Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1691522_0001.png
Styrings- og Ressourceafdelingen
Dato:
Dok.: 2123308
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af
samrådsspørgsmål F og G
fra Folketingets Retsudvalg den 15. november 2016
Samrådsspørgsmål F:
”Mener ministeren, at den aktuelle SSP-indsats i de
særligt udsatte boligområder lever op til politiforliget
fra november 2015 om at videreføre og videreudvikle
indsatsen i de særligt udsatte boligområder, herunder
ved konsekvent patruljering samt synlig tilstedeværelse
og kontakt med kommunerne og de unge, og vil ministe-
ren redegøre for hvilke initiativer regeringen har taget i
2016 for at videreudvikle den præventive og trygheds-
skabende indsats i de særligt udsatte boligområder?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
1
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til justitsministeren
Samrådsspørgsmål G:
”Vil ministeren, på baggrund af artiklen ”Politiet lever
ikke op til politiforliget” i Boligen, nr. 9 fra september
2016, hvoraf det fremgår, at mange politifolk er bekym-
rede over, at SSP-samarbejdet og andet præventivt ar-
bejde smuldrer, fordi betjentene skal bruge tid på be-
vogtning, og at konsekvenserne af den manglende tilste-
deværelse vil kunne mærkes om 5-10 år, oplyse, om mi-
nisteren deler den bekymring og redegøre for, hvilke
konsekvenser ministeren vurderer, det har for udviklin-
gen af kriminalitet blandt de helt unge, såfremt det præ-
ventive politiarbejde nedprioriteres, og hvilke initiativer
ministeren vil iværksætte for at forhindre en sådan ud-
vikling?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Samrådsspørgsmål H (udlændinge-, integrations- og
boligministeren):
”Vil ministeren redegøre for status for fremlæggelse af
planen til at forbedre indsatsen i ghettoområderne, jf.
regeringsgrundlaget ”Sammen for fremtiden” fra juni
2015, og oplyse hvilke initiativer ministeren vil iværk-
sætte for at forbedre indsatsen i ghettoområderne, her-
under nedbringe kriminaliteten blandt unge med anden
etnisk baggrund samt sikre en vellykket integration
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til justitsministeren
og nedbryde parallelsamfund, og vil ministeren redegø-
re for, hvordan ministeren synes, regeringens visioner
for ghettoindsatsen flugter med de problemstillinger ved
den manglende præventive og tryghedsskabende ind-
sats, der rejses i artiklen ”Politiet lever ikke op til poli-
tiforliget” i Boligen, nr. 9 fra september 2016?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Astrid Krag (S).
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for de tre samrådsspørgsmål, der handler om poli-
tiets præventive arbejde og SSP-indsatsen med fokus på
de særligt udsatte boligområder.
Jeg vil indlede med en samlet besvarelse af samråds-
spørgsmål F og G. Derefter vil udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren besvare samrådsspørgsmål H.
[Samrådsspørgsmål F og G]
[Udfordringer
for SSP-samarbejdet og det præventive
arbejde som følge af ressourcesituationen]
Der er ingen tvivl om, at dansk politi i øjeblikket er
presset på personaleressourcerne. Politiet har mange op-
gaver som følge af det forhøjede terrorberedskab og
indsatsen i grænseområderne.
Situationen nødvendiggør en løbende prioritering i hver
enkelt politikreds af de ressourcer, der er til rådighed.
Politiet lægger i den forbindelse vægt på at undgå at re-
ducere i det primære beredskab. Det skal sikre, at politi-
et fortsat er i stand til at rykke hurtigt ud til borgerne.
Det betyder omvendt, at andre dele af politiet må afgive
ressourcer til løsningen af de ekstra opgaver. Derfor
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til justitsministeren
er der i øjeblikket færre ressourcer til rådighed til bl.a.
efterforskning, sagsbehandling og det kriminalpræventi-
ve arbejde.
Flere politikredse er derfor udfordret i at kunne deltage i
SSP-samarbejdet i helt samme omfang som tidligere.
Nogle politikredse er også udfordret i forhold til at op-
retholde det samme omfang af opsøgende kontakter og
kendskabet til de unge.
[Adressering
af de ressourcemæssige udfordringer]
For på sigt at løse ressourceudfordringerne i politiet har
vi allerede i flerårsaftalen taget en række initiativer.
Der er bl.a. afsat midler til at ansætte andre medarbej-
dergrupper, så politiuddannede kan frigøres fra admini-
strative opgaver til politiarbejde. Det betyder bl.a., at
der ikke vil sidde flere politifolk i ATK-vogne efter
nytår. Derudover vil der blive frigjort politiuddannede i
politiets 112-alarmcentraler og i forbindelse med afhol-
delse af teori- og køreprøver.
Politiet undersøger også muligheden for at lade private
aktører løse opgaver i politiet. Det første resultat er, at
politiet fremadrettet vil bruge private aktører i forbin-
delse med kostertransporter. Derudover overvejer po-
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til justitsministeren
litiet andre områder, hvor det kan give mening at lade
opgaver løses af private.
Hertil kommer, at Hjemmeværnet bistår politiet med
grænsekontrollen. Dette har gjort det muligt at sende
125 politibetjente tilbage til politikredsene.
Endelig har vi øget elevoptaget på Politiskolen. Målet er
300 flere betjente ved udgangen af 2017.
Vi er altså på vej i den rigtige retning.
[Flerårsaftalen og status i de særligt udsatte boligom-
råder]
Det følger bl.a. af flerårsaftalen, at politiet skal videre-
føre de seneste års tryghedsskabende indsatser i de sær-
ligt udsatte boligområder. Det omfatter bl.a. en styrket
kriminalpræventiv indsats, konsekvent patruljering og
tæt kontakt med de lokale unge gennem SSP-samarbej-
det.
Lad mig starte med at slå fast, at Rigspolitiet vurderer,
at politikredsene indtil videre overordnet har været i
stand til at leve op til ambitionerne i flerårsaftalen.
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til justitsministeren
Desuden kan vi se, at kriminaliteten i de særligt udsatte
boligområder er faldende. De seneste tal viser et fald på
5,1 pct. i antallet af straffelovsanmeldelser fra 1. halvår
2015 til 1. halvår 2016. Det er positivt.
Jeg kan også nævne, at ungdomskriminaliteten de sene-
ste år generelt har været faldende. Der er dog stadig en
hård kerne af unge kriminelle, der begår omfattende og
alvorlig kriminalitet. Det vil vi gøre noget ved. Det ven-
der jeg tilbage til.
[Initiativer
i forhold til den præventive og tryghedsska-
bende indsats i særligt udsatte boligområder]
Den positive tendens med faldende kriminalitet i de
særligt udsatte boligområder understreger, hvor vigtigt
det er med den præventive og tryghedsskabende indsats.
Og det forebyggende arbejde er en af dansk politis ho-
vedprioriteter. Flere politikredse har eksempelvis dedi-
kerede områdebaserede betjente, der skal øge politiets
synlighed i områderne. Politiet benytter sig også af
f.eks. tryghedsvandringer, cykelpatruljer og dialogind-
satser i forhold til civilsamfundet for at øge politiets
synlighed og tilgængelighed.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til justitsministeren
Indsatsen i de særligt udsatte boligområder er også ka-
rakteriseret ved et tæt samarbejde mellem de relevante
aktører. Alle politikredsene har således fokus på at etab-
lere og fastholde tætte samarbejdsrelationer med andre
aktører. Det kan f.eks. være partnerskabsaftaler med
kommuner og samarbejde med boligselskaber eller ko-
ordinerede SSP-indsatser i forbindelse med akutte pro-
blematikker.
Desuden arbejdes der i Rigspolitiet på at udvikle en na-
tional tryghedsstrategi. Strategien vil indeholde en ræk-
ke initiativer, der har til formål at mindske utrygheds-
skabende adfærd og øge tilliden til politiet i de særligt
udsatte boligområder. Det vil ske gennem inddragelse
af civilsamfundet og brobyggende politiarbejde med fo-
kus på at styrke lokalsamfundet.
Derudover foregår der i landets politikredse en række
målrettede kriminalpræventive indsatser, som adresserer
lokale udfordringer relateret til ungdomskriminalitet.
Lad mig nævne tre:
1) Projekt ”Tryg Aalborg” i Nordjyllands Politi, der
sigter mod at nedbringe kriminalitetsniveauet
blandt unge i Jomfru Ane Gade.
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til justitsministeren
2) Midt- og Vestsjællands Politis særlige indsats mod
hashmisbrug i uddannelsesinstitutioner i politik-
redsen.
3) Og Projekt ”PANTHER 1” i Sydøstjyllands Politi,
som sigter mod at identificere unge i risiko for at
blive tiltrukket af rocker- og bandemiljøet.
[Nyt
ungdomskriminalitetsudspil]
Som jeg var nævnte før, er ungdomskriminaliteten ge-
nerelt faldende. Der er dog stadig en hård kerne af unge
kriminelle, der begår omfattende og alvorlig kriminali-
tet. Det vil regeringen gøre noget ved.
Der er derfor gennemført et større analysearbejde for at
afdække eventuelle problemstillinger i den nuværende
indsats mod ungdomskriminalitet. Målet med analysear-
bejdet – som bl.a. omfatter ny forskning – har været at
finde løsninger, der virker.
Det er vigtigt, at vi får de unge væk fra den destruktiv
adfærd og ind på en mere konstruktiv livsbane. Det er
vigtigt for de unge, og det er vigtigt for samfundet.
Derfor lancerer regeringen senere i år en reform af ind-
satsen mod ungdomskriminalitet, hvor der sættes mere
konsekvent ind for den hårde kerne af unge kriminel-
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 15/11-16 om politiindsatsen i særligt udsatte boligområder, til justitsministeren
le. Der bliver i den forbindelse også set på, hvilken rolle
centrale aktører, herunder politiet, skal have i forbindel-
se med at nedbringe kriminaliteten blandt de unge.
[Afslutning]
Den kriminalpræventive indsats er vigtig i almindelig-
hed og i særligt udsatte boligområder i særdeleshed.
Jeg håber, at de mange iværksatte initiativer vil bidrage
til et fortsat fald i ungdomskriminaliteten og i kriminali-
teten i de særligt udsatte boligområder.
Jeg håber også, at vores mange tiltag til at aflaste politi-
et vil kunne mærkes i politikredsene. Der arbejdes fort-
sat hårdt på at aflaste politiet yderligere.
Jeg vil nu givet ordet til udlændinge- integrations og bo-
ligministeren til besvarelse af samrådsspørgsmål H.
10