Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1799294_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. oktober 2017
Politikontoret
Anne Høgenhaven Simony
2017-0030-0178
504640
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 909 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. september 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om, hvor lang ventetiden for tildeling af polititilhold er i Københavns Vestegns Politi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 909 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor muligheden for at give
strakstilhold i stalkingsager ikke anvendes hurtigere, jf. artik-
len ”Malene
blev stalket af sin eksmand: Politiet afviste mig i
døren. De ville ikke engang høre min historie” fra Berlingske
den 21. juli 2017?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan oplyse, at det siden 1. januar 2017 har været mu-
ligt at meddele et foreløbigt tilhold (et såkaldt strakstilhold). Formålet med
strakstilholdet er at give den forurettede en hurtig beskyttelse i form af et
midlertidigt tilhold uden at skulle afvente, at politiet har færdigefterforsket
sagen. På den måde vil den forurettede i den periode, det efter omstændig-
hederne kan tage at træffe en endelig afgørelse om et tilhold, og som den
forurettede kan opleve som en særligt belastende periode, kunne opnå be-
skyttelse.
Strakstilholdet gælder, indtil der træffes en endelig afgørelse i sagen om
tilhold og/eller opholdsforbud. Den endelige afgørelse om tilhold og/eller
opholdsforbud skal så vidt muligt træffes senest 60 dage efter, at afgørel-
sen om strakstilhold er forkyndt.
2.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1.
I forbindelse med indførelsen af muligheden for at træffe
afgørelse om strakstilhold pr. 1. januar 2017 udstedte Rigsad-
vokaten og Rigspolitiet retningslinjer til anklagemyndigheden
og politiet vedrørende anvendelsen heraf.
Rigspolitiet har i den forbindelse pålagt politikredsene at fast-
sætte procedurer og sagsgange, der sikrer, at der hurtigt kan
træffes afgørelse om og ske forkyndelse af strakstilhold, even-
tuelt i umiddelbar forlængelse af partshøringen af personer, der
udsætter andre for stalking.
Ved begæringer om tilhold og/eller opholdsforbud skal der
straks foretages en vurdering af, hvorvidt betingelserne for ud-
stedelse af et strakstilhold er opfyldt. Strakstilholdet er tænkt
som en hurtig og effektiv beskyttelse af den forurettede, og
personen, der stalker, skal omgående gøres klart, at den foru-
rettede ikke ønsker kontakt med den pågældende, og at stalk-
ingen kan udløse en straf, hvis den ikke ophører.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om, hvor lang ventetiden for tildeling af polititilhold er i Københavns Vestegns Politi, til justitsministeren
Det bemærkes, at det er en betingelse for anvendelse af straks-
tilhold, at den person, som et strakstilhold er rettet imod, ikke
har en rimelig interesse i at kontakte den anden. En rimelig in-
teresse kan f.eks. foreligge, hvor der er en saglig, objektiv be-
grundelse for en regelmæssig kontakt. Dette kan bl.a. være til-
fældet, hvis parterne har umyndige fællesbørn, hvis de har en
nær familiemæssig relation, hvis de er naboer eller indgår i
handels- eller erhvervsmæssige forhold.
Strakstilhold kan endvidere ikke anvendes i komplicerede sa-
ger, hvor en nærmere undersøgelse af konflikten bør afventes
af hensyn til bl.a. risikoen for misbrug og optrapning af kon-
flikt.
2.
I forhold til den i artiklen omtalte konkrete sag, som om-
handler afvisning af en anmeldelse om stalking, har det des-
værre ikke ud fra de foreliggende oplysninger været muligt for
Rigspolitiet at identificere sagen.
Henvendelsen til politiet skulle ud fra oplysningerne i artiklen
være sket for tre år siden. Rigspolitiet kan på den baggrund
mere generelt oplyse, at der siden da er iværksat en række til-
tag i forhold til politiets og anklagemyndighedens behandling
af sager om stalking.
Rigspolitiet udsendte således i januar 2017 retningslinjer til po-
litikredsene vedrørende politiets håndtering af sager om chika-
ne, forfølgelse og stalking. Retningslinjerne er en udmøntning
af Justitsministeriets og det daværende Ministerium for Børn,
Undervisning og Ligestillings fælles udspil ”Stop stalking” fra
marts 2016.
Retningslinjerne har til formål at sikre, at personer, der bliver
udsat for chikane, forfølgelse og stalking, får den hjælp, som
de har brug for fra politiet, og at de oplever, at deres situation
tages alvorligt og behandles professionelt, effektivt og ensar-
tet. I tilknytning hertil kan det nævnes, at retningslinjerne be-
skriver, hvordan henvendelser/anmeldelser om chikane, forføl-
gelse eller stalking rent praktisk skal håndteres, herunder hvor-
dan forholdet identificeres, registreres og visiteres.
3.
I forbindelse med anmeldelser om stalking foretager politi-
kredsen en konkret vurdering af, hvilke hjælpe- og støtteforan-
staltninger der konkret kan og bør bringes i anvendelse i for-
hold til at sikre og beskytte ofret. Til brug for denne vurdering
kan det evidensbaserede risikovurderingsværktøj SAM (Stal-
king Assessment and Management) anvendes. Risikovurde-
ringsværktøjet forbedrer politiets muligheder for på et tidligt
tidspunkt at kunne vurdere trusselsniveauet for ofre for stal-
king. Politiet kan på den baggrund bedre vurdere behovet for
iværksættelse af nødvendige hjælpe- og beskyttelsesforanstalt-
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om, hvor lang ventetiden for tildeling af polititilhold er i Københavns Vestegns Politi, til justitsministeren
ninger over for ofret. På baggrund af risikovurderingerne er det
også muligt at iværksætte initiativer rettet mod gerningsman-
den.
I forhold til de konkrete beskyttelsesforanstaltninger, som poli-
tikredsene efter en individuel vurdering kan iværksætte i for-
hold til ofre for stalking, kan bl.a. nævnes følgende:
Vejledning om begæring af (straks)tilhold og opholdsfor-
bud,
henvisning til krisecentre,
udlevering af overfaldsalarm,
vejledning om teknisk og taktisk sikring af hjemmet,
tildeling af særlig adressebeskyttelse, samt
henvisning til Dansk Stalking Centers tilbud.
Politikredsene skal være opmærksomme på at anvende de be-
skyttelsesmuligheder og -foranstaltninger, som politiet råder
over i forhold til beskyttelse af ofre for stalking, når det skøn-
nes relevant og nødvendigt.
Endvidere kan det oplyses, at Rigspolitiet deltager i møder i
det rådgivningsforum vedrørende stalking, som blev nedsat
som led i det ovenfor nævnte stalkingudspil. På møderne del-
tager Justitsministeriet, Udenrigsministeriet (repræsentanter for
ministeren for bl.a. ligestilling), Rigsadvokaten og de centrale
aktører på området.
Rigspolitiet er herudover i løbende dialog med Dansk Stalking
Center vedrørende udviklingen på området, herunder drøftelser
af bl.a. muligheden for optimering af politiets sagsbehandling.”
3.
Justitsministeriet kan endvidere henvise til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 805 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
4