Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1792901_0001.png
Styrings- og Ressourceafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
26. september 2017
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Andreas Højmark An-
dersen
Sagsnr.: 2017-0030-5840
Dok.:
2405191
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 858 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. august 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 858: Spm. om ministeren kan redegøre for den overførsel af opgaver fra politiuddannet personale til andre personalegrupper, som er aftalt inden for rammerne af aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2016-19, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 858 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for den overførsel af opgaver fra
politiuddannet personale til andre personalegrupper, som er af-
talt inden for rammerne af aftalen om politiets og anklagemyn-
dighedens økonomi 2016-19. Ifølge aftalen vil der blive fri-
gjort omkring 700 politiårsværk i aftaleperioden. Det ønskes
oplyst, hvor mange årsværk der allerede er frigjort inden for
aftalen, samt fra hvilke af politiets arbejdsområder de frigjorte
årsværk er hentet. Samtidig ønskes oplyst, om det er ministe-
rens og Rigspolitiets forventning, at målet på de 700 årsværk
vil blive nået inden for aftaleperioden, og om det er ministe-
rens og Rigspolitiets vurdering, at der er et yderligere potentia-
le for opgaveglidning ud over de 700 politiårsværk?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at den forudsatte fri-
gørelse af omkring 700 politiansatte til nye operative opgaver,
dækker over flere initiativer, herunder både opgaveglidning på
konkrete arbejdsområder, gennemførelse af effektiviseringer
samt nye budgetanalyser.
Opgaveglidning
Det er forudsat i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndig-
hedens økonomi i 2016-2019, at politiet skal frigøre 100 politi-
årsværk i 2016 og i alt 150 politiårsværk årligt fra 2017 til ope-
rativt politiarbejde gennem opgaveglidning, hvor andre medar-
bejdergrupper varetager ikke-politimæssige opgaver. De fri-
gjorte politiårsværk skal medvirke til at styrke den operative
kapacitet både i det kørende politi (patruljeberedskabet) og i
politikredsene i øvrigt samt i forhold til nye prioriterede ind-
satser som bevogtning og grænsekontrol.
Opgaveglidningen er gennemført i løbet af 2016 og er bl.a.
sket ved, at civile medarbejdere er blevet ansat som måleopera-
tører i fotovognene, som køreprøvesagkyndige og som alarm
112-operatører. En rundspørge til politikredsene i november
2016 viste, at der er frigjort i alt 410 politiårsværk til operativ
opgaveløsning via opgaveglidning, dvs. væsentligt flere end
forudsat i flerårsaftalen.
De yderligere civile medarbejdere er ansat ved brug af midler-
tidigt frigjort lønsum, som følge af en større afgang af politi-
årsværk end forventet. I takt med at antallet af betjente øges,
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 858: Spm. om ministeren kan redegøre for den overførsel af opgaver fra politiuddannet personale til andre personalegrupper, som er aftalt inden for rammerne af aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2016-19, til justitsministeren
vil der alt andet lige være behov for at reducere antallet af civi-
le medarbejdere.
Effektiviseringspotentialer
Som forberedelse til den nuværende flerårsaftale blev der der-
udover gennemført en omfattende analyse af en række kerne-
områder i politiet. Formålet var at forbedre og optimere politi-
ets samlede indsats.
Implementeringen af analyserne forventes at frigive et betyde-
ligt antal ressourcer årligt stigende til ca. 500 årsværk fra 2019
og frem. På den måde hjælper effektiviseringerne til at løse po-
litiets ressourcesituation ved at frigøre betjente til operativ tje-
neste.
Det er Rigspolitiets forventning, at politiet kan realisere effek-
tiviseringspotentialerne i løbet af flerårsaftaleperioden.
Implementeringen af nogle af initiativerne i analysen er dog
forsinket. Det gælder eksempelvis implementeringen af en na-
tional driftsstyringsmodel, hvor det var forudsat, at implemen-
teringen ville ske i 2017. En pilottest af driftsstyringsmodellen
er netop iværksat, og det er nu forventningen, at den udrulles i
alle kredse i løbet af 2018. Implementeringen af den nationale
driftsstyringsmodel er en helt central løftestang til en fortsat
modernisering af politiet, der skal gøre det muligt at optimere
opgavevaretagelsen.
Nye budgetanalyser
Af flerårsaftalen fremgår endvidere, at der skal iværksættes
nye budgetanalyser af dele af politiet, der ikke har været om-
fattet af den gennemførte analyse som led i forberedelsen af
flerårsaftalen. Analyserne skal realisere yderligere effektivise-
ringer i 2017 og frem. Analyserne er påbegyndt, og det forven-
tes, at realiseringen af de forudsatte effektiviseringer vil ske i
Rigspolitiet og PET.
Analyse af mulighederne for udlicitering
Rigspolitiet har derudover gennemført en analyse af yderligere
muligheder for at udlicitere opgaver til private aktører eller al-
ternativt overdrage opgaver til andre myndigheder og herigen-
nem frigøre politiårsværk til operativ opgavevaretagelse. Ana-
lysen er gennemført med en åben og ambitiøs tilgang, hvor der
har været set på alle typer af relevante ikke-politimæssige op-
gaver. Analysens resultater er præsenteret for forligskredsen
bag flerårsaftalen i juni 2017.”
3