Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1786988_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. september 2017
Sikkerhedskontoret
Christian Fuglsang
2017-0030-5798
2398372
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 822 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. august 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Jacob Christian Gaardhøje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 822: Spm. om, hvor mange danske statsborgere staten har frataget statsborgerskabet, på baggrund af at vedkommende har taget deltagelse i forskellige væbnede konflikter rundt om i verden, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 822 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange danske statsborgere staten
har frataget statsborgerskabet, på grund af at vedkommende
har taget deltagelse i forskellige væbnede konflikter rundt om i
verden, og vil ministeren ligeledes opgøre det pr. år siden
2010?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Den,
som dømmes for overtrædelse af en eller flere bestem-
melser i straffelovens kapitel 12 og 13 (om terrorisme mv.),
kan ved dom frakendes sin danske indfødsret, medmindre den
pågældende derved bliver statsløs. Det fremgår af § 8 B, stk. 1,
i lov om dansk indfødsret (indfødsretsloven).
Der er på nuværende tidspunkt 2 sager, hvor en person er ble-
vet frakendt sit danske statsborgerskab som følge af, at den på-
gældende er fundet skyldig i overtrædelse af bestemmelser i
straffelovens kapitel 12 og 13.
Ved Højesterets dom af 8. juni 2016 blev den tiltalte, der både
var dansk og marokkansk statsborger, og som blandt andet var
fundet skyldig i at fremme terrorvirksomhed, således idømt 4
års fængsel og frakendt sit danske statsborgerskab. Dommen er
trykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2016, side 3235. Det bemær-
kes, at denne sag ikke handlede om deltagelse i væbnede kon-
flikter i udlandet, men navnlig om udbredelse af terrorpropa-
ganda.
Herudover har Østre Landsret ved dom af 31. marts 2017
idømt en tiltalt 6 års fængsel og frakendt ham sit danske stats-
borgerskab. Den pågældende var fundet skyldig i at være ind-
rejst i Syrien, hvor han lod sig hverve af terrororganisationen
Islamisk Stat, ligesom han deltog i relevant træning i brug af
våben og i kamp, jf. straffelovens § 114 c, stk. 3. Tiltalte blev
herudover udvist af Danmark med indrejseforbud for bestan-
dig. Tiltalte har fået Procesbevillingsnævnets tilladelse til at
anke dommen til Højesteret. Sagen skal behandles den 6. no-
vember 2017 i Højesteret.
I øvrigt kan jeg mere generelt tilføje, at anklagemyndigheden
naturligvis også fremover vil være opmærksom på, at der bli-
ver nedlagt påstand om frakendelse af indfødsret i sager om
terrorisme efter kapitel 12 og 13 i straffeloven, såfremt betin-
gelserne er opfyldt.”
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 822: Spm. om, hvor mange danske statsborgere staten har frataget statsborgerskabet, på baggrund af at vedkommende har taget deltagelse i forskellige væbnede konflikter rundt om i verden, til justitsministeren
Om betingelserne for frakendelse af dansk indfødsret kan Justitsministeriet
i øvrigt oplyse, at det fremgår af forarbejderne til indfødsretslovens § 8 B,
stk. 1, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 4913, at domstolene
ved vurderingen af, om en person skal frakendes dansk indfødsret, skal
foretage en afvejning af på den ene side forholdets grovhed og på den an-
den side en frakendelses betydning for den pågældende. Den betydning,
frakendelse af dansk indfødsret har for en person, beror på en konkret vur-
dering af den pågældendes forhold.
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at der i de seneste år er
gennemført lovmæssige tiltag, som bl.a. har til formål at sætte yderligere
ind over for fremmedkrigere.
I december 2015 gennemførte den tidligere Venstre-regering med stemmer
fra bl.a. Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti en ændring af
straffeloven, som bl.a. kriminaliserer det at hverve eller offentligt tilskynde
en person med dansk indfødsret eller bopæl i den danske stat til at tilslutte
sig en væbnet styrke for en part, som kæmper mod den danske stat.
I juni 2016 gennemførte den tidligere Venstre-regering endvidere
igen
med stemmer fra Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
en
ændring af straffeloven, der bl.a. hævede strafferammen for at lade sig
hverve til en væbnet styrke og som noget nyt indførte en mulighed for at
forbyde indrejse og ophold i visse konfliktområder uden forudgående tilla-
delse. Indrejse- og opholdsforbuddet er udmøntet ved bekendtgørelse nr.
1200 af 28. september 2016 om forbud mod indrejse eller ophold i visse
konfliktområder.
Idet ovennævnte lovændringer er indført i henholdsvis straffelovens kapi-
tel 12 og 13, vil overtrædelse af de nye bestemmelser således efter om-
stændighederne i den konkrete sag kunne have betydning for frakendelse
af dansk indfødsret.
3