Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1695602_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2016
Databeskyttelseskontoret
Vita Horneman
2016-0030-4988
2126140
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 71 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. november 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om, hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at det hurtigt, smidigt og ubureaukratisk er muligt for kunder hos teleselskaber som for eksempel TDC at få udleveret de informationer som teleselskaberne ligger inde med om f.eks. kundernes færden, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 71 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at det hur-
tigt, smidigt og ubureaukratisk er muligt for kunder hos tele-
selskaber som for eksempel TDC at få udleveret de informati-
oner som teleselskaberne ligger inde med om f.eks. kundernes
færden, jf. artiklen »TDC totalovervåger tre millioner mobil-
brugeres færden«, bragt den 4. november 2016 på
www.version2.dk?”
Svar:
Det følger af reglerne i persondatalovens kapitel 9 om den registreredes
indsigtsret, at f.eks. kunder hos teleselskaber har ret til indsigt i oplysnin-
ger om dem selv.
Formålet med indsigtsreglerne er at skabe åbenhed omkring behandlingen
af personoplysninger og dermed medvirke til at sikre et højt beskyttelses-
niveau. Reglerne omfatter både private virksomheder og offentlige myn-
digheder.
Udgangspunktet er, at enhver person har ret til at få meddelelse om en
række forhold vedrørende behandlingen af oplysninger om den pågælden-
de.
Det fremgår således af persondatalovens § 31, stk. 1, at en person, der
fremsætter begæring herom, skal have meddelelse fra den dataansvarlige
om, hvorvidt der behandles oplysninger om den pågældende. Hvis der be-
handles oplysninger om den pågældende, skal der på en let forståelig måde
gives meddelelse om bl.a., hvilke oplysninger der behandles og om be-
handlingens formål.
Det fremgår endvidere af persondatalovens § 31, stk. 2, at den dataansvar-
lige snarest skal besvare en begæring om indsigt, og hvis begæringen ikke
kan besvares inden 4 uger efter modtagelsen, skal den dataansvarlige un-
derrette den registrerede om grunden til, at begæringen endnu ikke er be-
svaret, samt om hvornår en afgørelse vil foreligge.
Herudover fremgår det af persondatalovens § 58, stk. 1, at Datatilsynet af
egen drift eller efter klage fra en registreret påser, at behandlingen af per-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om, hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at det hurtigt, smidigt og ubureaukratisk er muligt for kunder hos teleselskaber som for eksempel TDC at få udleveret de informationer som teleselskaberne ligger inde med om f.eks. kundernes færden, til justitsministeren
sonoplysninger, herunder reglerne om den registreredes indsigtsret, finder
sted i overensstemmelse med loven og regler udstedt i medfør af loven.
3