Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1774493_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. juni 2017
Sikkerhedskontoret
Christian Fuglsang
2017-0035-0428
2328484
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AK og
AL
fra Folketingets Skatteudvalg den 29. juni 2017
Samrådsspørgsmål AK:
”Ministrene bedes redegøre for, i hvilket omfang de
danske myndigheder, herunder PET, har haft kendskab
til, at momssvindel i Danmark er blevet brugt til at fi-
nansiere terror. Der henvises til Danmarks Radios arti-
kel ”Islamister svindlede for 58 millioner kroner” af 29.
maj 2017.”
Samrådsspørgsmål AL:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
”Ministrene bedes redegøre for, hvilke tiltag regeringen
vil iværksætte for at sikre, at det ikke fremover er muligt
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
for terrorister at benytte sig af momssvindel til at finan-
siere terroraktiviteter.”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for spørgsmålene.
Den sag om momssvindel og terrorfinansiering, som har
været indgående dækket i en række medier, har givet
anledning til stor offentlig opmærksomhed. Det kan jeg
godt forstå.
Terrorfinansiering er selvsagt en særdeles alvorlig sag,
som vi under ingen omstændigheder skal acceptere.
Tilsvarende er momssvindel og anden skatte- og af-
giftskriminalitet i det omfang, der kan være tale om her,
i sig selv helt uacceptabelt.
Når vi så står med en sag, som ser ud til at kunne omfat-
te begge dele, forstår jeg til fulde, at det påkalder sig
betydelig opmærksomhed fra medier, politikere og al-
mindelige borgere.
Jeg er derfor glad for, at jeg i dag får mulighed for at
redegøre nærmere for sagen. For jeg kan godt forstå, at
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
1774493_0004.png
man på baggrund af mediedækningen kan undre sig
over en række af de oplysninger, der har været fremme.
Jeg er blevet stillet to samrådsspørgsmål om sagen. De
drejer sig om en
bagudrettet
redegørelse for forløbet i
sagen (spørgsmål AK) og en redegørelse for, hvilke til-
tag regeringen
fremadrettet
vil iværksætte (spørgsmål
AL). Herudover er skatteministeren blevet stillet tre
samrådsspørgsmål om sagen.
Jeg har aftalt med skatteministeren, at jeg lægger ud
med at besvare de spørgsmål, som er stillet til mig. Her-
efter vil skatteministeren få ordet.
[Overordnet om rollefordelingen i sager om moms-
svindel og terrorfinansiering]
Inden jeg kommer til besvarelsen af de to spørgsmål, vil
jeg dog starte med at sige, at der er rigtig mange aktører
involveret i den her type sager.
For det første har vi PET, der efterforsker sager om
overtrædelse af straffelovens bestemmelser om terroris-
me, herunder straffelovens § 114 b om terrorfinansie-
ring.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
1774493_0005.png
Herudover spiller Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
og International Kriminalitet – i daglig tale SØIK – en
central rolle.
SØIK modtager efter hvidvaskloven underretninger fra
en række personer og virksomheder, hvis der er mistan-
ke eller rimelig grund til at formode, at en transaktion
har eller har haft tilknytning til hvidvask eller terrorfi-
nansiering.
Disse underretninger, der ikke er politianmeldelser, men
derimod efterretninger, vil kunne danne grundlag for en
indledende efterforskning hos Hvidvasksekretariatet hos
SØIK.
Hvis det vurderes, at der kan være anledning til yderli-
gere efterforskning, sendes de relevante oplysninger til
den politikreds, der i givet fald skal forestå efterforsk-
ningen.
Ved mistanke om terrorfinansiering underretter Hvidva-
sksekretariatet PET, hvor oplysningen indgår i efterret-
ningstjenestens arbejde på linje med andre efterretnin-
ger.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
1774493_0006.png
Derudover er politiet og anklagemyndigheden i øvrigt
naturligvis også aktører i disse sager i forbindelse med
efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Endelig spiller også SKAT en rolle. Det vil skattemini-
steren komme nærmere ind på.
Med det bagtæppe vil jeg nu vende mig mod den kon-
krete sag, som jeg med samrådsspørgsmål AK er blevet
bedt om at redegøre for:
[Redegørelse for det bagudrettede forløb i sagen –
spørgsmål AK]
I perioden fra juni til september 2013 modtog Hvidva-
sksekretariatet i SØIK for første gang underretninger,
som kunne indikere, at personer omtalt i tv-dokumenta-
ren kunne være involveret i momssvindel. Det drejer sig
bl.a. om den person, som i tv-dokumentaren kaldes
dansk-marokkaneren.
Disse underretninger blev sendt til visitation hos kæ-
desvigsenheden hos SØIK og herefter videregivet til
SKAT.
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
1774493_0007.png
I januar 2014 modtog Hvidvasksekretariatet i SØIK en
underretning om selskabet Q Transport ApS, der ligele-
des er nævnt i tv-dokumentaren og i flere af de artikler,
der er blevet bragt i tilknytning hertil. Oplysningerne
blev videregivet til SKAT i februar 2014.
I marts 2014 modtog Hvidvasksekretariatet i SØIK en
underretning om mistanke om hvidvask. Q Transport
indgik i transaktionerne. Underretningen blev sendt til
Kædesvigsenheden i SØIK og indgik i udpegningen af
en række selskaber, som der blev rettet fokus mod.
Som det er fremgået af medieomtalen, har sagen både
en spansk og en dansk vinkel.
Særligt for så vidt angår samarbejdet med de spanske
myndigheder har SØIK oplyst, at Hvidvasksekretariatet
i juni 2014 modtog en forespørgsel fra Guardia Civil i
Spanien om, hvorvidt SØIK havde kendskab til en ræk-
ke personer og selskaber.
Det drejede sig bl.a. om den såkaldte dansk-marokkaner
og om selskabet Q Transport.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
1774493_0008.png
Sekretariatet leverede i den forbindelse oplysninger om
bl.a. dansk-marokkaneren og Q Transport til Guardia
Civil i juli 2014.
Hvidvasksekretariatet modtog i september 2014 en fore-
spørgsel fra Guardia Civil med anmodning om uddy-
bende oplysninger i forlængelse af anmodningen fra juli
måned. Hvidvasksekretariatet besvarede denne henven-
delse med uddybende oplysninger samme måned.
I februar 2015 modtog Hvidvasksekretariatet en hen-
vendelse fra Guardia Civils efterretningsgruppe mod
udenlandsk terror. Hvidvasksekretariatet svarede Guar-
dia Civil, at en retshjælpsanmodning ville kunne sendes
til SØIK.
I marts 2015 rettede Guardia Civil på ny henvendelse til
Hvidvasksekretariatet med anmodning om et møde.
SØIK orienterede PET og Statsadvokaten i København
om henvendelsen.
I april 2015 afholdt Hvidvasksekretariatet et møde med
Guardia Civil i Madrid. Det blev aftalt på mødet, at
Spanien skulle sende en retsanmodning til Danmark
med anmodning om bevisoptagelse.
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
1774493_0009.png
Hvidvasksekretariatet orienterede efter mødet PET og
Statsadvokaten i København om de oplysninger, der var
kommet frem på mødet i Madrid.
I maj 2015 modtog Hvidvasksekretariatet information
om, at de spanske myndigheder hos den såkaldte dansk-
marokkaner havde beslaglagt et stort kontantbeløb
(100.000 euro), som han havde forsøgt at smugle ind i
Spanien.
Hvidvasksekretariatet orienterede Københavns Ves-
tegns Politi, som på dette tidspunkt havde iværksat en
efterforskning om mulig momssvindel mod bl.a. dansk-
marokkaneren.
Københavns Vestegns Politi har således oplyst, at man i
april 2015 modtog en anmeldelse fra SKAT, der henled-
te opmærksomheden på en række personer, der i en pe-
riode forud for anmeldelsen vurderedes at have unddra-
get den danske stat et betydeligt beløb i moms.
Anmeldelsen vedrørte syv selskaber og det samlede
unddragne momsbeløb skønnedes at være ca. 23 mio.
kr. Der var i anmeldelsen nævnt i alt 13 selskaber, som
SKAT mente, kunne sættes i forbindelse med økono-
misk kriminalitet.
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
Københavns Vestegns Politi foretog efter anmeldelsen
en analyse af det indsendte materiale fra SKAT for at
vurdere, om der var sket en overtrædelse af moms- og
skattelovgivningen eller overtrædelse af straffelovens
bestemmelser om berigelsesforbrydelser, ligesom det
blev vurderet, om der var en eller flere personer, der
kunne knyttes op som ansvarlig for selskaberne.
Efter korrespondance mellem Københavns Vestegns
Politi og SØIK udarbejdede SØIK’s kædesvigsenhed et
efterforskningsoplæg til kredsen. Det fremgik af oplæg-
get, at fokus i efterforskningen med fordel kunne rettes
mod to personer, herunder dansk-marokkaneren, som
gik igen i tre af de anmeldte selskaber.
Der var allerede tidligt under efterforskningen af sagen,
som af Københavns Vestegns Politi blev døbt ”Frozen”,
mistanke om, at de penge, som momskarrusellen frem-
bragte, blev brugt til terrorfinansiering. En række af de
personer, som var nævnt i de involverede selskaber,
blev således af politiet vurderet til at være radikalisere-
de.
Der blev på den baggrund under efterforskningen af-
holdt flere møder med deltagelse af medarbejdere fra
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
1774493_0011.png
bl.a. PET. Der blev endvidere afholdt to møder, hvor
også medarbejdere fra Guardia Civil i Spanien deltog.
Københavns Vestegns Politi efterforskede i samarbejde
med SKAT sagen mod de to personer frem til november
2016.
Efterforskningen afdækkede, at der var sket betydelig
moms- og skyldnersvig for et beløb på ca. 28,4 mio. kr.
Der blev på den baggrund rejst tiltale mod en person.
Sagen mod denne person, som er beskyttet af et navne-
forbud, er berammet i perioden fra den 23. august til
den 11. september 2017.
Dansk-marokkaneren har været sigtet under sagen, men
der har ikke været bevismæssigt grundlag for at rejse
tiltale mod ham i den danske sag. Sagen mod ham blev
derfor påtaleopgivet i november 2016.
Men som det har været fremme i medierne, blev han så
sent som i sidste uge anholdt af Guardia Civil i Spanien.
Han er i den forbindelse bl.a. blevet sigtet for terrorfi-
nansiering.
[Nærmere om PET’s rolle]
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
Der er i samrådsspørgsmålet spurgt nærmere ind til, i
hvilket omfang PET har haft kendskab til sagen. Jeg har
allerede berørt spørgsmålet tidligere i min tale, hvor det
er fremgået, at bl.a. PET løbende har været involveret i
sagen.
Men når det gælder spørgsmål om PET’s virksomhed
og arbejdsmetoder, så er der grænser for, hvor langt jeg
kan gå i min besvarelse. Det skyldes, at det ville kunne
skade PET’s muligheder for at fungere som en effektiv
efterretningstjeneste, hvis jeg gav mig til at fortælle om
specifikke detaljer i tjenestens arbejde.
Jeg kan derfor ikke inden for rammerne af en folke-
tingsbesvarelse udtale mig mere konkret om, hvorvidt
PET vurderede, at udbytte fra momssvindel i Danmark
skulle være anvendt til terrorfinansiering i strid med
straffelovens § 114 b om terrorfinansiering. Det gælder
også oplysninger om, hvilke efterretnings- og efter-
forskningsaktiviteter PET har på området.
Det håber jeg, udvalget har forståelse for.
Jeg kan dog oplyse, at PET har forsikret mig om, at de
generelt tager efterretninger fra SØIK om mulig terror-
finansiering meget alvorligt.
12
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
Indberetningerne visiteres, og hvis der er grundlag for
det, indgår de i PET’s videre arbejde med at forebygge,
efterforske og modvirke terrorrelaterede forbrydelser.
Det gælder også efterretningerne fra SØIK i den kon-
krete sag.
Hvis PET ligger inde med efterforskningsmæssige op-
lysninger, som kan medvirke til strafforfølgning af per-
soner for alvorlig kriminalitet, da videregives sådanne
oplysninger til det øvrige politi, medmindre væsentlige
operative hensyn taler imod det. Det kan f.eks. være
hensyn til PET’s muligheder for at afdække og afværge
konkrete planer om terrorangreb mod Danmark.
Jeg kan herudover oplyse, at PET har fulgt efterforsk-
ningen i Københavns Vestegns Politi nøje, ligesom PET
i øvrigt fortsat samarbejder med relevante danske og
udenlandske myndigheder i anledning af sagen.
[Afrunding på gennemgang af det skitserede sags-
forløb]
Så for at opsummere:
13
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
De danske myndigheder har haft betydelig opmærksom-
hed på den persongruppe og de aktiviteter, der var gen-
stand for medieomtalen i sagen. Det gælder både de for-
hold, der er begået i Danmark, og forholdene, der er be-
gået i Spanien.
Den efterforskning, der er foretaget i
Danmark,
har ført
til, at der er rejst tiltale mod en person for omfattende
moms- og skyldnersvig. Jeg kan forstå, at det ikke un-
der efterforskningen har været muligt at fastslå, hvad
det unddragne beløb er anvendt til. Der har derfor ikke
på nuværende tidspunkt været grundlag for at rejse tilta-
le mod nogen for overtrædelse af straffelovens § 114 b
om terrorfinansiering.
De danske myndigheder har samtidig løbende igennem
en længere periode bistået Guardia Civil i forhold til
den
spanske sag,
som i sidste uge resulterede i, at der
blev rejst sigtelse mod den såkaldte dansk-marokkaner
for bl.a. terrorfinansiering.
Status i dag er altså, at der i næste måned begynder en
straffesag i Spanien mod seks personer i sagskomplek-
set og i august en straffesag her i Danmark mod yderli-
gere en person. Og som nævnt er den såkaldte dansk-
marokkaner nu sigtet for bl.a. terrorfinansiering.
14
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
Og så kan man selvfølgelig stille spørgsmålet, om ikke
det havde været godt, hvis man kunne have afsluttet sa-
gen tidligere eller have tiltalt flere i anledning af sagen
– og jo, det havde det da.
Men når efterforskningen har taget tid, hænger det sam-
men med sagens kompleksitet og ikke med passivitet
fra myndighedernes side.
Og så er det jo fortsat sådan, at det er myndighederne,
der har bevisbyrden for, at et strafbart forhold er begået.
Og før den bevisbyrde kan løftes, kan der ikke rejses
nogen sag.
[Fremadrettede initiativer – spørgsmål AL]
Med de bemærkninger vil jeg nu vende mig mod
spørgsmål AL. Jeg vil her naturligvis holde mig til mit
eget ressortområde.
Jeg vil her starte med at understrege, at myndighederne
naturligvis skal tage sager om mulig hvidvask eller terr-
orfinansiering meget alvorligt.
15
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
Terrorfinansiering kan som nævnt allerede i dag straffes
efter straffelovens § 114 b, der har en strafferamme på
op til 10 års fængsel.
Som i andre sager om kompliceret økonomisk krimina-
litet, kan der i sager om terrorfinansiering være bevis-
mæssige udfordringer i forhold til blandt andet at fast-
lægge pengestrømme og fastslå de involveredes kend-
skab til hensigten med de foretagne transaktioner.
Dette kan vi ikke ændre på uden at gå på kompromis
med de helt grundlæggende retsgarantier, vi skal værne
om i et retssamfund som det danske. Det gælder bl.a.
det helt grundlæggende princip om, at rimelig tvivl skal
komme den tiltalte til gode.
Men det er selvfølgelig klart, at såvel regeringen som de
relevante myndigheder løbende overvejer, om procedu-
rerne nu er så gode, som de kan og skal være.
Set fra min stol bekræfter det komplekse forløb, jeg be-
skrev i min besvarelse af spørgsmål AK da også, at det
er afgørende med helt klare rammer for de sagsgange,
som skal følges i den her type sager.
16
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
Selvom det er min opfattelse, at sagsgangene og samar-
bejdet fungerede i de konkrete sager, er det afgørende
hele tiden at have fokus på mulige forbedringer.
Regeringen har i sidste uge præsenteret en bred aftale
om styrket indsats mod hvidvask i den finansielle sek-
tor.
Med aftalen lægges der bl.a. op til, at der udarbejdes en
national strategi for bekæmpelse af hvidvask og terrorfi-
nansiering. Udarbejdelsen af strategien vil ske i et sam-
arbejde mellem relevante ministerier og myndigheder
og med inddragelse af den finansielle sektor.
Strategien skal sikre, at de relevante myndigheder i end-
nu højere grad end i dag bliver klædt på til at håndtere
sager om bl.a. terrorfinansiering, så vi så hurtigt som
muligt kan stoppe de kriminelle aktiviteter og straffor-
følge de skyldige.
[Afslutning]
Jeg vil slutte af med at understrege, at kampen mod terr-
orfinansiering og anden økonomisk kriminalitet er en
meget høj prioritet for mig og regeringen. Det er bl.a.
17
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, ministeren kan redegøre for, hvordan de islamister, der har begået momssvindel for millioner kan retsforfølges, til justitsministeren
derfor, at regeringen vil udarbejde en national strategi
for bekæmpelse af terrorfinansiering.
Forløbet i den sag, vi taler om i dag, vidner for mig at se
om, at det er en opgave, som også myndighederne tager
alvorligt. Det er naturligvis min forventning, at det vil
de fortsat gøre.
Det var alt fra mig. Jeg vil nu give ordet til skattemini-
steren.
18