Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1733552_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd i Retsudvalget
Hvornår:
d. 15. november 2016
DET TALTE ORD GÆLDER
11. oktober 2016
Sags nr.
Akt-id
2016 - 10736
136867
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål H
Tekst:
[Spørgsmålene; F og G besvares af Justitsministeren]
Samrådsspørgsmål F:
”Mener ministeren, at den aktuelle SSP-indsats i de sær-
ligt udsatte boligområder lever op til politiforliget fra
november 2015 om at videreføre og videreudvikle indsat-
sen i de særligt udsatte boligområder, herunder ved kon-
sekvent patruljering samt synlig tilstedeværelse og kon-
takt med kommunerne og de unge, og vil ministeren re-
degøre for hvilke initiativer regeringen har taget i 2016
for at videreudvikle den præventive og tryghedsskabende
indsats i de særligt udsatte boligområder?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
2
Samrådsspørgsmål G:
”Vil ministeren, på baggrund af artiklen ”Politiet lever
ikke op til politiforliget” i Boligen, nr. 9 fra september
2016, hvoraf det fremgår, at mange politifolk er bekym-
rede over, at SSP-samarbejdet og andet præventivt ar-
bejde smuldrer, fordi betjentene skal bruge tid på be-
vogtning, og at konsekvenserne af den manglende tilste-
deværelse vil kunne mærkes om 5-10 år, oplyse, om mi-
nisteren deler den bekymring og redegøre for, hvilke
konsekvenser ministeren vurderer, det har for udviklin-
gen af kriminalitet blandt de helt unge, såfremt det præ-
ventive politiarbejde nedprioriteres, og hvilke initiativer
ministeren vil iværksætte for at forhindre en sådan ud-
vikling?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
3
Samrådsspørgsmål H (udlændinge-, integrations- og
boligministeren):
”Vil ministeren redegøre for status for fremlæggelse af
planen til at forbedre indsatsen i ghettoområderne, jf.
regeringsgrundlaget ”Sammen for fremtiden” fra juni
2015, og oplyse hvilke initiativer ministeren vil iværksæt-
te for at forbedre indsatsen i ghettoområderne, herunder
nedbringe kriminaliteten blandt unge med anden etnisk
baggrund samt sikre en vellykket integration og nedbry-
de parallelsamfund, og vil ministeren redegøre for,
hvordan ministeren synes, regeringens visioner for ghet-
toindsatsen flugter med de problemstillinger ved den
manglende præventive og tryghedsskabende indsats, der
rejses i artiklen ”Politiet lever ikke op til politiforliget” i
Boligen, nr. 9 fra september 2016?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Astrid Krag (S).
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
4
[Indledning]
Tak for ordet.
Jeg svarer på spørgsmål H, og jeg vil indlede med at si-
ge, at jeg betragter den del af spørgsmålet, som angår po-
litiets indsats, som besvaret i justitsministerens svar.
[Spørgsmål H]
[Kort
om status for fremlæggelse af ghettoplanen]
Det fremgår ganske rigtigt af regeringsgrundlaget
”Sammen om fremtiden”, at regeringen vil fremlægge en
plan til forbedring af indsatsen i ghettoområderne. Det
vil regeringen også gøre.
Regeringen har allerede gennemført vigtige initiativer,
som vil forbedre vilkårene i ghettoområderne. Jeg for-
venter, at jeg i løbet foråret 2017 kan offentliggøre en
samlet ghettoplan, som vil supplere de allerede igangsat-
te initiativer.
[Hvad
er problemet med ghettoområder]
Der er i Danmark boligområder, som ikke er en del af de
byer og det samfund, som de bør være en naturlig del af.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
5
Det er et stort problem, fordi det betyder, at der reelt og-
så er mennesker, som lever fuldstændig isoleret fra resten
af Danmark. Og i nogle tilfælde med værdier, normer og
regler, som slet ikke flugter med de danske.
Der er gjort og gøres et stort arbejde for at sikre en mere
blandet beboersammensætning. Det er svært, for der er
ikke ret mange familier med andre muligheder, som vil
bo i et kvarter, der er isoleret fra og fungerer på en anden
måde end det danske samfund.
Det er godt, at de har muligheden, men det betyder des-
værre også, at mange af de ressourcestærke familier flyt-
ter fra området, når de har fået arbejde.
Vi ender nemt det samme sted, som vi startede. Det kan
se ud, som om indsatsen er forgæves. Det er den ikke! Vi
skal glæde os over, at det faktisk lykkes at bringe menne-
sker udenfor arbejdsmarkedet i gang med et job eller en
uddannelse. Og der er ingen grund til at give op.
Ghettoerne er ofte meget store bebyggelser, som er byg-
get i en tid, hvor bl.a. bilfri områder var et ideal, og hvor
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
6
lys og frisk luft vægtede højere end nærhed til by. Derfor
er boligområderne typisk placeret i kanten af byen, og de
er kun koblet på byernes vejnet med en enkelt ind- og
udkørsel.
Tanken er sådan set god nok, men når der hverken er ef-
fektiv offentlig transport, attraktive indkøbsmuligheder
eller andre funktioner, som kan tiltrække mennesker ude-
fra, bliver områderne blindgyder, hvor kun de, der bor i
områderne, færdes.
Det skaber isolation og risiko for dannelse af parallel-
samfund. Og værre bliver det, hvis beboerne ikke arbej-
der, og derfor heller ikke dagligt kommer i kontakt med
etniske danskere. Så bliver isolationen total. Det er ikke
godt for de berørte, og det er ikke godt for de mennesker,
som bor her.
Børn og unge fra familier, hvor forældrene er arbejdslø-
se, har ofte sprogvanskeligheder og sociale udfordringer.
Og de har vanskeligt ved at finde en god rollemodel i na-
boen eller i legekammeratens forældre. For de er også
arbejdsløse, taler dårligt dansk og har de samme sociale
problemer.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
7
De børn og unge er bagud på point fra starten. De er der-
for i stor risiko for at komme til at leve et liv på kontant-
hjælp, som kriminelle og måske endda for at blive til-
trukket af radikale miljøer.
Det er derfor, at vi ikke kan acceptere socialt og fysisk
isolerede boligområder. Og det er derfor, at vi fortsat
skal modvirke ghettoiseringen og forbedre indsatsen i
ghettoområderne.
[Indsats mod parallelsamfund]
Vi skal have skabt varige forandringer.
Afsættet for regeringens ghettoplan vil derfor være, at de
fysiske strukturer, som blokerer for forandring og for-
bedring i ghettoerne, skal brydes ned.
Regeringen vil sætte ind på flere fronter for at bryde med
både den fysiske og den sociale isolation, der giver gro-
bund for parallelsamfund.
Vi har allerede indført en kontanthjælpsreform, lanceret
en handlingsplan til bekæmpelse af radikalisering og
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
8
indgået en satspuljeaftale, som tager kampen op mod pa-
rallelsamfund.
[Det
skal kunne betale sig at arbejde]
Ingen skal leve permanent på kontanthjælp. Det skal
kunne betale sig at arbejde. Det gør det ikke, hvis det
økonomisk er lige så godt at blive forsørget af det offent-
lige. Regeringen har derfor indført et nyt kontanthjælps-
loft og 225-timersregelen. Både modtagere af kontant-
hjælp og af integrationsydelse får dermed en større ge-
vinst ved at komme i arbejde og får dermed også et større
incitament til at finde et sådan. Det er der brug for i ghet-
toområderne, hvor alt for mange er uden arbejde.
[Parallelsamfund]
Der er ghettoområder, som udvikler sig til parallelsam-
fund med egne normer og regler, som strider mod vores
demokratiske frihedsrettigheder med religions- og yt-
ringsfrihed og lighed mellem kønnene.
Det er for mig helt ubegribeligt, at man kan leve i Dan-
mark, nyde godt af vores velfærdssamfund og samtidig
forkaste den samfundsform, vi har, og de rodfæstede
værdier, som ligger til grund for det danske samfund. Og
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
9
det er endnu mere ubegribeligt, at man ikke viger tilbage
for at bruge vold for at opnå sine mål. Og her tænker jeg
både på de voldsparate i de ekstremistiske miljøer og de
fædre, onkler og brødre, som ikke vil acceptere, at man i
Danmark selv bestemmer, hvem man vil bo sammen
med.
Med den satspuljeaftale, der netop er indgået, er der et
særligt fokus på indsatsen mod parallelsamfund. Der er
afsat i alt 165 mio. kr. til indsatsen mod radikalisering og
ekstremisme samt æresrelaterede konflikter og negativ
social kontrol. Det er udfordringer, som i høj grad er
knyttet til ghettoområderne.
Satspuljeaftalen styrker den kommunale indsats i samar-
bejde med boligorganisationerne, og så sker der en mar-
kant styrkelse af kommunernes mulighed for at trække
på rådgivning og viden fra nationale myndigheder.
Et centralt punkt i aftalen er mobiliseringen af civilsam-
fundet, hvor der bl.a. indgås strategiske partnerskaber
mellem kommuner, boligorganisationer og civilsam-
fundsaktører.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
10
[Ghettoplan
– bekæmpelse af fysiske parallelsamfund]
Det er ikke en ny erkendelse, at man bliver nødt til at gå
radikalt til værks i ghettoområderne, hvis man vil se for-
andringer.
”Ghettoen tilbage til samfundet – et opgør med parallel-
samfund i Danmark”, som den forrige borgerlige rege-
ring lancerede, lagde allerede på det tidspunkt nogle af-
gørende spor for indsatsen.
Vi indførte ghettokriterierne og opgav dermed berørings-
angsten overfor problemerne.
Vi indførte også økonomisk støtte til forandring af infra-
struktur i ghettoområderne. 100 mio. kr. om året i fire år
fra 2011-2014. Hertil kom en lovændring, som mulig-
gjorde strategisk nedrivning i udsatte boligområder. In-
frastrukturpuljen er siden blevet forhøjet til 160 mio. kr.
årligt i fire år fra 2015-2018.
De initiativer, vi indførte i 2010, har gjort det muligt for
boligorganisationer og kommuner at tage fat på at bryde
helt fundamentalt med de negative fysiske strukturer i
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
11
ghettoerne. Vi begynder nu at se resultatet af det omfat-
tende arbejde hermed.
[Gode eksempler – Gellerupparken]
Det mest markante eksempel er Gellerupparken i Aarhus,
som i et godt samarbejde mellem Aarhus Kommune og
Brabrand Boligforening og beboerne i området ændres
fuldstændigt.
Der etableres et handelsstrøg, som forbinder City Vest
med Bazar Vest. Boligområdet opdeles til flere mindre
kvarterer, med forskellige kendetegn, fx bygges nye, la-
vere boliger, nyt byggeri mellem blokkene, og hvert
kvarter får sit eget torv. På nogle af blokkene bygges
penthouselejligheder og gavlhuse, og nogle boligblokke
rives ned. De nye kvarterer etableres i de nye naturlige
opdelinger af området, der opstår med handelsstrøg og de
nye veje, som føres ud og ind af området, og som kobles
på vejnettet i Brabrand.
Fællesarealerne midt i området er i dag lukkede, uudnyt-
tede og utrygge græsarealer med skumle stier. De ændres
nu til indbydende byrum med bypark, beboerhus og
sportsfaciliteter, der vil være attraktive for hele byen.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
12
Boligorganisationen frasælger byggegrunde til erhverv,
og kommunen etablerer letbane og opfører midt i Gelle-
rup et nyt kommunalt kontordomicil til 1.000 medarbej-
dere.
Tilsvarende store planer gennemføres i de kommende år
i København, og senest har Høje Taastrup Kommune og-
så lanceret en ambitiøs plan for en radikal forandring af
kommunens ghettoområder.
Fælles for planerne i Høje Taastrup og Aarhus er, at de
systematisk sigter på at skabe et bedre socialt mix i byde-
len.
Men det er desværre ikke alle kommuner og boligorgani-
sationer, som er helt så visionære i forhold til at iværk-
sætte strukturelle forandringer i ghettoområderne.
En ny ghettoplan skal få flere kommuner og boligorgani-
sationer i hele landet til at tage fat på de fysiske struktu-
relle problemer og udvikle mere sikre og trygge områder.
[Kriminalitetsbekæmpelse
og integration i ghettoplanen]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
13
Regeringens ghettoplan vil gå på to ben. Der skal i flere
ghettoer skabes en gennemgribende forandring af bolig-
områdernes struktur. Herudover vil planen indeholde ini-
tiativer, som løfter beboerne socialt, styrker integratio-
nen, forbedrer beskæftigelsesmulighederne og nedbrin-
ger kriminaliteten i ghettoområderne.
Der finder allerede i dag integrationsfremmende aktivite-
ter sted i regi af helhedsplanerne. Der er forældrekurser,
fædreindsatser og støtte til skole-hjemsamarbejde i ghet-
toskolerne. Det er gode indsatser, som hjælper mange
beboere på kanten af samfundet.
En ny ghettoplan vil sætte fokus på, hvordan vi får de
boligsociale indsatser til at spille bedre sammen med
kommunens indsatser. Vi tror på, at der er væsentlige sy-
nergier at hente ved at tænke indsatserne sammen.
I satspuljeaftalen – som vi netop har indgået på integrati-
onsområdet - er der afsat 10 mio. kr. til et forsøg med et
samarbejde mellem boligorganisationer og jobcentre.
Boligorganisationerne skaffer beskæftigelse til kontant-
hjælpsmodtagere i ghettoområder og jobcentrene sikrer
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
14
effektiv håndhævelse af de gældende sanktioner. Det er
et eksempel på, hvordan indsatserne kan tænkes sammen.
En ghettoplan vil også indeholde initiativer, som sætter
ind overfor kriminalitet og utryghed i de udsatte bolig-
områder. Også selvom kriminaliteten er faldet, som
Justitsministeren lige har redegjort for. Vi skal ikke hvile
på laurbærerne.
Derfor flugter justitsministerens handlingsplan til be-
kæmpelse af ungdomskriminalitet også godt med mit ar-
bejde med en ny ghettoplan. Og vi koordinerer selvfølge-
lig arbejdet. De kriminalitetsbekæmpende initiativer, der
allerede er i gang i regi af de helhedsplaner, som Lands-
byggefonden finansierer, bidrager til politiets indsatser
for at sikre tryghed og sikkerhed i ghettoområderne.
Det er fx opsøgende indsatser, væresteder, mentorindsat-
ser, rollemodeller og fritidsjob, deltagelse i SSP-
samarbejde og etablering af lokale beredskaber, der akti-
veres ved uro. Det er igen et eksempel på, at boligorgani-
sationernes indsats tænkes sammen med myndighedernes
indsats, så vi opnår mere for pengene.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til transport-, bygnings- og boligministeren
15
Jeg forventer at kunne fremlægge en ghettoplan i foråret
2017, som giver flere kommuner og boligorganisationer
mulighed for at iværksætte gennemgribende forandringer
i ghettoområderne. Så vi kan forhindre, at ghettoerne bli-
ver arnesteder for lediggang, kriminalitet og radikalise-
ring. Så vi kan få et fælles Danmark, hvor de samme
værdier, normer og regler gælder overalt.