Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1792909_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. september 2017
Politikontoret
Martin Reinseth
2017-0030-0118
496005
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 851 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. august 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 852: Spm. om, hvorfor en person, der er dømt for et forhold der vedrører en 16 årig kan få en ren børneattest, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 851 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren redegøre for, hvorfor det fremgår af § 36 i be-
kendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det Cen-
trale Kriminalregister (Kriminalregisteret), at der i forbindelse
med ansættelse af personer, der skal have kontakt med børn
under 15 år, kun kan indhentes informationer om forhold be-
gået mod børn under 15 år?”
Svar:
1.
De såkaldte børneattester er reguleret i § 36 i bekendtgørelse nr. 881 af
4. juli 2014 om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminal-
register (Kriminalregisteret) (herefter kriminalregisterbekendtgørelsen).
Kriminalregisteret består af en afgørelsesdel og en efterforskningsdel. I
afgørelsesdelen optages oplysninger om personer, om hvem der er truffet
afgørelse i straffesager. I efterforskningsdelen optages oplysninger af poli-
timæssig betydning. En afgørelse om frihedsstraf vil fremgå i afgørelses-
delen i 10 år fra endelig løsladelse eller udløbet af prøvetiden efter prøve-
løsladelse, mens den i efterforskningsdelen efter omstændighederne vil
kunne fremgå helt indtil gerningspersonen fylder 80 år.
2.
De oplysninger fra Kriminalregisteret, der kan videregives af Rigspoli-
tiet i en børneattest fremgår af § 36, stk. 1 og 2. Af stk. 1 fremgår det, at
det drejer sig om
oplysninger fra efterforskningsdelen, som er eller har
været optaget i afgørelsesdelen, og som omfatter overtrædelse af straffe-
lovens § 101 a (deltagelse i væbnet konflikt mod den danske stat), §§ 114-
114 j (terrorisme mv.), § 128 (hvervning af personer til fremmed væbnet
styrke), § 136, stk. 2 og 3 (offentlig billigelse af landsforræderi og terro-
risme), §§ 216, stk. 2, og 222, herunder jf. § 225, (voldtægt og anden køns-
lig omgang med barn under 15 år) og § 235 (børnepornografi) samt om
overtrædelse af §§ 210 (incest), 223 (samleje med person i ens varetægt)
og 232 (blufærdighedskrænkelse), hvis forholdet er begået mod et barn
under 15 år.
En børneattest kan dels udstedes til
brug for ansættelse eller beskæftigelse
af personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte
kontakt med børn under 15 år, jf. § 36, stk. 1, dels til brug for ansættelse
eller beskæftigelse af personer, der som led i udførelsen af deres opgaver
færdes fast blandt børn under 15 år og derved har mulighed for at opnå
direkte kontakt med disse børn, jf. § 36, stk. 3. Derudover kan en børneat-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 852: Spm. om, hvorfor en person, der er dømt for et forhold der vedrører en 16 årig kan få en ren børneattest, til justitsministeren
test udstedes vedrørende sådanne personers ægtefæller, samlevere, hjem-
meboende børn og andre, såfremt de pågældende som følge af det i stk. 1
eller 3 nævnte ansættelses- eller beskæftigelsesforhold har mulighed for at
opnå direkte kontakt med børn under 15 år, jf. § 36, stk. 4.
3.
Som det fremgår ovenfor, er de oplysninger vedrørende seksualforbry-
delser og forbrydelser i familieforhold, der fremgår af en børneattest som
udgangspunkt afgrænset til oplysninger om forhold begået mod børn under
15 år. Det skyldes, at det bærende hovedhensyn bag børneattestordningen
er at hindre, at personer, der er seksuelt tiltrukket af mindreårige (pædofile
mv.), opnår ansættelse eller beskæftigelse under forhold, hvor de pågæl-
dende vil skulle have mindreårige børn i deres varetægt, og ansættelsen
eller beskæftigelsen således vil kunne misbruges til at begå nye seksuelle
overgreb på børn. Hensynet bag børneattestordningen er således ikke at
forhindre, at kriminelle generelt gennem deres ansættelse mv. opnår kon-
takt til mindreårige børn.
Videregivelse af oplysninger fra Kriminalregisterets afgørelsesdel til pri-
vate personer (private straffeattester), som indeholder oplysninger om alle
slags straffelovsovertrædelser og som således ikke er begrænset til forhold
begået mod personer under 15 år, kan ske med den registreredes samtykke,
jf. kriminalregisterbekendtgørelsens § 16. Endvidere kan offentlige straffe-
attester med oplysninger om alle slags straffelovsovertrædelser udstedes til
en række nærmere opregnede offentlige myndigheder. Der kan f.eks. ud-
stedes en offentlig straffeattest vedrørende personer, der søger tilladelse til
at have børn i døgnophold, privat døgnpleje mv., jf. § 22, stk. 1, nr. 4, per-
soner, der søger ansættelse ved dagtilbud, døgntilbud og rådgivningstilbud
for børn og unge, jf. § 22, stk. 1, nr. 6, og ansatte i folkeskolen, der har
direkte kontakt med elever, jf. § 22, stk. 1, nr. 11.
4.
I forbindelse med Justitsministeriets igangværende overvejelser om æn-
dringer af kriminalregisterbekendtgørelsen vil spørgsmålet om behovet for
ændring af reglerne om børneattester blive inddraget.
3