Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1782249_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
24. august 2017
Enheden for Internationalt
Politisamarbejde
Sagsbeh: Eva Spangsberg Boesen
Sagsnr.: 2017-0030-5605
Dok.:
2330061
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 642 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. juni 2017. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikke medlem af udvalget Marlene Harpsøe
(DF)
.
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 642: MFU spm. om, hvad mener ministeren er årsagen til, at det netop er Helsingør Kommune, som har denne kedelige danmarksrekord, og hvad agter ministeren at gøre for at skærpe opmærksomheden i forhold til dette store problem, f.eks. i forhold til hjemsendelse af kriminelle udlændinge, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 642 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ifølge
en statistik, der er offentliggjort i Jyllands Posten den
31. maj 2017 i artiklen »Kølleopgør og utilpassede unge giver
utryghed i nattelivet«, er Helsingør Kommune den kommune i
hele landet, hvor der er den største overrepræsentation i krimi-
nalitetsstatistikkerne for ikke vestlige indvandrere og efter-
kommere. Hvad mener ministeren er årsagen til, at det netop er
Helsingør Kommune, som har denne kedelige danmarksrekord,
og hvad agter ministeren at gøre for at skærpe opmærksomhe-
den i forhold til dette store problem, f.eks. i forhold til hjem-
sendelse af kriminelle udlændinge?”
Svar:
1.
Danmark skal være et trygt og sikkert land. Når kriminelle bryder love
og regler, udviser de disrespekt for det fælles på bekostning af den enkel-
tes tryghed og frihed, og der er ingen tvivl om, at ikke-vestlige indvandrere
og efterkommeres overrepræsentation i kriminalitetsstatistikkerne er et
problem. Overrepræsentationen er et problem, fordi kriminalitet indlysen-
de skaber utryghed, men det er også et problem, fordi det ødelægger det
for de mange indvandrere og efterkommere, som ikke begår kriminalitet.
Jeg mener grundlæggende ikke, at udlændinge, der begår kriminalitet, har
noget at gøre i Danmark, og kriminelle udviste udlændinge bør sendes ud
af landet, så snart det kan lade sig gøre. Regeringen har gennemført en
række initiativer for at sikre effektiv udsendelse af udlændinge uden lov-
ligt ophold, herunder er udlændingeloven blevet ændret, så der så vidt mu-
ligt skal ske frihedsberøvelse med henblik på udsendelse.
2.
Som det fremgår af
regeringsgrundlaget ”For
et friere, rigere og mere
trygt Danmark”, vil
regeringen gennemføre en reform, så der kommer et
helt nyt system for unge kriminelle. Der skal være en mærkbar reaktion,
når unge begår kriminalitet, så de forstår, at alle handlinger har konse-
kvenser. Men der skal også være et større spillerum til at skræddersy den
mest effektive indsats, som kan hjælpe en udsat ung tilbage på rette vej
det gælder også, selv om man er under 15 år.
Regeringen forventer at fremlægge sit udspil om reform af indsatsen mod
ungdomskriminalitet i efteråret.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 642: MFU spm. om, hvad mener ministeren er årsagen til, at det netop er Helsingør Kommune, som har denne kedelige danmarksrekord, og hvad agter ministeren at gøre for at skærpe opmærksomheden i forhold til dette store problem, f.eks. i forhold til hjemsendelse af kriminelle udlændinge, til justitsministeren
3.
Der er endvidere som led i aftalen om Bandepakke III
Bander bag
tremmer
som regeringen den 24. marts 2017 indgik med Socialdemokra-
tiet og Dansk Folkeparti, nedsat en arbejdsgruppe, som undersøger mulig-
hederne for i højere grad at udvise udlændinge, der deltager i rocker- og
banderelaterede aktiviteter og kriminalitet.
Regeringen har bedt arbejdsgruppen om at afslutte sit arbejde inden ud-
gangen af september måned, så eventuelle forslag til lovændringer kan
fremsættes inden udgangen af 2017.
4.
Justitsministeriet har vedrørende den politimæssige indsats i Helsingør
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Nordsjællands Politi har oplyst, at politikredsen i en årrække
har ydet en særlig målrettet politimæssig indsats i de to særligt
udsatte boligområder i Helsingør kommune, Vapnagaard og
Nøjsomhed, hvor der er en forholdsmæssigt større andel af ik-
ke-vestlige indvandrere og efterkommere end i resten af kom-
munen.
Politikredsen har om indsatsen videre oplyst, at der blandt an-
det med udgangspunkt i beboersammensætningen i de særligt
udsatte boligområder er arbejdet målrettet med en kriminali-
tetsforebyggende og tryghedsskabende indsats i et tværsektori-
elt samarbejde med Helsingør Kommune, boligforeningerne,
beboerforeningsrepræsentanter og beboerpaneler.
Endvidere har Nordsjællands Politis særlige enhed for trygge
boligområder (ETB) i en årrække medvirket i det tværsektori-
elle samarbejde med eksterne interessenter og med synlig poli-
timæssig indsats i de to udsatte boligområder.
Nordsjællands Politi har etableret en koordinationsgruppe med
repræsentanter fra Helsingør Kommune, boligforeningerne og
beboerforeningsrepræsentanter, som har foretaget en kortlæg-
ning af kriminalitetsforebyggende foranstaltninger i de to ud-
satte boligområder, ligesom koordinationsgruppen har taget
initiativ til nye forebyggende tiltag.
Som eksempler på kriminalitetsforebyggende tiltag i de udsatte
boligområder har Nordsjællands Politi nævnt:
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 642: MFU spm. om, hvad mener ministeren er årsagen til, at det netop er Helsingør Kommune, som har denne kedelige danmarksrekord, og hvad agter ministeren at gøre for at skærpe opmærksomheden i forhold til dette store problem, f.eks. i forhold til hjemsendelse af kriminelle udlændinge, til justitsministeren
Kommunale klubtilbud i to forskellige klubber med
fokus på de unges udvikling og trivsel.
Særlige åbningstider i klubberne.
Samarbejde med skolerne.
Fritidsjob til kriminalitetstruede unge.
Brandkadetter.
Målrettet fokus på uddannelse, job og bolig i forhold
til kriminalitetstruede unge mellem 18-25 år.
Etablering og samarbejde med fædregrupper og by-
delsmødre.
Fælles haveprojekt.
Idræts- og kulturarrangementer.
Nordsjællands Politi har afslutningsvis oplyst, at politikredsen
vil fortsætte det tværsektorielle kriminalitetsforebyggende og
tryghedsskabende samarbejde med eksterne interessenter i de
to udsatte boligområder.”
4