Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1768761_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samrådsspørgsmål BC og BD stillet ef-
ter ønske fra Dan Jørgensen (S) og Tri-
ne Bramsen (S)
30. maj 2017
Hvornår:
12. april 2017
Sags nr.
Akt-id
2017 - 6085
223810
DET TALTE ORD GÆLDER
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for den proces, der iværk-
sættes, når en person har fået endeligt afslag på ophold i
Danmark, herunder myndighedernes opsyn med den på-
gældende frem til vedkommende er udrejst frivilligt eller
tvangsmæssigt udsendt. Ministeren bedes endvidere re-
degøre for, hvordan ministeren vil sikre, at udlændinge,
der har fået afslag på ophold i Danmark, ikke forsvinder
fra myndighedernes søgelys.
Svar
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak til justitsministeren for redegørel-
sen for politiets indsats i forbindelse med udsendelses-
processen.
Jeg vil gerne sige et par ord om, hvordan vi fra udlæn-
dingemyndighedernes side arbejder på at holde kontrol
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
1768761_0002.png
2
med de afviste asylansøgere, så længe de opholder sig i
Danmark. Jeg vil sige noget om, hvilke redskaber vi har
til at sikre, at de ikke forsvinder. Men jeg skal allerede
nu minde om, at afviste asylansøgere er her ulovligt og
skal udrejse. De skal altså sådan set forsvinde, men det
skal naturligvis være ud af landet.
Som justitsministeren allerede har fortalt, så besvarede vi
i slutningen af marts måned et spørgsmål fra spørgeren i
Udlændinge- og Integrationsudvalget som i et vist om-
fang berørte det samme tema som dagens samråds-
spørgsmål
nemlig afviste asylansøgere som forsvinder.
Derfor vil dele af min tale også være kendt stof.
[De forsvundne afviste asylansøgere]
Jeg vil gerne starte med endnu engang at slå fast: afviste
asylansøgere og udlændinge uden lovligt ophold har ikke
ret til at opholde sig her i Danmark.
Disse udlændinge har derfor pligt til at rejse ud af Dan-
mark. Hvis de ikke udrejser frivilligt, så vil politiet sørge
for, at de bliver sendt ud af landet
om nødvendigt med
tvang.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Hr. Dan Jørgensen har spurgt til, hvordan jeg vil sikre, at
udlændinge, som har fået afslag på opholdstilladelse, ik-
ke forsvinder.
Jeg vil gerne lige indledningsvist minde om, at det for-
hold, at en udlænding forsvinder, ikke nødvendigvis er
en dårlig ting.
Vi har jo en interesse i, at de pågældende udlændinge ud-
rejser af Danmark. Og heldigvis er der faktisk en stor del
af de udlændinge, som forsvinder, som formentlig er ud-
rejst af Danmark.
I den forbindelse skal man huske på, at udlændingen jo
ikke er forpligtet til at henvende sig til de danske myn-
digheder og sige farvel og tak, inden de forlader Dan-
mark. De kan sådan set bare udrejse.
Som justitsministeren har redegjort for, så udrejser eller
udsendes der hvert år et stort antal afviste asylansøgere.
Realiteten er dog, at der er en gruppe afviste asylansøge-
re her i landet, som vi af forskellige grunde for tiden ikke
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
4
kan udsende. Det skyldes grundlæggende, at de pågæl-
dende nægter at udrejse frivilligt, og at hjemlandet afvi-
ser at samarbejde om at få de pågældende sendt hjem
med tvang.
Jeg er enig med spørgeren i, at vi selvfølgelig skal vide
hvor udlændingene er, så længe de opholder sig i Dan-
mark. Det vil jeg komme nærmere ind på.
Og det er naturligvis helt uacceptabelt, hvis udlændingen
forsvinder, og derefter lever illegalt i Danmark.
[Hvilke redskaber har vi til at sikre kendskab til den-
ne gruppes opholdssted?]
Vi har gennem de sidste par år gennemført en række
stramninger for at skærpe kursen over for afviste asylan-
søgere og udlændinge uden lovligt ophold.
Jeg vil ikke slavisk gennemgå alle stramninger, men jeg
vil nævne de vigtigste redskaber, som myndighederne
har, for at undgå, at afviste asylansøgere og udlændinge
uden lovligt ophold forsvinder.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
5
[Frihedsberøvelse]
Der er nok nogen, der vil foreslå, at vi bare frihedsberø-
ver alle udlændinge, der har fået afslag på opholdstilla-
delse, indtil deres udrejse. Så er vi jo helt sikre på, hvor
de er! Desværre er dette ikke bare noget, vi kan gøre
uden videre.
Tilbage i november 2015 strammede vi reglerne om fri-
hedsberøvelse af afviste asylansøgere og udlændinge
uden lovligt ophold.
Politiet har dermed adgang til mere konsekvent at fri-
hedsberøve en udlænding, som ikke har ret til at opholde
sig her i landet, og som skal udsendes, medmindre min-
dre indgribende foranstaltninger kan tages i brug, eks.
deponering af pas.
Som justitsministeren også kort var inde på i sin tale, så
kan politiet dog ikke frihedsberøve en udlænding, hvis
det er i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det betyder mere specifikt, at der ikke kan ske frihedsbe-
røvelse af en afvist asylansøger eller udlænding uden
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
1768761_0006.png
6
lovligt ophold, hvis der ikke er udsigt til, at den pågæl-
dende udlænding rent faktisk kan udsendes.
Der vil derfor være en gruppe udlændinge, der ikke kan
frihedsberøves, eksempelvis fordi deres hjemlande ikke
vil tage imod, hvis der ikke er tale om en frivillig udrej-
se.
Jeg mener bestemt, at vi skal frihedsberøve så mange
som muligt, men der vil altså stadig være en gruppe, som
ikke kan frihedsberøves.
[Opholdspligt og meldepligt]
Når nu frihedsberøvelse ikke kan ske i alle situationer, så
har vi andre redskaber, der kan tages i brug for at forhin-
dre, at udlændinge, der ikke har ret til at være her, for-
svinder.
Jeg tænker særligt på opholdspligten og meldepligten.
Det er det klare udgangspunkt, at afviste asylansøgere og
udlændinge uden lovligt ophold, der ikke medvirker til
deres udrejse, skal pålægges opholds- og meldepligt.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Vi har oprettet to udrejsecentre
Kærshovedgård og
Sjælsmark. Opholdspligten indebærer, at udlændingene
skal opholde sig på udrejsecentret
enten Kærshoved-
gård eller Sjælsmark afhængig af, hvilken persongruppe,
der er tale om.
Når en udlænding er pålagt opholdspligt på et udrejse-
center, skal udlændingen bo på stedet og som udgangs-
punkt overnatte der hver nat. Udlændingen er ikke fri-
hedsberøvet og må gerne opholde sig uden for centeret i
aften- eller nattetimerne. Udlændingen skal dog have
centeret som sit reelle indkvarteringssted.
På centeret vil den pågældende også blive pålagt melde-
pligt. Det betyder, at den pågældende udlænding skal gi-
ve møde hos politiet på nærmere angivne tidspunkter.
Afviste asylansøgere pålægges som udgangspunkt mel-
depligt tre gange om ugen.
Formålet med opholds- og meldepligten er at sikre, at
myndighederne løbende har kendskab til de pågældendes
opholdssted, så der kan ske udsendelse, når muligheden
for dette opstår.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Og overholder udlændingen ikke sin opholds- og melde-
pligt, ja så kan vedkommende straffes.
Hvis udlændinge i øvrigt forsvinder, så vil politiet blive
underrettet herom, så der kan sættes et spærrekort på per-
sonen.
Det er min klare forventning, at den skærpede kurs over
for afviste asylansøgere og udlændinge uden lovligt op-
hold har den naturlige følge, at flere overholder deres
forpligtelser. Vi kan dog ikke fuldstændigt undgå, at
nogle forsvinder. Derfor skal vi sørge for, at de bliver
sendt ud hurtigst muligt efter, at de har fået afslag på op-
holdstilladelse. Det leder mig naturligt videre til næste
punkt.
[Styrkelse af udsendelsesindsatsen]
Ikke alle udlændinge, der har fået endeligt afslag på op-
hold, vil udrejse frivilligt, og tvangsmæssige udsendelser
kan kun gennemføres, hvis modtagerlandet accepterer de
pågældende udlændinge.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
9
Regeringen har iværksat en række initiativer for at styrke
udsendelsesarbejdet.
Allerede i dag arbejder politiet, Udenrigsministeriet og
mit eget ministerium tæt sammen for at få hjemlandene
til at acceptere tvangsudsendelser. Vi har jævnligt møder
med en række forskellige lande, og vi sørger generelt for
at rejse spørgsmålet om tilbagetagelse af egne statsborge-
re ved enhver given lejlighed.
Det er derfor et område, som jeg selv bruger rigtigt me-
get tid på, men jeg vil ikke lægge skjul på, at det ikke er
nemt at få sat gang i udsendelserne.
Vi kan ikke bare sende de afviste asylansøgere hjem. Det
kræver, at vi samarbejder med hjemlandene, men det er
ikke alle hjemlande, der er lige nemme at samarbejde
med.
Det er her den nye Udsendelsesenhed kommer ind i bil-
ledet.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
10
Jeg har pr. 1. april oprettet en udsendelsesenhed i mit
ministerium. Den er dedikeret én opgave: At få sat yder-
ligere gang i udsendelserne.
Enheden består af 7 medarbejdere.
Enheden omfatter bl.a. to udlændingeattachéer, som skal
udsendes til henholdsvis Afghanistan og Kenya. De vil
blive udsendt efter sommerferien.
Det er meningen, at udlændingeattachéerne
ud over at
skulle dække de lande, som de bliver udsendt til
også
skal dække de omkringliggende lande.
Formålet med at udsende udlændingeattacheerne er at
sikre en tæt og vedvarende kontakt med hjemlandet, så vi
kan opbygge et godt forhold med det pågældende land.
Det er et meget vigtigt led i forhold til at skabe et flow i
de tvangsmæssige udsendelser.
Attachéerne skal f.eks. også hjælpe i forbindelse med
konkrete udsendelser. Der opstår løbende mange
spørgsmål, som bedst løses ved en tæt kontakt mellem
Danmark og modtagerlandet.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
11
De to attacheer kan dog ikke dække alle udsendelseslan-
de. Vi har derfor også ansat en udsendelsesrådgiver.
Udsendelsesrådgiveren er begyndt sit arbejde med base i
mit ministerium i København. Men tanken er, at udsen-
delsesrådgiveren skal kunne sættes ind i de lande, hvor
der er behov for en særlig indsats over for hjemlandets
myndigheder.
Udsendelsesrådgiveren er altså tænkt som en slags fly-
vende udlændingeattaché.
Endelig er der i regi af Udenrigsministeriet udpeget en
udsendelsesambassadør, som tiltræder den 1. august i år.
Ambassadøren skal først og fremmest understøtte vores
indsats på udsendelsesområdet. Ambassadøren skal
sammen med navnlig attacheerne og udsendelsesrådgive-
ren
hjælpe med at få sat skub i samarbejdet med mod-
tagerlandene.
Udpegningen af en udsendelsesambassadør sender et
klart signal til hjemlandene om, at udsendelse er meget
højt prioriteret af den danske regering.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
12
Jeg ser gerne, at flere afviste asylansøgere vælger at ud-
rejse af landet frivilligt. De har ingen fremtid i Danmark
og jo flere, der udrejser frivilligt, jo nemmere og billigere
er det for Danmark. Det er samtidig den mest værdige
måde for udlændingen at vende hjem på.
Udsendelsesenheden arbejder derfor bl.a. sammen med
Udenrigsministeriet om etablering af modtagelses- og
reintegrations-programmer i hjemlandene for at fremme
frivillig hjemrejse.
Endeligt kan jeg oplyse, at mit ministerium i samarbejde
med bl.a. Justitsministeriet, politiet og Udlændingesty-
relsen er i gang med at se nærmere på, om udsendelses-
kæden i højere grad kan effektiviseres.
Som I kan høre, arbejder regeringen hårdt
både hvad
angår opsynet med de afviste asylansøgere og udlændin-
ge uden lovligt ophold, og hvad angår udsendelsesmu-
lighederne. Det er derfor ikke nogen hemmelighed, at vi
har meget fokus på denne gruppe udlændinge, og vi gør,
hvad vi kan for at sikre os, at de ikke forsvinder, samti-
dig med, at vi har fokus på at udsende dem.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
13
Det var mit svar på det stillede spørgsmål BC.
[Radikalisering/Afslutning]
[
Spørgsmål BD stillet til justitsministeren: ”
Ministeren
bedes redegøre for politiets indsats i forhold til at holde
opsyn med udlændinge, der har fået endeligt afslag på
ophold i Danmark, og som er indberettet for radikalise-
ring. Endvidere bedes ministeren redegøre for, om mini-
steren vil stramme op på den eksisterende danske pra ksis
set i lyset af angrebet i Stockholm den 7. april 2017?”
]
Det næste samrådsspørgsmål [BD] er stillet til justitsmi-
nisteren, men jeg vil dog lige knytte et par bemærkninger
hertil, inden jeg giver ordet tilbage til justitsministeren.
Først og fremmest vil jeg bemærke, at myndighederne
gør, hvad de kan for at opdage radikaliseringstegn og an-
den farlig adfærd så tidligt som muligt.
Da indkvarteringsoperatørerne har tæt kontakt med be-
boerne på asylcentrene og udrejsecentrene, er det som
udgangspunkt også dem, som foretager indberetninger
om eventuelle mistanker om radikalisering. Indkvarte-
ringsoperatørerne gør et virkelig godt stykke arbejde, og
det skal vi huske på.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
14
Jeg kan oplyse, at de forskellige asylcentre og udrejse-
centre har helt klare retningslinjer for, hvordan der skal
ske indberetninger om mistanke om radikalisering, og
hvad der efterfølgende sker med disse indberetninger.
Udlændingestyrelsen har både udarbejdet en vejledning
og et indberetningsskema, som indkvarteringsoperatører-
ne benytter.
Der foregår et tæt samarbejde med indkvarteringsopera-
tørerne ude på centrene, Udlændingestyrelsen og politiet.
Det er således indkvarteringsoperatørerne, der indberet-
ter til det lokale politi med kopi til Udlændingestyrelsen.
Enhver mistanke om radikalisering skal indberettes. Det
lokale politi vil herefter gå videre med sagen. Dette vil
justitsministeren komme nærmere ind på.
Jeg skal derudover bemærke, at reglerne er indrettet så-
ledes, at en udlænding ikke kan få asyl i Danmark, hvis
udlændingen må anses for en fare for statens sikkerhed
eller for en alvorlig trussel mod den offentlige orden,
sikkerhed eller sundhed.
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 638: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
15
Jeg vil nu give ordet tilbage til justitsministeren med
henblik på besvarelse af spørgsmål BD.
Tak.