Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1794338_0001.png
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 867: Spm. om, hvilke opgaver politikredsene har måttet nedprioritere som følge af den midlertidige grænsekontrol, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 867 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke opgaver politikredsene har måt-
tet nedprioritere som følge af den midlertidige grænsekontrol,
herunder i hvilket omfang de er blevet nedprioriteret, og hvilke
konsekvenser det har haft i forhold til bl.a. sagsbehandlingsti-
der, responstider og sigtelsesprocenter?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at det ikke er muligt at
adskille konsekvenserne af omprioriteringer som følge af den
forstærkede grænseindsats fra konsekvenserne af terrorindsat-
sen eller andre ressourcekrævende indsatser i politiet, hvor
kredsene aktuelt har betydelige afgivelser til håndtering af
rocker- og bandekonflikten.
Rigspolitiets opgørelse fra 1. halvår 2017 viser fortsat, at de fo-
retagne omprioriteringer særligt har været rettet mod de opga-
veområder, hvor politiet selv har et vist råderum til at kunne
tilpasse indsatsen. Det gælder eksempelvis politiets indsatser
på færdsels- og narkotikaområdet.
Det er politiets målsætning, at omprioriteringerne sker med så
få konsekvenser for borgerne som muligt, så borgernes høje
grundlæggende tryghed og tillid til politiet fastholdes. Rigspo-
litiet følger omprioriteringerne, så der løbende er et nationalt
overblik over hvor og hvordan, der bliver prioriteret.
Politikredsene har lokalt råderum i forhold til at tilpasse ind-
satserne til den ressourcemæssige situation, så de i deres priori-
teringer
inden for rammerne af den nationale prioritering
kan tage udgangspunkt i det lokale kriminalitetsbillede og den
måde, den enkelte politikreds er indrettet på, herunder geogra-
fisk og organisatorisk.
Politiet har prioriteret at friholde bemandingen i beredskabet
for at kunne yde en god service til borgerne, men i lyset af om-
prioriteringerne har det blandt andet været nødvendigt at over-
føre flere opgaver til beredskaberne. Dette har medvirket til
stigninger i de gennemsnitlige responstider. Selv om responsti-
den er længere end før iværksættelsen af de ekstraordinære ter-
ror- og grænseindsatser, er responstiden på landsplan dog i 1.
halvår 2017 forbedret med 53 sekunder i forhold til niveauet
for hele 2016, som var på 10 minutter og 38 sekunder.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 867: Spm. om, hvilke opgaver politikredsene har måttet nedprioritere som følge af den midlertidige grænsekontrol, til justitsministeren
Den grove borgerrettede kriminalitet, herunder drab, drabsfor-
søg, voldtægt, grov vold og grove røverier er ligeledes priorite-
ret højt. Hertil kommer rocker- og bandeindsatsen, bekæmpel-
se af indbrudskriminalitet og indsatsen i særligt udsatte bolig-
områder.
Prioriteringen af ressourcer til de nye opgaver har medført
længere sagsbehandlingstider fra anmeldelse til sigtelse end før
terrorhændelserne den 14. og 15 februar 2015. Samtidig stiger
mængden af og alderen på de verserende straffelovssager,
mens sigtelsesprocenten falder for den borgervendte kriminali-
tet, herunder indbrud, tyveri og personfarlig kriminalitet.
Der må fortsat påregnes væsentlige omprioriteringer i hele
2017 og i 2018 med betydning for politiets indsats på en række
områder, omend politikadetterne samt yderligere bistand fra
forsvaret - i tillæg til Hjemmeværnets eksisterende bistand -
vil reducere politiets ressourceforbrug på grænsekontrol og be-
vogtningsopgaver.”
3