Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1774710_0001.png
Ministeren
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
30. juni 2017
Retsudvalget har den 12. juni 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 670 (Alm. del)
efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 670:
Kan ministeren, i forlængelse af samråd om udlændinge, der har fået endeligt
afslag på ophold i Danmark, oplyse, hvilke konventioner og specifikke bestemmel-
ser i disse, der forhindre Danmark i at frihedsberøve afviste asylansøgere, som
f.eks. PET vurderer er til fare for Danmark?
Svar:
Jeg kan oplyse, at udlændingelovens regler om frihedsberøvelse blev strammet
ved lov nr. 1273 af 20. november 2015 om ændring af udlændingeloven (Håndte-
ring af flygtninge- og migrantsituationen).
Stramningerne medførte bl.a., at politiet så vidt muligt skal bestemme, at en ud-
lænding skal frihedsberøves for at sikre muligheden for afvisning, udvisning eller
udsendelse, hvis mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige.
De skærpede regler for frihedsberøvelse indebærer således, at der normalt skal
ske frihedsberøvelse af en udlænding i udsendelsesposition, medmindre friheds-
berøvelsen vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Den personlige frihed er bl.a. beskyttet i artikel 5 i Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention (EMRK), som bl.a. fastslår, at der alene kan ske frihedsberøvel-
se, hvis det sker af en eller flere af de grunde, der er opregnet i bestemmelsens
stk. 1, litra a-f.
Det fremgår således af EMRK artikel 5, stk. 1, litra f, at der kan ske frihedsberøvel-
se, hvis der er tale om lovlig anholdelse eller forvaring af en person for at hindre
ham i uretmæssigt at trænge ind i landet (indrejsesituationen) eller af en person,
mod hvem udvisnings- eller udleveringssag er svævende (udrejsesituationen).
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 9575
250779
Side
1/2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om, hvilke konventioner og specifikke bestemmelser i disse, der forhindre Danmark i at frihedsberøve afviste asylansøgere, som f.eks. PET vurderer er til fare for Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
Bestemmelsen indebærer, at der kan ske frihedsberøvelse af en udlænding i for-
bindelse med den pågældendes indrejse eller udrejse. Frihedsberøvelse i forbin-
delse med indrejse kan ske med henblik på at kontrollere den pågældendes ret til
at indrejse i landet. Frihedsberøvelse med henblik på udsendelse kan ske med
henblik på at sikre den pågældendes tilstedeværelse og kræver en reel mulighed
for at gennemføre en udsendelse.
Hvis der ikke er en reel udsigt til udsendelse, kan der ikke ske frihedsberøvelse. I
disse tilfælde er der i stedet mulighed for at pålægge de pågældende opholds- og
meldepligt på et udrejsecenter. Det skal oplyses, at reglerne om en mere konse-
kvent brug af opholds- og meldepligten også blev indført ved lov nr. 1273 af 20.
november 2015 om ændring af udlændingeloven (Håndtering af flygtninge- og
migrantsituationen).
Der kan ikke i medfør af EMRK artikel 5, stk. 1, litra f, ske frihedsberøvelse af ud-
lændinge med henblik på at forebygge og hindre kriminel adfærd.
Det følger imidlertid af EMRK artikel 5, stk. 1, litra c, at der kan ske lovlig anholdel-
se eller frihedsberøvelse af en person med det formål at stille ham for den kom-
petente retlige myndighed, når der er begrundet mistanke om, at han har foreta-
get en forbrydelse, eller rimelig grund til at anse det for nødvendigt for at hindre
ham i at begå en forbrydelse eller i at flygte efter at have begået en sådan.
Bestemmelsen indebærer bl.a., at der kan ske frihedsberøvelse med henblik på at
forhindre kriminalitet, når der er begrundet mistanke om, at den pågældende har
foretaget eller vil foretage en konkret forbrydelse.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2