Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1790926_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. september 2017
Politikontoret
Sidsel Bøndergaard
2017-0030-0111
2400427
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 839 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. august 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 839: MFU spm. om at oplyse ministeriets vurdering af, i hvilken grad indsatsen mod salget af cannabis på Christiania, der har medført at salget er spredt ud i København, har været og er medårsag til de mange bandeskyderier for tiden, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 839 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse ministeriets vurdering af, i hvilken grad
indsatsen mod salget af cannabis på Christiania, der har med-
ført at salget er spredt ud i København, har været og er medår-
sag til de mange bandeskyderier for tiden?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der har oplyst, at Task Force Pusher-
street blev etableret i 2012 med henblik på at bekæmpe den
ulovlige hashhandel i området ved Pusherstreet på Christiania.
I 2016 blev indsatsen organisatorisk placeret i en specialafde-
ling i politikredsen (Operativ specialafdeling). Københavns
Politi har i den forbindelse løbende været
og er fortsat
op-
mærksom på, at et øget pres på hashhandlen i området omkring
Christiania kan medføre en øget risiko for, at der kan opstå et
mere synligt og utryghedsskabende marked med salg af hash
andre steder i København.
På den baggrund har der i politikredsen sideløbende med den
politimæssige indsats på Christiania været et særligt fokus på
den åbenlyse og utryghedsskabende handel med hash, der fo-
regår på gadeplan andre steder i København. Som eksempel
herpå kan nævnes indsatsen mod åbenlys hashhandel i Jægers-
borggade på Nørrebro.
Det er Københavns Politis vurdering, at det med indsatsen mod
den åbenlyse handel med hash uden for Christiania, er lykke-
des at reducere antallet af kendte handelssteder. Med ”handels-
steder” menes et offentligt område eller en lokalitet, hvor
handlen med hash fremstår organiseret, og hvor salget sker så
kontinuerligt, at det skaber utryghed i nærområdet hos beboere
og erhvervsdrivende. Antallet af steder i politikredsen, der
ud
over Christiania
karakteriseres som et handelssted, er således
i perioden fra januar 2015 til i dag reduceret fra 9 til 2 steder.
Foruden de kendte handelssteder moniterer Københavns Politi
ugentligt såkaldte ”boblere”,
dvs. steder der ikke karakteriseres
som handelssteder, fordi handlen ikke foregår kontinuerligt el-
ler fremstår organiseret. Antallet af steder, der karakteriseres
som boblere, har ikke ændret sig siden medio 2016.
Det er således Københavns Politis vurdering, at indsatsen mod
hashhandel på Christiania ikke har medført, at den synlige
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 839: MFU spm. om at oplyse ministeriets vurdering af, i hvilken grad indsatsen mod salget af cannabis på Christiania, der har medført at salget er spredt ud i København, har været og er medårsag til de mange bandeskyderier for tiden, til justitsministeren
handel med hash er blevet spredt ud i København, ligesom det
er politikredsens vurdering, at indsatsen på Christiania ikke er
medårsag til de aktuelle skudepisoder i bandemiljøet i Køben-
havn.”
2.
Den seneste tids voldsomme episoder med banderelaterede skyderier i
gaderne har blot endnu en gang understreget, at kriminelle bander skal
bekæmpes med alle midler.
Som en direkte reaktion på disse problemer har regeringen den 11. august
2017 præsenteret 12 nye initiativer, der skal styrke kampen mod banderne
og bringe trygheden tilbage i gaderne. Regeringen vil afsætte 60 millioner
kroner om året til de nye tiltag, som kommer oveni en i forvejen vidtgåen-
de bandepakke med 35 initiativer, som regeringen, Socialdemokratiet og
Dansk Folkeparti blev enige om i marts 2017.
En række af initiativerne i bandepakken fra marts 2017 er trådt i kraft den
1. juli 2017. Det indebærer bl.a., at straffen for lovovertrædelser, hvor der
er brugt skydevåben eller eksplosivstoffer på offentligt tilgængelige steder,
kan forhøjes med indtil det halve, at bandebestemmelsen i straffelovens §
81 a er udvidet til også at omfatte den kriminalitet, der kan fremkalde en
konflikt og grove våbenlovsovertrædelser, at der kan idømmes en tredjedel
længere straf for grov afpresning (f.eks. ved krav om
”beskyttelsespenge”),
og at straffen for overtrædelse af et forbud mod ophold i bestemte ejen-
domme (f.eks. rockerborge) fordobles.
En række yderligere initiativer i bandepakken vil blive udmøntet i løbet af
efteråret. Det drejer sig bl.a. om et lovforslag om, at personer, som er dømt
for banderelateret kriminalitet, skal kunne idømmes forbud mod at opholde
sig i bestemte områder. Lovforslaget herom er sendt i høring den 10. au-
gust 2017.
3