Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1774466_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. marts 2017
Straffuldbyrdelseskontoret
Jørgen Jørgensen
2017-0030-5264
2212825
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 332 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. februar 2017. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Pernille Bjørnholk
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 683: Spm. om ministeren kan redegøre for kriterierne for at få bevilget udgang fra afsoning i et lukket fængse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 332 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svarene på REU alm. del
spørgsmål 181-183 redegøre for, i hvilket omfang der i perio-
den 2012-16 (inkl.) er givet tilladelse til uledsaget udgang til
langtidsdømte ved tidspunktet for udståelse af halvdelen af den
idømte straf som led i et udslusningsforløb?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Direktoratet for Kriminalforsorgen har forstået spørgsmålet
således, at der spørges til omfanget af regelmæssig udgang til
besøg hos bestemte nærstående personer, jf. § 35, stk. 1, i be-
kendtgørelse om udgang til indsatte, der udstår fængselsstraf
eller forvaring i kriminalforsorgens institutioner (udgangsbe-
kendtgørelsen).
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan i den anledning oplyse,
at kriminalforsorgens statistiksystem, der danner grundlag for
statistiske oplysninger om de indsattes udgangstilladelser, ikke
indeholder oplysninger om, på hvilket tidspunkt i strafafsonin-
gen udgang tillades.
Tilvejebringelse af oplysningerne vil derfor forudsætte en ma-
nuel og særdeles ressourcekrævende gennemgang af det store
antal sager om tilladelse til uledsaget udgang for langtidsdøm-
te, som kriminalforsorgen har behandlet i det i spørgsmålet an-
givne tidsrum.
Nedenfor beskrives regler og praksis for omfanget af regel-
mæssig udgang til langtidsdømte med tidsbestemt fængsels-
straf til besøg hos bestemte nærstående personer.
2.
Direktoratet kan oplyse, at indsatte, som i lukkede institutio-
ner udstår tidsbestemt fængselsstraf på 8 år og derover (lang-
tidsdømte), kan få første ledsagede udgang, når en tredjedel af
straffetiden er udstået. Uledsaget udgang kan ikke gives, før
halvdelen af straffetiden er gået, jf. § 37, stk. 3, i udgangsbe-
kendtgørelsen.
Efter praksis vil et udgangsforløb for en ”almindelig” indsat i
lukket institution med en tidsbestemt straf på 8 år og derover,
hvor der ikke antages at være konkret fare for misbrug, og hvor
hensynet til retshåndhævelsen ikke taler imod, som altoverve-
jende hovedregel blive indledt med enkeltstående ledsagede
udgange efter udståelse af en tredjedel af straffen, efterfulgt af
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 683: Spm. om ministeren kan redegøre for kriterierne for at få bevilget udgang fra afsoning i et lukket fængse, til justitsministeren
ledsaget udgang hver 2. måned. Hen imod udståelse af halvde-
len af straffen er udgangspunktet regelmæssig ledsaget udgang
hver måned. Efter udståelse af halvdelen af straffen er ud-
gangspunktet månedlige uledsagede dagudgange efterfulgt af
uledsaget udgang med kun én overnatning, før den indsatte
overgår til regelmæssig weekendudgang.
Langtidsdømte med tidsbestemt straf vil således som udgangs-
punkt få uledsaget udgang, efter at halvdelen af straffen er ud-
stået.
En konkret vurdering af misbrugsrisikoen og/eller hensynet til
retshåndhævelsen kan medføre, at de nævnte tidspunkter for
henholdsvis ledsaget og uledsaget udgang udskydes og/eller
forlænges – således f.eks. hvis der er tale om en indsat, der er
dømt for særlig grov kriminalitet, og/eller som har vist vilje til
undvigelse eller til anden misbrug af udgang eller har haft van-
skeligt ved at indordne sig under forholdene i fængslet, f.eks.
på grund af misbrug af euforiserende stoffer.
3.
For indsatte, der har tilknytning til en rocker- eller bande-
gruppering, som spørgsmål nr. 181-183 af 20. december 2016
fra Folketingets Retsudvalg omhandler, gælder særlige regler
for udgang.
Det kan således navnlig oplyses, at udgang ikke kan finde sted,
hvis den dømte af politiet skønnes at have tilknytning til en
gruppe af personer, som er aktivt involveret i en verserende
voldelig konflikt med en anden gruppe af personer, og politiet
oplyser, at der inden for den gruppe, som den dømte skønnes at
have tilknytning til, som led i konflikten enten er anvendt sky-
devåben eller er anvendt våben eller eksplosivstoffer, som på
grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde
betydelig skade, eller er begået brandstiftelse omfattet af straf-
felovens § 180, jf. straffuldbyrdelseslovens § 46, stk. 3. Det
kan endvidere oplyses, at en allerede meddelt tilladelse til ud-
gang under samme omstændigheder bortfalder, indtil hindrin-
gen for udgangen er ophørt.
Der gælder som udgangspunkt ikke i øvrigt en mere restriktiv
praksis for udgang til indsatte, der har tilknytning til en rocker-
eller bandegruppering mv. i forhold til indsatte, der ikke har en
sådan tilknytning.
I sager, hvor den idømte straf er fastsat efter straffelovens § 81
a, fordi lovovertrædelsen har baggrund i en konflikt mellem
grupper af personer, hvor der som led i konflikten enten er an-
vendt skydevåben eller er anvendt våben eller eksplosivstoffer,
som på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at
forvolde betydelig skade, eller er begået brandstiftelse omfattet
af denne lovs § 180, er udgangspraksis dog typisk mere restrik-
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 683: Spm. om ministeren kan redegøre for kriterierne for at få bevilget udgang fra afsoning i et lukket fængse, til justitsministeren
tiv end normalt, idet der foreligger særlige retshåndhævelses-
hensyn i disse sager. Dette kan således have betydning for
ovennævnte spørgsmål om uledsaget udgang efter udståelse af
halvdelen af straffen.
Endvidere kan det oplyses, at udgang til indsatte, der har til-
knytning til en rocker- eller bandegruppering normalt gives på
skærpede vilkår, hvilket bl.a. betyder, at den indsatte ikke må
opholde sig sammen med eller på anden måde have kontakt til
andre med tilknytning til den pågældende gruppe. Det skærpe-
de vilkår fastsættes også over for indsatte, der har en løsere til-
knytning til rocker- eller bandemiljøet.”
Det bemærkes i forlængelse heraf, at regeringen den 28. januar 2017 præ-
senterede udspillet ”Bander bag tremmer” med 28 initiativer mod rocker-
og bandekriminalitet. Har man vendt samfundet ryggen og valgt at blive
medlem af en rockerklub eller en bande, vil man opleve, at flere døre nu
bliver lukket i. Det vil få endnu mere omfattende konsekvenser at sige far-
vel til fællesskabet til fordel for banderne.
En del af udspillet omfatter derfor initiativer over for dømte rockere og
bandemedlemmer, herunder bl.a. et initiativ om at iværksætte et forsøg
med GPS-fodlænke i forbindelse med udgang og prøveløsladelse af indsat-
te, der har tilknytning til en gruppe af personer, der tilsammen står bag
omfattende og alvorlig kriminalitet. Initiativet skal skærpe kontrollen med,
at disse indsatte overholder vilkårene for prøveløsladelse og udgang.
4