Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1782259_0001.png
Styrings- og Ressourceafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
24. august 2017
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Amalie Munkner Kristi-
ansen
Sagsnr.: 2017-0030-5771
Dok.:
2384785
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 796 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. juli 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 796: Spm. om ministeren kommentarer til henvendelse af 8/5 2017 om tilførte ressourcer til Arresthuset i Helsingør, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 796 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 8/5 2017 fra
Helsingør Arrest om tilførte ressourcer til Arresthuset, jf. REU
alm. del - spm. 342”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, som har oplyst følgende:
”Henvendelsen, der henvises til i spørgsmålet, hidrører fra en
fængselsbetjent, ansat i Helsingør Arrest. Henvendelsen ses at
vedrøre spørgsmål om henholdsvis styrket bemanding i Hel-
singør Arrest som følge af overgang til et arresthus i sikker-
hedskategori 2, bemandingen på værkstedet i Helsingør Arrest
samt oppegående nattevagter.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har til brug for besvarelsen
indhentet en udtalelse fra Kriminalforsorgen Hovedstaden.
Kriminalforsorgen opererer med 4 sikkerhedskategorier for
fængsler og arresthuse, hvor kategori 2 svarer til det næsthøje-
ste niveau for sikkerhed.
For så vidt angår spørgsmålet om styrket bemanding i Helsin-
gør Arrest som følge af overgang til et arresthus i sikkerheds-
kategori 2, kan Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyse, at
Helsingør Arrest for at kunne leve op til kravene i et sikker-
hedskategori 2 arresthus er styrket med tre årsværk til beman-
ding af en udvidet adgangskontrol. En styrkelse på tre årsværk
er valgt ud fra en nøje vurdering af det ændrede regime, såle-
des at der sikres bedst mulig balance mellem sikkerhed, res-
sourceforbrug og arbejdsmiljø.
Styrkelsen af bemandingen i adgangskontrollen med tre års-
værk regnes som fuldtidsårsværk inkl. ferie og opgøres til 1924
timer. De i henvendelsen nævnte 1600 timer pr. årsværk, som
omregnes til samlet to et halvt årsværk, er således ikke en kor-
rekt opgørelse.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 796: Spm. om ministeren kommentarer til henvendelse af 8/5 2017 om tilførte ressourcer til Arresthuset i Helsingør, til justitsministeren
For så vidt angår bemandingen på værkstedet i Helsingør Ar-
rest kan direktoratet oplyse, at værkstedet, der beskæftiger de
indsatte i Helsingør Arrest, midlertidigt har kørt på halv drift
siden oktober 2016, dvs. med én værkmester i stedet for to.
Dette har været nødvendigt, da en værkmester siden oktober
2016 har været midlertidigt udlånt til adgangskontrollen. Det
har i hele processen været planen, at værkstedet i Helsingør
Arrest igen skulle være fuldt bemandet og køre på fuld drift,
når den styrkede bemanding af adgangskontrollen på 3 årsværk
blev effektueret.
Det er kriminalforsorgens vurdering, at værkstedet bidrager til
at styrke den dynamiske sikkerhed, herunder styrke interaktio-
nen og relationen til de indsatte. Erfaringerne tilsiger endvide-
re, at der i dagligdagen hersker mere ro og stabilitet, når de
indsatte tilbydes beskæftigelse.
Fuld drift af værkstedet i Helsingør Arrest svarer i øvrigt til ak-
tivitetsniveauet i landets øvrige arresthuse i sikkerhedskategori
2.
I forhold til arbejdsmiljøet på værkstedet vil dette blive væ-
sentlig styrket, når der igen kommer fuld bemanding, idet ale-
nearbejde hermed kan begrænses mest muligt. Værkstedet for-
ventes at være på fuld bemanding 1. oktober 2017.
For så vidt angår spørgsmålet om oppegående nattevagter, kan
direktoratet oplyse, at Helsingør Arrest er det eneste arresthus i
sikkerhedskategori 2, der på nuværende tidspunkt udelukkende
opererer med sovende nattevagter, og det er direktoratets vur-
dering, at sikkerheden styrkes væsentligt ved at overgå til også
at have oppegående nattevagter.
For at sikre en ensartet høj sikkerhed i Kriminalforsorgens ar-
resthuse i sikkerhedskategori 2, er det derfor besluttet, at der
generelt skal være oppegående nattevagter i disse arresthuse
fra 1. oktober 2017. I Helsingør Arrest vil der således i stedet
for tre sovende vagter være to sovende og to oppegående nat-
tevagter. Kriminalforsorgens vurdering er, at oppegående nat-
tevagter vil reducere alenearbejdet, og at en fysisk tilstedevæ-
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 796: Spm. om ministeren kommentarer til henvendelse af 8/5 2017 om tilførte ressourcer til Arresthuset i Helsingør, til justitsministeren
relse i form af oppegående nattevagter vil være den bedste må-
de at styrke medarbejdernes sikkerhed på.
Endvidere kan det nævnes, at oppegående nattevagter bl.a. vil
kunne reagere i forhold til ulovlig kommunikation med perso-
ner uden for arresthuset.
Endelig vil det være muligt for oppegående nattevagter at løse
opgaver i nattetimerne, der herved aflaster arbejdspresset i
dagtimerne.
Direktoratet skal afslutningsvis bemærke, at det i et samarbej-
de mellem Fængselsforbundet og ledelsen af arresthuset er be-
sluttet, at der i Helsingør Arrest forsøgsvis skal arbejdes med
to oppegående og to sovende nattevagter.
Derved adskiller arresten sig fra de øvrige arresthuse i sikker-
hedskategori 2, som har tre oppegående nattevagter. Selvom
Helsingør Arrest er et stort arresthus med plads til 69 indsatte,
er den statiske/fysiske sikkerhed højere i Helsingør Arrest end
i de øvrige arresthuse i sikkerhedskategori 2, hvorfor det findes
forsvarligt med den anførte forsøgsvise natbemanding.
Det er besluttet, at erfaringerne med denne natbemanding eva-
lueres i slutningen af året med henblik på en mere permanent
beslutning om bemanding.”
4