Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1794350_0001.png
Styrings- og Ressourceafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
28. september 2017
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Andreas Højmark An-
dersen
Sagsnr.: 2017-0030-0136
Dok.:
498585
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 868 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. august 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 868: Spm. om, hvad udgifterne til grænsekontrol har været siden indførelsen i januar 2016, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 868 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvad udgifterne til grænsekontrol har
været siden indførelsen i januar 2016?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”De
direkte udgifter til grænsekontrol for perioden 4. januar
2016 til og med august 2017 udgør omkring 275 mio. kr., heraf
udgør driftsudgifterne 126 mio. kr., politiets udgifter til over-
arbejde mv. udgør ca. 80 mio. kr., mens Hjemmeværnets bi-
stand udgør omkring 70 mio. kr. for perioden.
Driftsudgifterne for perioden udgør 126 mio. kr., og består af
udgifter til indkvartering af personalet i grænseområderne, ud-
betaling af timedagpenge og øvrig forplejning, transport til og
fra de assisterende kredse til grænseområderne og transport in-
denfor grænsekredsene fra indkvarteringsstedet og til grænse-
overgangene. Herudover er der udgifter til mandskabsfacilite-
ter mv. samt udgifter til tolkebistand.
Det skal bemærkes, at politiets personaleressourcer til grænse-
kontrollen primært er frigjort ved omprioritering af ressourcer
fra politiets øvrige opgaver. Grænsekontrollen har derfor ikke
medført direkte meromkostninger til afholdelse af ordinær løn.
Politikredsene ophober imidlertid en del merarbejde både di-
rekte forbundet med indsatsen i grænseområderne og som føl-
ge af overarbejde i kredsene blandt andet afledt af assistancer
til grænsekredsene. Der er således øgede omkostninger til
håndtering af kompenserende overarbejde og særlige ydelser,
hvor udgifterne skønnes at udgøre omkring 80 mio. kr. for ja-
nuar 2016 til og med august 2017. Det er dog ikke muligt at
opgøre det eksakte omfang, da politiets registreringsramme ik-
ke understøtter dette formål.
Hjemmeværnets omkostninger i 2016 og 2017 er i forbindelse
med udarbejdelsen af aktstykker estimeret til i alt ca. 70 mio.
kr. for perioden januar 2016 til og med august 2017. Beløbet
dækker primært lønomkostninger til personalet fra Hjemme-
værnet. Herudover er der afsat en mindre del til afholdelse af
diverse driftsudgifter, herunder bl.a. rejseydelser og tabt ar-
bejdsfortjeneste.
Udgifterne er specificeret i tabellen nedenfor.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 868: Spm. om, hvad udgifterne til grænsekontrol har været siden indførelsen i januar 2016, til justitsministeren
1794350_0003.png
Udgifter som følge af grænsekontrol
(mio. kr.)
Politiets udgifter til overarbejde mv.
Lønudgifter Hjemmeværn
Driftsudgifter
Heraf indkvartering
Heraf timedagpenge
Heraf forplejning
Heraf transport
Heraf faciliteter mv.
Heraf tolkeudgifter
TOTAL
2016
41
30
89
42
12
13
4
8
10
160
2017
Total
Jan.-aug.
39
40
37
18
5
7
1
4
2
116
80
70
126
61
16
20
6
12
11
275
Det bemærkes, at indsatsen i grænseområderne løbende juste-
res i lyset af bl.a. efterretningsbilledet og den aktuelle situation
ved grænsen, og at antallet af betjente, og dermed ressource-
forbruget til grænsekontrollen og de afledte omkostninger, der-
for ændrer sig løbende i både opad- og nedadgående retning.”
3