Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1780216_0001.png
Styrings- og Ressourceafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. august 2017
Økonomikontoret
Maria Bisgaard
2017-0030-5682
2351881
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 714 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. juni 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Per-
nille Skipper (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 714: Spm. om den bagvedliggende beregning på den estimerede merudgift på 8 mio. kr. årligt forbundet med det nyligt vedtagne lovforslag (L 215) om såkaldt utryghedsskabende tiggeri, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 714 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for den bagvedliggende beregning på
den estimerede merudgift på 8 mio. kr. årligt forbundet med
det
nyligt vedtagne lovforslag (L 215) om såkaldt ”utrygheds-
skabende tiggeri”?”
Svar:
Ved lov nr. 753 af 19. juni 2017 om ændring af straffeloven (Skærpelse af
straffen for utryghedsskabende tiggeri) blev der foretaget en ændring af
straffelovens § 197 om tiggeri. Med loven afskaffes kravet om forudgåen-
de advarsel fra politiet som betingelse for straf, når forholdet begås i gåga-
der, ved stationer, i eller ved supermarkeder og i offentlige transportmid-
ler.
Det er i den forbindelse anført i bemærkningerne til lovforslaget, jf. forslag
til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for utryghedsska-
bende tiggeri) (L 215) af 2. juni 2017 (bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 1), at straffen for sådant tiggeri fremover fordobles og gøres ubetin-
get, hvilket betyder, at udgangspunktet vil blive 14 dages ubetinget fæng-
sel i førstegangstilfælde.
Det fremgår af pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at lovæn-
dringen vurderes at indebære en merudgift på op til ca. 8,0 mio. kr. årligt
fra 2018 og frem.
Vurderingen er foretaget ud fra et skøn over, hvilke udgiftsdrivende fakto-
rer der er forbundet med lovændringen, herunder øgede udgifter for dom-
stolene som følge af et øget antal sager samt øgede udgifter for kriminal-
forsorgen som følge af et øget behov for fængselspladser.
Den skønsmæssige vurdering af merudgifterne er foretaget ud fra en hel-
hedsvurdering af de samlede forventede omkostninger. Vurderingen er
behæftet med usikkerhed, idet omkostningernes omfang beror på antallet
af nye sager som følge af lovændringen. Udgiftsskønnet vil fremadrettet
blive konsolideret og blive udmøntet på de kommende bevillingslove.
2