Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1798229_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. oktober 2017
Politikontoret
Martin Reinseth
2017-0030-0126
497900
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 859 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. august 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 859: Spm. om ministeren i forlængelse af artiklen »Politifolk: Vi kunne bruge tiden meget mere effektivt«, Jyllands-Posten den 19/8-17 kan redegøre for, om ministeren er gået imod politiets indstilling i sagen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 859 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes i forlængelse af artiklen »Politifolk: Vi kun-
ne bruge tiden meget mere effektivt«, Jyllands-Posten den 19.
august 2017
hvor tillidsmænd i politiet mener, at mobile po-
litistationer på Nørrebro i den aktuelle situation bruger politiets
dyrebare kræfter forkert
redegøre for, om ministeren er gået
imod politiets indstilling i sagen?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
følgende udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Til brug for besvarelsen har Rigspolitiet indhentet et bidrag
fra Københavns Politi.
Københavns Politi har oplyst, at politikredsen den 10. august
2017 tog en mobil politistation i brug, som indsættes i områ-
der, hvor det efter en konkret vurdering skønnes formålstjen-
ligt. Den 14. august 2017 blev der indsat yderligere en mobil
politistation.
Københavns Politi har yderligere oplyst, at de mobile politista-
tioner
i modsætning til nærpolitistationerne i områderne
giver mulighed for at møde borgerne og skabe tryghed, der
hvor borgerne er. Det kræver naturligvis ressourcer at bemande
de mobile politistationer, men de har den fordel, at de hurtigt
kan flyttes til de steder, hvor der er et aktuelt behov for en syn-
lig tilstedeværelse blandt borgerne.
Det er Københavns Politis opfattelse, at de mobile politistatio-
ner er et godt supplement til den massive indsats, der i øvrigt
finder sted, og er medvirkende til at øge trygheden i det områ-
de, hvor de er placeret, hvilket også generelt er i overensstem-
melse med de tilkendegivelser, som politiet har modtaget fra
borgerne.
Københavns Politi har mere generelt om indsatsen i Køben-
havn oplyst, at politikredsen siden starten af maj 2017 har haft
en koordineret indsats mod Loyal to Familia (LTF). Formålet
hermed er at bekæmpe den organiserede kriminalitet, herunder
særligt narkotikakriminaliteten, som er en del af? rocker- og
bandegrupperingernes indtjeningsgrundlag. Indsatsen skal
endvidere sikre borgernes tryghed i forhold til konflikter i det
offentlige rum og hindre utrygheden ved symbolske manifesta-
tioner ved større forsamlinger og i nærmiljøet. Herudover skal
indsatsen bekæmpe grupperingernes ekspansion, ikke mindst i
forhold til hvervningen af børn og unge.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 859: Spm. om ministeren i forlængelse af artiklen »Politifolk: Vi kunne bruge tiden meget mere effektivt«, Jyllands-Posten den 19/8-17 kan redegøre for, om ministeren er gået imod politiets indstilling i sagen, til justitsministeren
Et centralt element i Københavns Politis indsats er at foretage
en hurtig politimæssig reaktion, når der opstår hændelser, som
relaterer sig til bandekonflikten, for derved hurtigst muligt at
genoprette sikkerheden og trygheden i de berørte lokalområ-
der. I den forbindelse iværksætter politikredsen relevante ope-
rative, efterretnings- og efterforskningsmæssige tiltag, der kan
modvirke en eskalering af konflikten.
Herudover har Københavns Politi fokus på oprettelse af visita-
tionszoner i relevante bydele, ligesom politikredsen har en
målrettet indsats vedrørende udstedelse af zoneforbud til per-
soner med forbindelse til verserende bandekonflikter.
Københavns Politi foretager desuden løbende strategisk
måludpegning med henblik på at fjerne de aktører i LTF, der er
styrende for konflikten og grupperingens kriminalitet i øvrigt.
I relation til symbolske manifestationer i det offentlige rum fo-
retager Københavns Politi, i det omfang det er muligt, syste-
matisk kontrol og registrering i forbindelse med såvel planlagte
som spontant opståede forsamlinger, hvor der deltager perso-
ner fra LTF eller andre dele af rocker- og bandemiljøet.
I det tværfaglige samarbejde med kommuner og boligforenin-
ger har politikredsen fokus på forebyggende indsatser rettet
mod børn og unge samt nærmiljøet. Som eksempel på det
tværfaglige samarbejde oplyser Københavns Politi, at politiet i
fællesskab med Københavns Kommune yder en helhedsorien-
teret indsats kaldet
”Pin-point” mod bandegrupperingerne på
Nørrebro, hvor myndighederne møder de enkelte medlemmer
med de redskaber, som vurderes at virke bedst i forhold til in-
dividets og samfundets interesser.
Rigspolitiet kan herudover mere generelt oplyse, at politiets
indsats mod rocker- og bandegrupperinger til stadighed er me-
get højt prioriteret såvel på det nationale strategiske niveau
som på det taktiske og operative niveau. Indsatsen har således i
en årrække været et af de højst prioriterede fokusområder i
dansk politi.”
2.
Jeg kan garantere, at indsatsen mod banderne har højeste prioritet. Der
er tale om en samlet, flerstrenget indsats, hvor mange forskellige redskaber
tages i brug. Et af disse redskaber er de mobile politistationer. Jeg kan i
den forbindelse konstatere, at politiet er af den opfattelse, at de mobile
politistationer udgør et godt supplement til den samlede indsats, der finder
sted, og er medvirkende til at øge trygheden i de områder, hvor de er pla-
ceret.
3