Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1782362_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. august 2017
Insolvensretskontoret
Lara Ann Waters
2017-0030-5713
2392690
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 737 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. juni 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm. om, hvorvidt ministeren planlægger at fastsætte regler om, at bobestyrere skal udskrive regninger eller faktura mindst en gang i kvartalet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 737 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I medfør af dødsboskiftelovens § 11, stk. 3, kan ministeren
fastsætte regler for bobestyreres virke, og ministeren bedes i
den forbindelse oplyse, hvorvidt ministeren planlægger at fast-
sætte regler om, at bobestyrere skal udskrive regninger eller
faktura mindst en gang i kvartalet, således at det bliver muligt
for kunderne at vurdere de løbende udgifter inden for en rime-
lig periode?”
Svar:
Dødsboskifteloven indeholder en række regler om bl.a. bobestyreres pligt
til at orientere arvingerne om bobehandlingens forløb og de omkostninger,
der må forventes.
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 47, stk. 2, at bobestyreren på det før-
ste møde, og når der i øvrigt er anledning dertil, skriftligt skal oplyse ar-
vingerne om, hvordan salæret beregnes, og om muligt den forventede stør-
relse heraf. Bobestyreren skal endvidere oplyse om, hvilke øvrige omkost-
ninger der må forventes. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af 1. maj
2017 af spørgsmål nr. 506 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf
det bl.a. fremgår, at hensigten med bestemmelsen er, at arvinger tidligt i
forløbet får et grundlag at forholde sig til. Arvingerne får således mulighe-
den for at vurdere, om der skal klages over salæret, anmodes om udpeg-
ning af en ny bobestyrer e.l.
Endvidere følger det af dødsboskiftelovens § 52, stk. 1, at bobestyreren
snarest efter proklamafristens udløb udarbejder en åbningsstatus, der inde-
holder en fortegnelse over samtlige boets aktiver og passiver med værdi-
angivelser pr. dødsdagen, boets forventede indtægter og øvrige udgifter
samt bobestyrerens tilkendegivelse om, hvorvidt boet må antages at være
solvent. Åbningsstatus tilsendes straks boets arvinger, skifteretten og told-
og skatteforvaltningen, jf. bestemmelsens stk. 2.
Det fremgår derudover af dødsboskiftelovens § 54, stk. 1, at bobestyreren
fremmer boets behandling mest muligt og orienterer efter anmodning ar-
vingerne om bobehandlingens forløb og forventede afslutning. Undlader
bobestyreren at besvare en henvendelse derom, kan arvingerne klage over
passiviteten til skifteretten, jf. betænkning nr. 1270/1994 om skifte af
dødsboer, side 233.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm. om, hvorvidt ministeren planlægger at fastsætte regler om, at bobestyrere skal udskrive regninger eller faktura mindst en gang i kvartalet, til justitsministeren
Desuden kan skifteretten, hvor forholdene gør det nødvendigt, pålægge
bobestyreren at indgive løbende indberetninger om bobehandlingens for-
løb og meddele bobestyreren pålæg om at foretage, hvad der findes fornø-
dent, jf. dødsboskiftelovens § 54 a, stk. 1. Der henvises i øvrigt til besva-
relsen af 30. maj 2017 af spørgsmål nr. 602 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.
Efter dødsboskiftelovens § 68, stk. 1, skal boopgørelsen fremlægges til
godkendelse på et afsluttende bomøde. Det bemærkes endvidere, at arvin-
ger kan klage over boopgørelsen, herunder beregningen af bobestyrerens
salær, jf. bestemmelsens stk. 2. Skifteretten kan endvidere af egen drift
ændre beregningen af bobestyrerens salær i forbindelse med boets afslut-
ning, jf. dødsboskiftelovens § 79, stk. 5.
Som det fremgår af de beskrevne regler, har bobestyrere en pligt til at ori-
entere arvingerne om bobehandlingens forløb samt de omkostninger, der
må forventes i den forbindelse. Efter min opfattelse tilsikrer disse regler, at
arvingerne i fornødent omfang kan vurdere de løbende udgifter til dødsbo-
skiftet. Jeg finder det derfor ikke nødvendigt at indføre mere specifikke
regler om, at bobestyrere skal udskrive regninger eller faktura mindst en
gang i kvartalet eller lignende.
3