Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1767162_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. maj 2017
Sikkerhedskontoret
Niels Dam Dengsøe Peter-
sen
2017-0035-0413
2321460
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelse af samrådsspm. BC og BD
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg den 30. maj
2017.
Samrådsspørgsmål BC:
”Ministeren bedes redegøre for den proces, der iværk-
sættes, når en person har fået endeligt afslag på ophold
i Danmark, herunder myndighedernes opsyn med den
pågældende frem til vedkommende er udrejst frivilligt
eller tvangsmæssigt udsendt. Ministeren bedes endvide-
re redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at udlæn-
dinge, der har fået afslag på ophold i Danmark, ikke
forsvinder fra myndighedernes søgelys.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dan Jørgensen (S)
til udlændinge- og integrationsministeren.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til justitsministeren
Samrådsspørgsmål BD:
”Ministeren bedes redegøre for politiets indsats i for-
hold til at holde opsyn med udlændinge, der har fået en-
deligt afslag på ophold i Danmark, og som er indberet-
tet for radikalisering. Endvidere bedes ministeren rede-
gøre for, om ministeren vil stramme op på den eksiste-
rende danske praksis set i lyset af angrebet i Stockholm
den 7. april 2017?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet.
Vi har aftalt, at jeg starter med at besvare første del af
samrådsspørgsmål BC, idet den del af spørgsmålet ved-
rører politiets arbejde med at udsende udlændinge uden
lovligt ophold.
Derefter vil udlændinge- og integrationsministeren be-
svare anden del af spørgsmålet, hvorefter jeg vil afslutte
med at besvare samrådsspørgsmål BD.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til justitsministeren
Vi håber på udvalgets forståelse for vores fremgangs-
måde, som skyldes, at vores myndigheder samarbejder
tæt på udsendelsesområdet.
[Indledning af samrådsspørgsmål BC, 1. del]
I første del af samrådsspørgsmål BC spørges der til den
proces, der iværksættes, når en person har fået endeligt
afslag på ophold, og myndighedernes opsyn med den
pågældende.
Jeg vil indledningsvis bemærke, at jeg havde lejlighed
til at redegøre for denne proces den 30. marts i udlæn-
dinge- og integrationsudvalget ved besvarelsen af sam-
rådsspørgsmål AF.
Hvis der er nogen, der også var til stede ved dén lejlig-
hed, vil en del være gentagelse.
Det er i mine øjne helt indlysende, at udlændinge, som
har fået at vide, at de ikke må opholde sig i Danmark,
skal forlade landet. Hvis de ikke gør det frivilligt, så
skal myndighederne gøre alt, hvad de kan for, at gen-
nemføre en udsendelse tvangsmæssigt.
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til justitsministeren
1767162_0004.png
Det tror jeg sådan set, at vi grundlæggende er enige om.
Desværre er udsendelsesområdet mere kompliceret end
som så.
Og det store problem er bl.a., at de lande, der skal tage
imod de afviste asylansøgere, enten ikke vil samarbejde,
eller at de er meget lang tid om at udstede rejsedoku-
menter.
Med disse ord vil jeg vende mig mod politiets indsats
på udsendelsesområdet.
[Politiets indsats på udsendelsesområdet i 2016]
Politiets indsats på udsendelsesområdet starter, når ud-
rejsefristen er udløbet, og udlændingen ikke er udrejst.
I har fået udleveret en oversigt over politiets arbejde fra
udrejsekontrol til udsendelse.
Som det fremgår, starter politiets udsendelsesarbejde
med, at udlændingen indkaldes til udrejsekontrol. Det
betyder, at politiet indkalder vedkommende og vurde-
rer, om udlændingen vil medvirke til udsendelsen.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til justitsministeren
1767162_0005.png
Politiet forsøger så vidt muligt at indkalde til udrejse-
kontrol senest syv dage efter, at der er truffet afgørelse
om, at udlændingen skal forlade landet.
Under udrejsekontrollen indskærpes udlændingen plig-
ten til at udrejse og opfordres til at medvirke til udsen-
delsen af Danmark bl.a. ved at underskrive en erklæring
om at ville medvirke.
Udlændingen gøres ligeledes bekendt med konsekven-
serne af ikke at medvirke til udsendelsen.
Hvis udlændingen medvirker til udsendelsen og under-
skriver en erklæring om det, bistår politiet – hvis det er
nødvendigt - med det praktiske, herunder at bestille og
betale flybilletter, indhente rejselegitimation mv.
Det kan man selvfølgelig mene er et meget højt service-
niveau. Men vi har en klar interesse i, at de, der medvir-
ker, bliver sendt ud så hurtigt som muligt – og før de
eventuelt ikke længere måtte ønske at medvirke.
Hvis udlændingen derimod ikke medvirker til udsendel-
sen, vurderer politiet, om der skal ske frihedsberøvelse
med henblik på at sikre den pågældendes tilstedeværel-
se under udsendelsen.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til justitsministeren
1767162_0006.png
Man kan groft sagt sige, at ca. 1/3 del af de afviste
asylansøgere medvirker til udsendelse.
Frihedsberøvelse med henblik på at gennemføre en ud-
sendelse forudsætter efter Danmarks EU-retlige og in-
ternationale forpligtelser, at der er reel udsigt til udsen-
delse.
Det betyder i praksis, at der som udgangspunkt ikke kan
ske frihedsberøvelse i forhold til afviste asylansøgere
fra lande, som nægter at tage imod egne statsborgere.
Hvis der ikke kan ske frihedsberøvelse, indstiller politi-
et til Udlændingestyrelsen, at udlændingen pålægges at
tage ophold på et udrejsecenter.
Når Udlændingestyrelsen har truffet afgørelse om op-
holdspligt, vil politiet indkalde den pågældende for at
meddele opholdspligten. Samtidig pålægges udlændin-
gen som udgangspunkt meldepligt hos politiet tre gange
om ugen.
Derefter er der en gang om måneden en samtale mellem
politiets sagsbehandler og udlændingen, hvor der følges
op på, om der er konkrete elementer i udsendelsesbe-
stræbelserne, som udlændingen skal medvirke til. I
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til justitsministeren
den forbindelse foretager politiet på ny en vurdering af,
om udlændingen kan frihedsberøves.
Udlændinge- og integrationsministeren vil efter mit ind-
læg redegøre nærmere for opholdspligten i udrejsecen-
trene.
[Afslutning af samrådsspørgsmål BC, 1. del]
Jeg vil nu give ordet videre til udlændinge- og integra-
tionsministeren.
[Udlændinge- og integrationsministeren vil komme ind
på myndighedernes opsyn med afviste asylansøgere, af-
gørelser om ophold på udrejsecenter, meldepligt, gen-
nemførte stramninger og potentielle nye stramninger,
præsentation af indberetningsordningen, og at indberet-
ninger kan påvirke asylansøgere asylsag.]
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til justitsministeren
[Samrådsspørgsmål BD]
Tak for det.
Jeg vil nu besvare samrådsspørgsmål BD.
[Politiets og PETs indsats i forbindelse med ind-
beretninger af radikaliserede asylansøgere]
Der spørges i samrådsspørgsmålet til politiets ind-
sats i forhold til at holde opsyn med udlændinge,
der har fået endeligt afslag på asyl i Danmark, og
som er indberettet for radikalisering.
Og om jeg agter at stramme op på den eksisterende
danske praksis i lyset af det tragiske angreb i Stock-
holm den 7. april 2017.
Før jeg besvarer spørgsmålet, vil jeg indlede med at
sige, at det er begrænset, i hvilket omfang jeg kan
redegøre for de arbejdsmetoder, som PET anven-
der. Det håber jeg på udvalgets forståelse for.
Som udlændinge- og integrationsministeren også
var inde på, er arbejdsgangen således, at det er ind-
kvarteringsoperatørerne, som varetager den daglige
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til justitsministeren
drift af udrejsecentrene og dermed i første række
har ansvaret for at holde opsyn med de udlændinge,
som er placeret på centrene.
Og operatørerne indberetter enhver bekymring om
radikalisering af afviste asylansøgere og andre ud-
lændinge uden lovligt ophold i Danmark til det lo-
kale politi.
Politiet videresender enhver indberetning om radi-
kalisering til PET med eventuelt øvrige oplysninger
om den indberettede, medmindre det er åbenlyst for
politiet, at der ikke er grundlag for at gå videre med
indberetningen.
Politiet videresender en indberetning om radikalise-
ring typisk den samme dag, som de modtager den.
Der gælder en lidt anden ordning, når radikalise-
ringsbekymringen opstår på én af kriminalforsor-
gens institutioner for frihedsberøvede asylansøgere,
det vil sige Ellebæk eller Vridsløselille.
I de tilfælde sker indberetningen ikke til det lokale
politi, men til Direktoratet for Kriminalforsorgen,
der ligesom politiet videresender enhver indberet-
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til justitsministeren
ning til PET, medmindre det er åbenlyst for Direk-
toratet, at der ikke er grundlag for at gå videre med
indberetningen.
Når PET modtager en indberetning om radikalise-
ringsbekymring, foretager PET hurtigst muligt –
som udgangspunkt samme dag som modtagelsen –
en indledende farlighedsvurdering af den indberet-
tede.
Herefter bliver indberetningen undersøgt nærmere,
og den indberettede person bliver endelig vurderet.
Som jeg startede med at oplyse, kan jeg ikke inden
for rammerne af et samråd komme nærmere ind på,
hvad PET konkret gør, efter de har foretaget en
vurdering af en indberetning.
Når det forholder sig sådan, skyldes det grundlæg-
gende, at vi her taler om de modforanstaltninger,
der beskytter os alle sammen.
Dem, der vil os det ondt, skal ikke kunne sammen-
stykke et billede af PETs arbejdsmetoder og bruge
oplysningerne for at undgå f.eks. PETs overvåg-
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til justitsministeren
ning i forbindelse med planlægning af terrorangreb
og lignende.
[Stramning af reglerne]
Jeg vil nu vende mig mod den del af spørgsmålet,
som vedrører stramning af reglerne på området.
Som udlændinge- og integrationsministeren har re-
degjort for, så er der allerede gennemført en lang
række initiativer og stramninger på området.
Indkvarteringsoperatørerne tager hånd om de afvi-
ste asylansøgere i det daglige. Som udlændinge- og
integrationsministeren også har været inde på, så er
operatørerne meget opmærksomme på radikalise-
ringstegn og anden farlig adfærd.
PET bistår i den forbindelse med at sikre, at ind-
kvarteringsoperatørerne i videst muligt omfang er i
stand til at identificere, indberette og håndtere tegn
på radikalisering blandt asylansøgere.
PET gennemførte i juni 2016 i samarbejde med Ud-
lændingestyrelsen og repræsentanter fra politiet ud-
dannelse og opkvalificering af medarbejdere hos al-
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til justitsministeren
le landets asylcentre og kriminalforsorgens institu-
tioner for frihedsberøvede asylansøgere.
Det er vigtigt for PET at være meget opmærksom-
me og nøje følge enhver udvikling, så de konkrete
indsatser, der er behov for, kan iværksættes.
For der er tale om et dynamisk trusselsbillede, som
ændrer sig løbende.
Der er således etableret en række procedurer, som
sikrer, at de relevante myndigheder reagerer, hvis
der blandt asylansøgerne er personer, der udviser
tegn på radikalisering eller anden uacceptabel ad-
færd.
[Afslutning]
Uanset at myndighederne har stort fokus på områ-
det, må vi dog ikke være naive.
Der er generelt en alvorlig terrortrussel mod Dan-
mark, og hverken jeg eller PET kan garantere, at
der ikke er afviste asylansøgere – eller for den sags
skyld andre – som slipper igennem det net, som
myndighederne har lagt ud.
12
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om talepapir fra samrådet den 30/5-17 om udlændinge, der har fået endeligt afslag på ophold i Danmark, til justitsministeren
CTA vurderer således i den seneste VTD, at der er
personer med intention og kapacitet til at begå terr-
orangreb i Danmark.
CTA understreger i den forbindelse, at angreb kan
finde sted, uden at der på forhånd foreligger efter-
retningsmæssige indikationer herpå.
Men det er centralt for regeringen, at vi i Danmark
har et stærkt værn mod terror, så risikoen minime-
res så meget som overhovedet muligt.
Derfor afsatte regeringen bl.a. i 2015 600 mio. kr.
pr. år i flerårsaftalen for politiet. Dermed sikrer vi,
at Danmark får det hidtil stærkeste værn mod ter-
ror.
Derudover skal der ikke herske nogen tvivl om, at
myndighederne følger situationen tæt og løbende
vurderer, om der skal iværksættes konkrete indsat-
ser.
Tak for ordet.
13