Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1820312_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
20. november 2017
Enheden for Internatio-
nalt Politisamarbejde
Sagsbeh: Katrine Hjortnæs
Sagsnr.: 2017-0030-0027
Dok.:
456443
Dato:
Kontor:
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 697 (Alm. del),
som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16.
juni 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen
(DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om, hvor mange udlændinge, der de sidste 5 år er blevet dømt for at begå voldtægt i Danmark, til justitsministeren
1820312_0002.png
Spørgsmål nr. 697 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, hvor mange udlændinge, der
de sidste 5 år er blevet dømt for at begå voldtægt i Dan-
mark? Herunder hvor mange af disse udlændinge, der
blev dømt til udvisning, og hvor mange af disse udvis-
ningsdømte udlændinge, der reelt er blevet udvist af
Danmark?
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet foretaget et elektronisk udtræk fra politiets
sagsstyringssystem (POLSAS) om antallet af udlændin-
ge, der de sidste 5 år er blevet dømt for at begå voldtægt
i Danmark.
Tabel 1 nedenfor angiver antallet af personer, der har få-
et en fældende afgørelse for voldtægt i perioden fra 1. ja-
nuar 2012 til 7. august 2017 fordelt på statsborgerskab.
Tabel 1
antal personer, der har fået en fældende afgø-
relse for voldtægt
2012
2013
2014
2015
2016
Danske stats- 77
74
58
92
93
borgere
Øvrige stats- 28
25
23
29
38
34
borgere
Bemærkning: Der er et efterslæb i opdatering af afgørelser på alle
sagsområder i POLSAS, hvorfor data for tidligere år først anses for
at være pålidelige 2 måneder efter årets udgang. Data er analyseret
på baggrund af POLSAS og bearbejdet i QlikView efter anklage-
myndighedens ledelsessystem. Der tages forbehold for indtastnings-
fejl. Data er dynamiske, idet der tages hensyn til rettelser af indtast-
ningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv. Der vil være
en periodevis forskydning af data, da f.eks. antallet af afgørelser i
2015 kan vedrøre sigtelser rejst i 2014. Tiltaler og afgørelser er op-
gjort efter, hvor mange personer pr. journalnummer der er blevet til-
talt og afgjort. Data er opdateret den 7. august 2017.
2017 (til
07.08.17)
67
Det bemærkes, at når en person registreres i POLSAS,
sker dette ved, at personens data trækkes fra CPR-
registeret med oplysning om blandt andet statsborger-
skab. Hvis oplysninger om statsborgerskab
efter den
pågældende er registreret i POLSAS
ændres i CPR-
registeret, og den pågældende på ny registreres i POL-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om, hvor mange udlændinge, der de sidste 5 år er blevet dømt for at begå voldtægt i Danmark, til justitsministeren
SAS, kan dette bevirke, at personens tidligere registrere-
de oplysninger om statsborgerskab ændrer sig også for
de tidligere registrerede sager i POLSAS.
Rigsadvokaten kan i øvrigt bemærke, at bestemmelserne
i straffeloven om voldtægt blev ændret ved lov nr. 633 af
12. juni 2013, der trådte i kraft den 1. juli 2013. De oven-
for anførte oplysninger omhandler for så vidt angår peri-
oden fra den 1. juli 2013 til den 7. august 2017 voldtægt
efter straffelovens § 216, stk. 1, nr. 1 (den, der tiltvinger
sig samleje ved vold eller trussel om vold), § 216, stk. 1,
nr. 2 (den, der skaffer sig samleje ved anden ulovlig
tvang, jf. § 260, eller med en person, der befinder sig i en
tilstand eller situation, i hvilken den pågældende er ude
af stand til at modsætte sig handlingen), og voldtægt ef-
ter straffelovens § 216, stk. 2 (samleje med et barn under
12 år).
For så vidt angår perioden fra den 1. januar 2012 til den
30. juni 2013 omhandler de anførte oplysninger voldtægt
efter den dagældende § 216 (den, der tiltvinger sig sam-
leje ved vold eller trussel om vold samt hensættelse i en
tilstand, i hvilken den pågældende er ude af stand til at
modsætte sig handlingen), den dagældende § 217 (den,
som skaffer sig samleje ved anden ulovlig tvang, jf. §
260, end vold eller trussel om vold), den dagældende §
218, stk. 2 (den, der skaffer sig samleje uden for ægte-
skab med en person, der befinder sig i en tilstand, i hvil-
ken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig
handlingen, medmindre forholdet er omfattet af § 216),
og den dagældende § 222, stk. 2 (samleje med et barn
under 12 år, eller samleje, hvor gerningsmanden har
skaffet sig samlejet ved tvang eller fremsættelse af trus-
ler).
2.
Nedenstående manuelle gennemgang omfatter 175
personer med andet statsborgerskab end dansk, der ifølge
et datatræk fra POLSAS har modtaget fældende afgørel-
ser for voldtægt i perioden 1. januar 2012 til 7. august
2017.
Gennemgangen af sagerne viser, at 26 af de 175 personer
rettelig ikke har modtaget en fældende afgørelse for
voldtægt i perioden fra 1. januar 2012 til 7. august 2017.
Rigsadvokaten arbejder sammen med Rigspolitiet og po-
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om, hvor mange udlændinge, der de sidste 5 år er blevet dømt for at begå voldtægt i Danmark, til justitsministeren
litikredsene løbende på at sikre pålidelige data i POL-
SAS og på at korrigere manglende eller forkerte data.
Resultatet af den ovennævnte manuelle gennemgang vil
naturligvis indgå i dette arbejde.
Det er således rettelig 149 personer, som ikke har været
registreret som danske statsborgere, der har modtaget en
fældende afgørelse for voldtægt i den omhandlede perio-
de.
Rigspolitiet har oplyst, at 92 af disse domfældte er blevet
idømt ubetinget udvisning, og 33 af de domfældte er ble-
vet idømt betinget udvisning.
Rigsadvokaten har for så vidt angår de resterende 24
domfældte anmodet de relevante politikredse om at ind-
sende anklageskrift, dom og retsbog.
En nærmere gennemgang af de 24 sager viser,
- at 9 af de 24 domfældte er danske statsborgere
født i Grønland, og således ikke kan udvises,
- at 4 af de 24 domfældte er påstået udvist af an-
klagemyndigheden i forbindelse med sagens be-
handling i retten, men er blevet frifundet for ud-
visningspåstanden af retten, og
- at 11 af de 24 domfældte ikke er påstået udvist af
anklagemyndigheden i forbindelse med sagens
behandling i retten (det drejer sig om 1 tiltale
rejst i 2011, 1 tiltale rejst i 2012, 2 tiltaler rejst i
hvert af årene 2013-2015, 3 tiltaler rejst i 2016 og
0 tiltaler rejst i 2017).
3.
Rigsadvokaten har anmodet de relevante politikredse
om en udtalelse om de 11 sager, hvor der ikke er nedlagt
påstand om udvisning. Politikredsene har oplyst, at der i
4 sager
efter en samlet vurdering af de konkrete om-
stændigheder i sagerne
ikke var grundlag for at ned-
lægge påstand om udvisning. Politikredsene har endvide-
re oplyst, at der i de øvrige 7 sager ved en fejl ikke er
blevet nedlagt påstand om enten ubetinget eller betinget
udvisning. Domstolene har derfor ikke i disse 7 sager
haft mulighed for at tage stilling til, om de pågældende
skulle udvises betinget eller ubetinget, eller om der ikke
var grundlag for udvisning.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om, hvor mange udlændinge, der de sidste 5 år er blevet dømt for at begå voldtægt i Danmark, til justitsministeren
De 7 sager fordeler sig sådan, at 2 politikredse hver har 2
sager, og 3 kredse hver har 1 sag. Det er på baggrund af
oplysningerne fra politikredsene ikke muligt entydigt at
fastlægge årsagen til, at der ikke blev nedlagt påstand om
udvisning, herunder heller ikke om der er tale om en fag-
lig fejlvurdering. Der blev i de 7 sager blev udmålt straf-
fe på mellem 8 måneders og 2 års fængsel.
De relevante politikredse har oplyst, at det i forbindelse
med nærværende høring atter er blevet indskærpet over
for medarbejderne, at der skal nedlægges påstand om ud-
visning, når betingelserne herfor er opfyldt.
4.
Det er klart utilfredsstillende, at der i de ovennævnte
sager ved en fejl ikke er blevet nedlagt påstand om enten
ubetinget eller alternativt betinget udvisning.
I det lys har Rigsadvokaten besluttet på ny at indskærpe
over for politikredsene, at der i den enkelte politikreds
skal være fokus på at sikre den faglige kvalitet i alle sa-
ger.
Det kan tilføjes, at der den 1. juni 2016 blev indført en
midlertidig forelæggelsesordning, hvorefter anklageskrif-
ter i voldtægtssager skal forelægges de regionale statsad-
vokater. Statsadvokaterne er i den forbindelse også op-
mærksomme på, om der er nedlagt påstand om udvisning
i alle de sager, hvor det måtte være relevant, og der vil i
lyset af den manuelle gennemgang i den kommende tid
være et skærpet fokus på dette spørgsmål. I de 7 sager,
hvor der ved en fejl ikke er nedlagt påstand om udvis-
ning, er anklageskriftet i 6 af sagerne udarbejdet før 1.
juni 2016.
Rigsadvokaten har endvidere besluttet, at den it-mæssige
skabelon til anklageskrifter i politikredsenes sagsbehand-
lingssystem POLSAS skal ændres, sådan at den sagsbe-
handlende anklager fremover herigennem vil blive erin-
dret om spørgsmålet om udvisning i forbindelse med, at
der bliver udfærdiget anklageskrift. Ændringen forventes
at være gennemført inden for et par måneder.
Rigsadvokaten vil herudover anmode de regionale stats-
advokater om foreløbig frem til udgangen af 2018 som
led i deres tilsyn med politikredsene at have særligt fokus
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om, hvor mange udlændinge, der de sidste 5 år er blevet dømt for at begå voldtægt i Danmark, til justitsministeren
på, at der i samtlige politikredse bliver nedlagt påstand
om udvisning i alle sager, hvor det er relevant. Rigsad-
vokaten vil orientere Justitsministeriet om resultatet af de
regionale statsadvokaters skærpede tilsyn på dette områ-
de.
Rigsadvokaten har i Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet
om udvisning, fastsat, at anklagemyndigheden
hvis be-
tingelserne for udvisning efter udlændingeloven er op-
fyldt
som det klare udgangspunkt skal nedlægge på-
stand om ubetinget udvisning. Kun i de tilfælde, hvor
anklagemyndigheden vurderer, at ubetinget udvisning
med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internatio-
nale forpligtelser, skal der ikke nedlægges påstand om
ubetinget udvisning. Det fremgår desuden af Rigsadvo-
katmeddelelsen, at hvis der er tvivl om, hvorvidt en ube-
tinget udvisning vil være i strid med Danmarks internati-
onale forpligtelser, skal anklagemyndigheden nedlægge
påstand om ubetinget udvisning.
5.
Det kan desuden oplyses, at det i Justitsministeriets
mål- og resultatplan for anklagemyndigheden i 2017 er
fastsat, at anklagemyndigheden skal arbejde strategisk
med at forbedre kvaliteten af anklageskrifter, sådan at
kvaliteten skal være forbedret ultimo 2017 i forhold til en
måling primo 2017. I begyndelsen af 2017 er der på bag-
grund heraf gennemført en samlet kvalitetsmåling af an-
klageskrifter i anklagemyndigheden. Omfattet var næsten
1000 tilfældigt udvalgte anklageskrifter fra perioden for-
ud for 1. december 2016. Målingen viste blandt andet, at
der var 6 sager (fordelt på 5 politikredse), hvor det blev
vurderet, at der burde have været nedlagt påstand om en-
ten ubetinget eller alternativt betinget udvisning (uden at
dette nødvendigvis er ensbetydende med, at domstolene
ville have truffet beslutning om udvisning). Det bemær-
kes, at der i én af sagerne ved et nyt anklageskrift blev
nedlagt påstand om udvisning, men retten frifandt for
udvisningspåstanden. I en anden af sagerne var den tiltal-
te allerede udvist ved en tidligere dom. De øvrige 4 sager
blev alle afgjort ved betingede domme, og 2 af de tiltalte
havde efter de foreliggende oplysninger opholdt sig i
landet i henholdsvis 16 og 23 år, idet det herved bemær-
kes, at ubetinget eller betinget udvisning i forbindelse
med en betinget fængselsstraf alene kan komme på tale,
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om, hvor mange udlændinge, der de sidste 5 år er blevet dømt for at begå voldtægt i Danmark, til justitsministeren
1820312_0007.png
hvor det lovlige ophold her i landet er højst 5 år, jf. ud-
lændingelovens § 24, nr. 2.
På baggrund af denne kvalitetsmåling har Rigsadvokaten
ved brev af 7. april 2017 til alle embeder understreget, at
der fortsat skal være et meget stort fokus på, at der i alle
sager, hvor det er relevant, nedlægges påstand om enten
ubetinget eller betinget udvisning. Rigsadvokaten har i
brevet også forudsat, at der i hver enkelt politikreds
iværksættes de fornødne kvalitetskontroller på dette om-
råde. Rigsadvokaten vil i overensstemmelse med mål- og
resultatplanen omtalt ovenfor foretage en ny kvalitetsmå-
ling i slutningen af 2017 med henblik på at følge op på
de initiativer,
der er iværksat i politikredsene.”
2.
I forhold til spørgsmålet om udsendelse af de 92 udlændinge, som
er blevet udvist i forbindelse med en fældende afgørelse for vold-
tægt, har Rigspolitiet oplyst, at 49 pr. 19. oktober 2017 er registreret
som udsendt af Danmark.
For så vidt angår de øvrige 43 personer
1
har Rigspolitiet oplyst føl-
gende:
Status
Afsoner
Aktuel behandlingsdom
2
Afventer afsoning (varetægtsfængslet efter dom)
Sag under anke (varetægtsfængslet)
Andre fængslede
3
Aktuelt eftersøgt
4
Afventer afsoning (ej varetægtsfængslet)
5
1
Antal
13
6
3
5
1
9
1
Opgørelsen er baseret på en manuel gennemgang af oplysninger i Kriminalregi-
steret, hvorfor opgørelsen er forbundet med en vis usikkerhed.
2
Der blev den 24. oktober 2017 afholdt retsmøde om ophævelse af udvisning i
medfør af udlændingelovens § 50 a, stk. 2, vedrørende én af disse udlændinge,
ligesom pågældende blev meddelt asyl forud for behandlingsdommen. Politiet
afventer pt. rettens kendelse om udvisningsspørgsmålet samt Udlændingestyrel-
sens vurdering af, om der fortsat er asylretlige forhold til hinder for udsendelse.
3
Pågældende er efterfølgende varetægtsfængslet i en anden sag.
4
Én af de eftersøgte er undveget fra psykiatrisk afdeling. De øvrige eftersøgte har
alle forud for eftersøgningen været pålagt meldepligt. Rigspolitiet har oplyst, at
selv om de pågældende ikke længere var eftersøgt, da ville man ikke være i stand
til at få dem udsendt. Dette skyldes, at politiet i én sag afventer Flygtningenævnets
afgørelse om, hvorvidt den pågældende skal meddeles tålt ophold, tre udlændinges
identitet ikke er endelig fastlagt, og fire udlændinge efterfølgende er meddelt tålt
ophold.
5
Retten fandt ikke, at betingelserne for fortsat varetægtsfængsling var til stede
(vedkommende er EU-borger). Pågældende er indkaldt til afsoning i november
2017 og kan først udsendes efter endt afsoning.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om, hvor mange udlændinge, der de sidste 5 år er blevet dømt for at begå voldtægt i Danmark, til justitsministeren
1820312_0008.png
Udvisning kan ikke effektueres på grund af udsendelseshindringer
6
.
Udvisning efterfølgende ophævet
7
I alt
4
1
43
3.
Jeg arbejder som justitsminister målrettet for, at så mange krimi-
nelle udlændinge som overhovedet muligt bliver udvist. Det er helt
afgørende, at anklagemyndigheden nedlægger påstand om udvisning,
når betingelserne for det er opfyldt.
Jeg finder det derfor utilfredsstillende, at der i 7 sager om voldtægt
over de seneste 5 år ved en fejl ikke er nedlagt påstand om udvis-
ning. Jeg har indskærpet over for Rigsadvokaten, at det er min helt
klare forventning, at anklagemyndigheden i alle politikredse har fuld
opmærksomhed på at få udvist så mange kriminelle udlændinge som
overhovedet muligt. Det gælder selvsagt ikke mindst, når der er tale
om meget alvorlige forbrydelser. Jeg har i den forbindelse noteret
mig, at Rigsadvokaten vil tage en række initiativer for yderligere at
styrke anklagemyndighedens fokus på at nedlægge påstand om ud-
visning, når betingelserne herfor er opfyldt.
En udlænding har fået meddelt asyl, to udlændinge er efterfølgende meddelt tålt
ophold, og en udlænding afventer Flygtningenævnets afgørelse om, hvorvidt på-
gældende skal meddeles tålt ophold.
7
Beror på domstolsafgørelse.
8
6