Ministeren
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
30. juni 2017
Retsudvalget har den 12. juni 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 670 (Alm. del)
efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 670:
Kan ministeren, i forlængelse af samråd om udlændinge, der har fået endeligt
afslag på ophold i Danmark, oplyse, hvilke konventioner og specifikke bestemmel-
ser i disse, der forhindre Danmark i at frihedsberøve afviste asylansøgere, som
f.eks. PET vurderer er til fare for Danmark?
Svar:
Jeg kan oplyse, at udlændingelovens regler om frihedsberøvelse blev strammet
ved lov nr. 1273 af 20. november 2015 om ændring af udlændingeloven (Håndte-
ring af flygtninge- og migrantsituationen).
Stramningerne medførte bl.a., at politiet så vidt muligt skal bestemme, at en ud-
lænding skal frihedsberøves for at sikre muligheden for afvisning, udvisning eller
udsendelse, hvis mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige.
De skærpede regler for frihedsberøvelse indebærer således, at der normalt skal
ske frihedsberøvelse af en udlænding i udsendelsesposition, medmindre friheds-
berøvelsen vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Den personlige frihed er bl.a. beskyttet i artikel 5 i Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention (EMRK), som bl.a. fastslår, at der alene kan ske frihedsberøvel-
se, hvis det sker af en eller flere af de grunde, der er opregnet i bestemmelsens
stk. 1, litra a-f.
Det fremgår således af EMRK artikel 5, stk. 1, litra f, at der kan ske frihedsberøvel-
se, hvis der er tale om lovlig anholdelse eller forvaring af en person for at hindre
ham i uretmæssigt at trænge ind i landet (indrejsesituationen) eller af en person,
mod hvem udvisnings- eller udleveringssag er svævende (udrejsesituationen).
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2017 - 9575
250779
Side
1/2