Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1803687_0001.png
13. oktober 2017
J.nr. 2017 - 4191
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 755 af 30. juni 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Karsten Lauritzen
/ Annemette Ottosen
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 755: Spm. om, hvilken type skyldnere der står bag de 318 sager med meget store ubetalte bøder, til skatteministeren
1803687_0002.png
Spørgsmål 755
Kan ministeren i forlængelse af samråd om samarbejdet mellem politiet og SKAT vedrø-
rende inddrivelse af bøder oplyse, hvilken type skyldnere der står bag de 318 sager med
meget store ubetalte bøder herunder om enkelte skyldnere står bag flere af sagerne, hvor
skyldnerne befinder sig, hvilke årsager der ligger til grund for at bøderne ikke bliver betalt,
hvorfor det er så svært at inddrive bøderne og om mulighederne for at anvende andre
sanktioner over for disse skyldnere?
Svar
Jeg vil indledningsvis beklage det sene svar, som skyldes, at SKAT har opdaget, at der i
opgørelsen af sagerne med store ubetalte bøder var sket en fejl, som det tog tid at udrede.
I spørgsmålet henvises til de 318 sager med meget store ubetalte politibøder, som blev
drøftet på samrådet den 29. juni 2017. SKAT har oplyst, at en nærmere gennemgang af
datagrundlaget imidlertid viser, at det korrekte tal er 302 sager på over 1 mio. kr., som er
modtaget til inddrivelse i perioden 2012-2016. SKAT beklager fejlen.
Den oprindelige udsøgning var baseret på antallet af hæftere. Det betød, at for en selvstæn-
dig drevet virksomhed, der var pålagt en bøde på f.eks. 600.000 kr., indgik bøden 2 gange
i datagrundlaget - både med virksomhedens cvr-nr. og ejerens cpr-nr. På den måde frem-
stod det i udsøgningen, som om bøden var på 1,2 mio. kr., selv om den faktisk kun var på
600.000 kr.
I tabel 1, der viser fordelingen af politibøder på typer af skyldnere, er bøder, der er opgjort
med flere skyldnere (selvstændige erhvervsdrivende, hvor bøden indgår med både virksom-
hedens cvr-nummer og ejerens cpr-nummer) alene registreret under personer, idet den er-
hvervsdrivende hæfter personligt for bøden.
Skyldnere fordeler sig på tre typer: henholdsvis personer med cpr-nummer, virksomheder
med cvr-nummer og virksomheder uden cvr-nummer.
Tabel 1. Fordeling af bøder på over 1 mio. kr. pr. skyldnertyper
Antal bøder
Oprindelig bøde
i alt (kr.)
Personer
Virksomheder med cvr-nr.
Andre virksomheder
280
21
1
1.467.041.147
89.835.432
9.222.800
1.458.033.993
69.431.705
9.222.800
Restbeløb i alt (kr.)
302
1.566.099.379
1.536.681.690
Anm.: Restbeløbet er opgjort august 2017.
Anm.: Virksomheder er i denne sammenhæng selvstændige, juridiske enheder, eksempelvis selskaber.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt der er enkelte skyldnere, der står bag flere af
bøderne, henvises til tabel 2, hvoraf det fremgår, hvordan bøderne antalsmæssigt er fordelt.
Side 2 af 5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 755: Spm. om, hvilken type skyldnere der står bag de 318 sager med meget store ubetalte bøder, til skatteministeren
1803687_0003.png
Tabel 2. Antal skyldnere og antal bøder over 1 mio. kr.
Antal
skyldnere
1 bøde pr. person/virk-
somhed
2 bøder pr. person
Anm.: Restfordringen er opgjort august 2017.
4
298
8
302
94.000.000
1.566.099.379
93.999.012
1.536.681.690
294
Antal
bøder
294
Oprindelig bøde
i alt (kr.)
1.472.099.379
Restbeløb
i alt (kr.)
1.442.682.678
Som det fremgår af tabel 2, har fire personer to politibøder på over 1 mio. kr. pr. stk.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvor skyldnerne har bopæl på nuværende tidspunkt,
henvises til tabel 3.
Tabel 3. Aktuel bopæl for skyldner med bøder på over 1 mio. kr.
Antal bøder
Personer (Danmark)
Personer (udland)
Personer (død)
Virksomhed (Danmark)
Virksomhed (udlandet)
248
31
1
21
1
Oprindelig bøde i alt (kr.)
1.325.555.468
140.285.679
1.200.000
89.835.432
9.222.800
Restbeløb i alt (kr.)
1.318.160.837
138.676.998
1.196.159
69.424.897
9.222.800
302
1.566.099.379
1.536.681.690
Anm:
Virksomheder er i denne sammenhæng selvstændige, juridiske enheder, eksempelvis selskaber.
Anm.:
Antallet af skyldnere (personer), der er hjemmehørende i udlandet, er baseret på oplysninger om udrejse fra Dan-
mark.
Som det fremgår af tabel 3, befinder én virksomhed og 31 personer sig aktuelt i udlandet.
Ingen af de fraflyttede har mere end én bøde på over 1 mio. kr. Det kan desuden oplyses,
at 60 pct. af de fraflyttede skyldnere enten har ukendt adresse eller en så mangelfuld
adresse, at det må anses for usikkert, om de kan findes i udlandet.
SKAT har oplyst, at der ikke er oplysninger om, hvilke årsager der ligger til grund for, at
bøderne ikke bliver betalt.
Helt generelt vil jeg bemærke, at inddrivelsen af gæld til det offentlige fortsat er præget af
suspenderingen i september 2015 af den automatiserede inddrivelse gennem it-systemet
EFI. Suspenderingen af systemet var nødvendig, fordi EFI i nogle tilfælde foretog ulovlig
inddrivelse. Dette har betydet, at inddrivelsen af gæld til det offentlige er stærkt reduceret.
Det er baggrunden for, at der er iværksat en gennemgribende indsats på inddrivelsesom-
rådet med udvikling af et helt nyt it-system for inddrivelse og forenkling af reglerne på
området for at understøtte det nye it-system.
Side 3 af 5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 755: Spm. om, hvilken type skyldnere der står bag de 318 sager med meget store ubetalte bøder, til skatteministeren
1803687_0004.png
I kølvandet på det suspenderede it-system EFI er der tvivl om en stor mængde gældspo-
sters gyldighed, hvilket betyder, at SKAT er nødt til at afdække, om gældsposterne er rets-
kraftige, før inddrivelse eventuelt kan iværksættes. Mængden af gældsposter med tvivl om
gyldigheden er så stor, at det har været nødvendigt at tage nogle store og svære beslutnin-
ger. Alle Folketingets partier
har således den 8. juni 2017 indgået ”Aftale om styrkelse af
den offentlige gældsinddrivelse”, hvoraf det fremgår, at der skal foretages en ekstraordi-
nær afskrivning af en stor mængde gældsposter, hvor der er tvivl om gyldigheden. Der er
således tale om en ekstraordinær situation, der vanskeliggør inddrivelsen af gæld til det of-
fentlige
for både bøder og andre gældsposter.
Det skal dog bemærkes, at der er fokus på inddrivelsen af politibøder. Politibøder frihol-
des således for den ekstraordinære afskrivning. Samtidig hermed er der gennemført be-
stemmelser, der muliggør, at SKAT kan prioritere gældsposter lydende på store beløb,
herunder bøder, ved tilrettelæggelsen af retskraftvurderingen af gældsposter med tvivlsom
gyldighed.
Mere konkret i forhold til inddrivelsen af gæld til det offentlige, herunder politibøder, kan
jeg oplyse, at en forudsætning for, at restanceinddrivelsesmyndigheden kan inddrive med
de almindelige inddrivelsesværkstøjer
lønindeholdelse og afdragsordning
er, at skyld-
ner har betalingsevne.
Hvis der er tale om en personskyldner, og denne har en indkomst under kontanthjælpsni-
veau, kan restanceinddrivelsesmyndigheden ikke inddrive bøden gennem lønindeholdelse
og afdragsordning, men evt. gennem udlæg, modregning eller konkurs. Baggrunden for at
beskytte skyldner mod lønindeholdelse og afdragsordning er i denne situation, at inddri-
velse af selv små beløb kan indebære, at skyldner ikke har de fornødne midler til at betale
for mad, bolig og andre essentielle behov.
Hvis der er tale om en personskyldner med betalingsevne, har restanceinddrivelsesmyn-
digheden følgende muligheder for at inddrive gælden: Afdragsordning, lønindeholdelse,
modregning, udpantning og konkurs. Desuden kan forvandlingsstraf
dvs. afsoning af
bødestraffen
anvendes i forhold til politibøder, hvis skyldner har betalingsevne, men
ikke betalingsvilje.
SKAT vurderer i forhold til hver enkelt personskyldner, hvilket inddrivelsesskridt der vil
være det mest velegnede til at inddrive gælden.
I forhold til virksomheders gæld har restanceinddrivelsesmyndigheden følgende mulighe-
der for at inddrive gælden: Afdragsordning, udlæg og konkurs samt under visse betingel-
ser modregning.
Valget af, hvilket inddrivelsesværktøj der er mest effektivt i forhold til den enkelte virk-
somhed, træffes ud fra en konkret vurdering af virksomhedens aktuelle forhold, gældsbil-
ledet og betalingsviljen.
Side 4 af 5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 755: Spm. om, hvilken type skyldnere der står bag de 318 sager med meget store ubetalte bøder, til skatteministeren
1803687_0005.png
Som jeg også gav udtryk for på samrådet, mener jeg, at de gældende inddrivelsesværktøjer
er gode, og at der samlet set er et solidt fundament for en effektiv inddrivelse af politibø-
der og anden gæld. Det er derfor vanskeligt at se, at der er behov for andre sanktioner
over for bødeskyldnere.
Men det, der på nuværende tidspunkt hindrer en effektiv inddrivelse af bøderne, er som
nævnt, at der er en generel tvivl om gyldigheden af gældsposter under inddrivelse, og at
der mangler en nødvendig systemunderstøttelse til bl.a. afdragsordninger og lønindehol-
delse.
Jeg kan dog oplyse, at det fremgår af
”Aftale om styrkelse
af den offentlige gældsinddri-
velse”
fra den 8. juni 2017, som spørgerens parti også er en del af, at Skatteministeriet vil
undersøge, hvorledes politibøder kan omfattes af muligheden for at gennemføre såkaldt
”særskilt lønindeholdelse”, hvor en skyldner
kan få indeholdt op til 400 kr. om måneden i
sin A-indkomst, herunder kontanthjælp, uanset at indkomsten er under betalingsevne-
grænsen for almindelig lønindeholdelse. Dette vil også omfatte de meget store politibø-
der, om end effekten i forhold til netop disse bøder vil være begrænset. Tiltaget har også
et andet sigte, nemlig at få et mere effektivt middel i forhold til personer
typisk fra kri-
minelle miljøer
der møder politiet med hån, hvis de får en bøde, fordi de ved, at der
ikke kan ske inddrivelse, hvis man ikke har en officiel betalingsevne.
Side 5 af 5