Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1782287_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. august 2017
Strafferetskontoret
Mark Ørberg
2017-0030-5705
2353967
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 733 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. juni 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 733: Spm. om, hvem der anses for at have en retlig interesse i en mulig straffesag om muligt svindel med borgernes penge i en kommune, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 733 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvem der anses for at have en
retlig interesse i en mulig straffesag om muligt svindel med
borgernes penge i en kommune?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
Politiet iværksætter efter retsplejelovens § 742, stk. 2, en efter-
forskning, når der er rimelig formodning for, at der er begået et
strafbart forhold, som forfølges af det offentlige. En efterforsk-
ning kan iværksættes på baggrund af en anmeldelse eller af egen
drift. Enhver kan indgive en anmeldelse til politiet om et muligt
strafbart forhold.
Politiet kan afvise en anmeldelse, hvis der ikke findes grundlag
for at indlede efterforskning. Endvidere kan politiet standse en
påbegyndt efterforskning, hvis der ikke er grundlag for at fortsæt-
te efterforskningen, og der ikke har været rejst sigtelse i sagen.
Det fremgår af retsplejelovens § 749. Hvis en person er blevet
sigtet i sagen, kan anklagemyndigheden opgive påtale, f.eks. når
videre forfølgning ikke kan ventes at føre til, at sigtede findes
skyldig. Det fremgår af retsplejelovens § 721.
Hvis politiet afviser en anmeldelse eller indstiller efterforsknin-
gen, eller hvis anklagemyndigheden opgiver påtale i sagen, skal
blandt andet den forurettede underrettes om afgørelsen, ligesom
den forurettede kan klage over afgørelsen til den overordnede an-
klagemyndighed (normalt den regionale statsadvokat). Reglerne
om underretning og klageadgang findes i retsplejelovens § 749,
stk. 3, og § 724, stk. 1. Det fremgår af bestemmelserne, at der
desuden skal ske underretning af andre, der må antages at have en
rimelig interesse heri.
Underretningspligten og klageadgangen omfatter således, ud over
blandt andet den forurettede, andre personer, virksomheder mv.,
der efter almindelige forvaltningsretlige regler kan anses for at
være part i sagen. Det vil sige personer, som har en væsentlig og
individuel interesse i sagen, f.eks. fordi de har et muligt erstat-
ningskrav i anledning af lovovertrædelsen. Det vil afhænge af en
konkret vurdering af den enkelte sag, hvem der kan anses for at
have en sådan væsentlig og individuel interesse. Det forhold, at
en person anmelder et muligt strafbart forhold til politiet, gør ikke
i sig selv, at han eller hun er klageberettiget. Anmelderen vil kun-
ne klage over en afgørelse i sagen, hvis han eller hun er forurettet
eller i øvrigt har en væsentlig og individuel interesse i sagen (og
dermed er part i sagen).
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 733: Spm. om, hvem der anses for at have en retlig interesse i en mulig straffesag om muligt svindel med borgernes penge i en kommune, til justitsministeren
I sager, hvor der er tale om et muligt strafbart forhold vedrørende
en kommunes midler, og hvor kommunen f.eks. må anses for for-
urettet, vil kommunen således være klageberettiget i overens-
stemmelse med det, der er anført ovenfor. Om andre kan anses for
klageberettiget, herunder f.eks. et kommunalbestyrelsesmedlem,
afhænger af, om den pågældende i den konkrete sag må anses for
at have en væsentlig og individuel interesse i sagen.
Jeg kan tilføje, at Rigsadvokaten umiddelbart er bekendt med en
enkelt konkret sag, hvor den regionale statsadvokat vurderede, at
et kommunalbestyrelsesmedlem ikke var klageberettiget. I denne
sag havde politikredsen besluttet ikke at indlede efterforskning på
baggrund af en anmeldelse om muligt misbrug af kommunale
midler.”
3