derfor er indtægterne i regnskabsåret
2015 (259,8 mio. kr.) anvendt som skøn for indtægterne på
FFL2018.
Sammenholdes indtægterne på FFL2018 med indtægterne på
FL2017 fremgår det, at stigningen i indtægterne primært kan
henføres til ATK og bøder mv. I den forbindelse bemærkes det,
at indtægterne fra bøder mv. kan variere meget fra år til år, her-
under som følge af, at der alt afhængigt af sagernes omfang og
karakter kan pålægges meget store bøder i enkelte sager, og at
antallet af sådanne sager kan variere meget fra år til år. Estimatet
for indtægterne fra bøder mv. er derfor behæftet med stor usik-
kerhed selv ved en konstant indsats fra politiets side.
Det bemærkes endvidere, at indtægterne fra ATK er behæftet
med stor usikkerhed og skønnes på nuværende tidspunkt at ud-
gøre omkring 800 mio. kr. i 2017. Endvidere er konsekvenserne
af pilotprojektet med stærekasser, hvor 20 af kameraerne fra po-
litiets mobile fotovogne bruges til at opsætte 20 fastmonterede
stærekasser på farlige strækninger, ikke indregnet i indtægts-
skønnet på FFL2018.”
3