Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1689622_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. november 2016
EU-retskontoret
Christian
Andersen-
Mølgaard
2016-6134-0005
2124151
UDKAST TIL TALE
til brug for orientering i
Folketingets Retsudvalg
den 10. november 2016 om aktuelle EU-sager
på Justitsministeriets område
[1. Indledning]
1.1.
Tak for muligheden for at komme her i dag og give
udvalget en orientering om aktuelle EU-sager på Justits-
ministeriets område.
1.2.
Sidst jeg var på besøg i udvalget for at give en ori-
entering om aktuelle EU-sager på Justitsministeriets
område var den 6. oktober 2015, hvor jeg orienterede
om den forestående afstemning om retsforbeholdet.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om talepapir fra mødet den 10/11-16 om aktuelle og kommende EU-sager, til justitsministeren
Resultatet af afstemningen blev jo som bekendt ikke,
som regeringen havde håbet på. Og resultatet har
desværre sat Danmark i en vanskelig situation.
Som I ved, står Danmark til at skulle forlade Europol-
samarbejdet den 1. maj 2017, hvis det ikke forinden er
lykkedes at opnå en aftale om Danmarks fortsatte til-
knytning til Europol.
Regeringen arbejder, som aftalt med alle Folketingets
partier, på at finde en løsning, som sikrer dansk politi
den tættest mulige tilknytning til Europol efter den 1.
maj 2017.
Regeringen har som bekendt endnu ikke modtaget et
formelt svar fra Kommissionen på anmodningen om en
parallelaftale.
Det var regeringens vurdering forud for folkeafstemnin-
gen, at det vil blive vanskeligt at få en aftale om Euro-
pol, og det er også regeringens vurdering i dag.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om talepapir fra mødet den 10/11-16 om aktuelle og kommende EU-sager, til justitsministeren
Når det er sagt, så vil jeg gerne understrege, at regerin-
gen, som aftalt med alle Folketingets partier, arbejder
på at finde en løsning, som sikrer dansk politi den tæt-
test mulige tilknytning til Europol efter den 1. maj
2017.
Jeg tror stadig på, at det er muligt at indgå en aftale,
men jeg vil ikke lægge skjul på, at der er en betydelig
risiko for, at vi den 1. maj 2017 står uden en aftale.
1.3.
I dag vil jeg indlede med at give udvalget en over-
ordnet orientering om det slovakiske formandskabspro-
gram. Herefter vil jeg orientere om nogle udvalgte aktu-
elle EU-sager, som jeg vurderer navnlig vil have udval-
gets interesse.
[2. Overordnet orientering om det slovakiske for-
mandskabsprogram]
2.1.
Den 1. juli 2016 overtog Slovakiet efter Holland
formandskabet for EU.
Det er ikke nogen nem opgave, som slovakkerne står
med set i lyset af Brexit.
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om talepapir fra mødet den 10/11-16 om aktuelle og kommende EU-sager, til justitsministeren
Det er en svær tid, hvor Unionen står over for nogle helt
ekstraordinære udfordringer, og det er i den kontekst, at
Kommissionen og de andre EU-institutionerne skal pri-
oritere opgaverne.
På det uformelle topmøde i Bratislava den 16. septem-
ber 2016 blev stats- og regeringscheferne i EU27 enige
om en erklæring med en tilknyttet køreplan for EU’s
prioriteringer. Stats- og regeringscheferne erklærede
bl.a., at de er fast besluttede på at gøre EU til en succes,
og at EU er det bedste instrument, vi har, til at tackle de
udfordringer, vi står overfor.
I forhold til det retlige område kan det særligt fremhæ-
ves, at det fremgår af køreplanen, at EU skal gøre det
nødvendige for at støtte medlemsstaterne i deres bestræ-
belser på at sikre intern sikkerhed og bekæmpelse af ter-
rorisme.
Det slovakiske formandskabs prioriteringer skal således
ses i lyset af denne udvikling.
2.2.
Det slovakiske formandskab har udvalgt nogle om-
råder, som bliver særligt prioriteret på RIA-området un-
der Slovakiets formandskab.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om talepapir fra mødet den 10/11-16 om aktuelle og kommende EU-sager, til justitsministeren
Først og fremmest har formandskabet helt naturligt stor
fokus på sikkerhed og terrorbekæmpelse.
Herudover ønsker formandskabet bl.a. at styrke det in-
dre marked ved at fremme arbejdet med et ud af to di-
rektivforslag om visse aftaleretlige og køberetlige
aspekter i forbrugerforhold.
Endvidere kan det nævnes, at formandskabet ønsker at
sikre en bedre beskyttelse af EU’s finansielle interesser
ved at fortsætte forhandlingerne om oprettelsen af en
europæisk anklagemyndighed og et direktivforslag om
strafferetlig bekæmpelse af svig rettet mod EU’s finan-
sielle interesser. Begge initiativer er omfattet af retsfor-
beholdet og vil derfor ikke være bindende for eller finde
anvendelse i Danmark.
[3. Orientering om udvalgte sager]
[3.1. Sikkerhed og terrorbekæmpelse]
Som nævnt står sikkerhed og terrorbekæmpelse ikke
overraskende højt på dagsordenen for det slovakiske
formandskab.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om talepapir fra mødet den 10/11-16 om aktuelle og kommende EU-sager, til justitsministeren
Jeg vil i det følgende komme ind på to udvalgte sager,
som har betydning i relation til sikkerhed og terrorbe-
kæmpelse.
[3.1.1. Revision af våbendirektivet]
Den 18. november 2015 fremsatte Kommissionen for-
slag om ændring af direktivet om erhvervelse og besid-
delse af våben – det såkaldte våbendirektiv.
Kommissionens fremsættelse af forslaget blev frem-
skyndet som følge af terrorangrebet i Paris den 13.
november 2015.
Det overordnede formål med forslaget er at højne sik-
kerheden omkring skydevåben i EU, herunder ved regu-
lering af visse typer af særligt farlige våben, opbevaring
af våben, salg af våben via f.eks. internettet og øget in-
formationsudveksling.
Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet. Direktivet
vil derfor være bindende for og finde anvendelse i Dan-
mark. Der er tale om et minimumsdirektiv. Vi kan der-
for også fremadrettet fastholde en strammere våbenlov-
givning, end forslaget i den nuværende udformning
lægger op til.
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om talepapir fra mødet den 10/11-16 om aktuelle og kommende EU-sager, til justitsministeren
Der blev opnået enighed om en generel indstilling om
forslaget på RIA-rådsmødet den 9.-10. juni 2016. Dan-
mark støttede i den forbindelse enigheden om en gene-
rel indstilling.
I september 2016 har Rådet, Parlamentet og Kommis-
sionen indledt trilogforhandlinger om forslaget, hvor
der både foregår drøftelser på politisk og teknisk ni-
veau. Det er udmeldingen fra det slovakiske formands-
skab, at man satser på at indgå en politisk aftale om for-
slaget inden årets udgang.
Sagen blev forud for RIA-rådsmødet i juni 2016 fore-
lagt Folketingets Europaudvalg med henblik på for-
handlingsmandat. Som jeg i den forbindelse orienterede
Folketingets Europaudvalg om, er det regeringens hold-
ning, at forslaget i den udformning, der efterfølgende
blev opnået enighed om i Rådet, helt overordnet er ble-
vet væsentligt bedre end det oprindelige forslag, som
Kommissionen fremsatte tilbage i november 2015.
Vi har i løbet af forhandlingerne i Rådet fra dansk side
medvirket til, at forslaget nu er udtryk for en bedre ba-
lance mellem indsatsen mod terror og organiseret krimi-
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om talepapir fra mødet den 10/11-16 om aktuelle og kommende EU-sager, til justitsministeren
nalitet og hensynet til jægeres og sportsskytters mulig-
hed for at udøve deres fritidsaktiviteter.
[3.1.2. Informationsudveksling]
I forhold til terrorbekæmpelse og bekæmpelse af græn-
seoverskridende kriminalitet spiller samarbejde om in-
formationsudveksling mellem de retshåndhævende
myndigheder og efterretningstjenester en vigtig rolle.
Angrebene i Bruxelles viste, at informationsudveksling
er et af de områder, hvor vi på flere niveauer er nødt til
at samarbejde bedre i EU.
RIA-Rådet vedtog på rådsmødet den 9. og 10. juni 2016
en køreplan med en række kort-, mellem- og langsigte-
de tiltag, der skal styrke informationsudvekslingen mel-
lem medlemsstaterne og give bedre informationsforvalt-
ning, herunder interoperabilitet mellem EU’s informa-
tionsdatabaser. Køreplanen er et dynamisk dokument,
som ventes løbende at blive udviklet i takt med, at tilta-
gene i køreplanen udformes og realiseres.
Endvidere har Kommissionen i juni 2016 etableret en
højniveauekspertgruppe om informationssystemer og
interoperabilitet, som skal bistå Kommissionen med
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om talepapir fra mødet den 10/11-16 om aktuelle og kommende EU-sager, til justitsministeren
at udvikle en strategi, som kan gøre dataforvaltningen i
EU mere effektiv for bedre at beskytte de ydre grænser
og fremme den interne sikkerhed i Unionen.
På RIA-rådsmødet den 18. november 2016 forventes
det slovakiske formandskab at orientere om status på en
række initiativer på sikkerheds- og terrordagsordenen,
herunder status for gennemførelse af køreplanen om
styrket informationsudveksling. I forlængelse heraf for-
ventes det, at det slovakiske formandskab med udgangs-
punkt i køreplanens initiativer vil lægge op til en poli-
tisk drøftelse af, hvordan man styrker informationsud-
vekslingen på terrorbekæmpelsesområdet.
Fra dansk side er vi indstillet på at dele oplysninger i re-
levante fora – f.eks. via databaser under Europol.
EU’s indsats på terrorbekæmpelsesområdet skal skabe
merværdi for medlemsstaternes nationale indsats og det
bilaterale samarbejde mellem myndighederne.
Fra dansk side er fokus på, at nationale databaser med
klassificerede oplysninger skal behandles særskilt, og i
overensstemmelse med national lovgivning.
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om talepapir fra mødet den 10/11-16 om aktuelle og kommende EU-sager, til justitsministeren
Det er også vigtigt, at vi ikke skaber parallelstrukturer i
EU, der kan komme til at virke hindrende for det vigtige
arbejde, der allerede finder sted mellem medlemsstater-
ne.
[3.2. Det digitale indre marked]
På området for det indre marked har formandskabet
som nævnt fremmet et ud af to direktivforslag om visse
aftaleretlige og køberetlige aspekter i forbrugerforhold.
Det drejer sig om et forslag om forbrugeraftaler om le-
vering af digitalt indhold. Forslaget – som er en del af
Kommissionens strategi for det digitale indre marked –
blev fremsat samtidigt med et forslag til direktiv om
forbrugeraftaler om onlinesalg og andre former for
fjernsalg.
Formålet med forslagene er at totalharmonisere med-
lemsstaternes regler vedrørende visse aftale- og købe-
retlige aspekter af forbrugeraftaler. Det drejer sig navn-
lig om det leverede digitale indholds eller den leverede
vares overensstemmelse med aftalen og forbrugerens
misligholdelsesbeføjelser i tilfælde af mangler.
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om talepapir fra mødet den 10/11-16 om aktuelle og kommende EU-sager, til justitsministeren
Under de indledende drøftelser af direktivforslagene
blev man i embedsmandsarbejdsgruppen enige om at
behandle forslaget om levering af digitalt indhold først
og at vente med forslaget om fjernsalg af varer, dog så-
ledes at der sikres en sammenhæng mellem de to direk-
tivforslag.
Det hollandske formandskab prioriterede forslaget om
levering af digitalt indhold højt, og det har været for-
handlet i løbet af foråret 2016.
På RIA-rådsmødet den 9. og 10. juni 2016 opnåede mi-
nistrene enighed om et sæt retningslinjer for de videre
forhandlinger i Rådets arbejdsgruppe.
Retningslinjerne afspejler de overordnede drøftelser om
centrale spørgsmål, der indtil videre har været rejst un-
der forhandlingerne, og identificerer en række områder,
hvor der er behov for yderligere drøftelser.
Det drejer sig bl.a. om forslagets sammenhæng med den
øvrige forbrugerretlige EU-lovgivning og med det sam-
tidigt fremsatte forslag om fjernsalg af varer, forslagets
anvendelsesområde, og – ikke mindst – hvordan man
sikrer den rette balance mellem forbrugernes og de er-
hvervsdrivendes interesser.
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om talepapir fra mødet den 10/11-16 om aktuelle og kommende EU-sager, til justitsministeren
Områder, hvor vi fra dansk side var helt enige i, at der
er behov for yderligere afklaring og en grundig drøftel-
se.
Det slovakiske formandskab har fortsat drøftelserne af
forslaget om digitalt indhold ud fra de vedtagne ret-
ningslinjer. Forventningen er, at der på RIA-rådsmødet
den 8. og 9. december 2016 skal være en politisk drøf-
telse af dele af forslaget.
Formandskabet har ikke fremmet det samtidigt fremsat-
te forslag om onlinesalg og andre former for fjernsalg
selvstændigt, om end der – i det omfang det har været
relevant – har været fokus på at sikre sammenhæng
mellem de to forslag.
Direktivforslagene er ikke omfattet af retsforbeholdet,
og de foreliggende forslag må forventes at nødvendig-
gøre visse ændringer i dansk lovgivning.
Direktivforslagene giver anledning til en række juridi-
ske og tekniske spørgsmål, som skal afklares nærmere
under forhandlingerne.
For Danmark er det generelt vigtigt, at en EU-retlig re-
gulering af forbrugeraftaler skaber den rette balance
12
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om talepapir fra mødet den 10/11-16 om aktuelle og kommende EU-sager, til justitsministeren
mellem hensynet til forbrugerne og hensynet til de er-
hvervsdrivende.
Tak for ordet.
13