Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1786968_0001.png
Styrings- og Ressourceafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. september 2017
Økonomikontoret
Maria Bisgaard
2017-0030-5784
2396171
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 810 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. august 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Per-
nille Skipper (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 810: MFU spm. om estimere udgiften fordelt på årsværk hos hhv. politiet og kriminalforsorgen samt fremlægge den bagvedliggende beregning for det samlede estimat på 8 mio. kr. i udgift til implementering af L215 om utryghedsskabende tiggeri, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 810 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Under
henvisning til ministerens svar på REU alm. del, spm.
714, 715 og 716, bedes ministeren svare på spørgsmålene og
estimere udgiften fordelt på årsværk hos hhv. politiet og krimi-
nalforsorgen samt fremlægge den bagvedliggende beregning
for det samlede estimat på 8 mio. kr. i udgift til implemente-
ring af L215 om ”utryghedsskabende tiggeri”, herunder hvilke
estimater for nye sager ved domstolene osv., der ligger til
grund for beregningerne. Det er noteret, at beregningerne selv-
følgelig er behæftet med usikkerhed.”
Svar:
Det fremgår af besvarelsen af 14. august 2017 på spørgsmål nr. 714
(Alm.del) fra Folketingets Retsudvalg, at det er vurderingen, at det samle-
de udgiftsestimat, jf. forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse
af straffen for utryghedsskabende tiggeri) (L 215) af 2. juni 2017 er på op
til 8 mio. kr. årligt. Vurderingen er foretaget ud fra et skøn over, hvilke
udgiftsdrivende faktorer der er forbundet med lovændringen. Herunder
øgede udgifter for domstolene som følge af et øget antal sager, samt øgede
udgifter for kriminalforsorgen som følge af et øget behov for fængsels-
pladser.
Det fremgår endvidere af besvarelsen, at den skønsmæssige vurdering af
merudgifterne er foretaget ud fra en helhedsvurdering af de samlede for-
ventede omkostninger, og at vurderingen er behæftet med usikkerhed, idet
omkostningernes omfang beror på antallet af nye sager som følge af lov-
ændringen. Udgiftsskønnet vil fremadrettet blive konsolideret og blive
udmøntet på de kommende bevillingslove.
Loven trådte i kraft den 21. juni 2017, og der foreligger ikke på nuværende
tidspunkt tilstrækkelige oplysninger om antallet af sager, som kan gøre det
muligt at foretage et konsolideret skøn over de samlede årlige udgifter
forbundet med lovforslaget.
Som det fremgår af min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 811, blev
der i forbindelse med lovens ikrafttræden etableret en særlig fast-
trackprocedure i Københavns Byret til behandling af straffesager om
utryghedsskabende tiggeri. Domstolsstyrelsen har til brug for besvarelsen
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 810: MFU spm. om estimere udgiften fordelt på årsværk hos hhv. politiet og kriminalforsorgen samt fremlægge den bagvedliggende beregning for det samlede estimat på 8 mio. kr. i udgift til implementering af L215 om utryghedsskabende tiggeri, til justitsministeren
oplyst, at der pr. 21. august 2017 er behandlet 12 sager om utryghedsska-
bende betleri i fast-trackproceduren.
Antallet af sager om utryghedsskabende betleri i Københavns Byret vil
selvsagt indgå i den videre konsolidering af udgiftsskønnet.
3