Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1768892_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. juni 2017
Strafferetskontoret
Jakob Liebetrau
2017-0030-5598
2328031
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 634 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. maj 2017. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Nicolai Winther
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 634: Spm. om, hvem der har instrueret vicestatsadvokaten om at tage initiativ til at skærpe straffene i disse sager, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 634 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I
artiklen »Tog lillebror med hjem fra familiebesøg
nu er de
dømt til udvisning« fra Information, den 26. maj 2017, omtales
en e-mail, som vicestatsadvokat Jakob Berger Nielsen rund-
sendte den 12. februar 2016 vedrørende ”koordinering af bøder
i menneskesmuglersager”. Hvad kan ministeren oplyse om
baggrunden for ønsket om den skærpelse af retspraksis og en
begrænsning af brugen af bøder og en øget brug af frihedsstraf
i såkaldte
”familiesager” vedrørende overtrædelse af udlæn-
dingelovens § 59, stk. 8, som e-mailen lægger op til samt om,
hvem der har instrueret vicestatsadvokaten om at tage initiativ
til at skærpe straffene i disse sager?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Den,
der forsætligt bistår en udlænding med ulovligt at indrej-
se i eller rejse igennem landet, straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år. På samme måde straffes den, der forsætligt bistår en
udlænding med ulovligt at opholde sig her i landet eller med at
indrejse her i landet med henblik på herfra at indrejse ulovligt i
et andet land. Det fremgår af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr.
1-3.
Rigsadvokaten har fastsat retningslinjer for anklagemyndighe-
dens strafpåstande i disse sager i Rigsadvokatmeddelelsen, af-
snittet om udlændingelovens § 59, § 59 a og § 59 b. Anklage-
myndigheden skal som udgangspunkt nedlægge påstand om
fængselsstraf i sager om bistand til ulovlig indrejse og transit.
Der er ikke i Rigsadvokatmeddelelsen fastsat retningslinjer om
strafpåstanden i sager, hvor der er en familiemæssig tilknyt-
ning mellem gerningsmanden og den/de indsmuglede.
I forbindelse med det store antal flygtninge, der kom til Dan-
mark i september 2015, etablerede Rigsadvokaten en midlerti-
dig underretningsordning, hvorefter politikredsene skulle un-
derrette de regionale statsadvokater om sigtelser mv. for over-
trædelse af udlændingelovens § 59, stk. 8, om menneskesmug-
ling. Formålet med ordningen var at sikre den fornødne koor-
dination af disse sager.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Statsadvokaten i Viborg, som har udsendt den e-
mail, som der er henvist til i spørgsmålet.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 634: Spm. om, hvem der har instrueret vicestatsadvokaten om at tage initiativ til at skærpe straffene i disse sager, til justitsministeren
Statsadvokaten har blandt andet oplyst, at det i forbindelse med
koordineringen af sagerne om menneskesmugling blev konsta-
teret, at der i de to politikredse med det største antal sager var
forskel på udgangspunktet for bødestørrelsen i sager om over-
trædelse af udlændingelovens § 59, stk. 8, hvor overtrædelsen
sker for at hjælpe nære familiemedlemmer til indrejse i og
transport gennem Danmark.
Statsadvokaten har endvidere oplyst, at det for at sikre en ens-
artet behandling af sagerne blev aftalt med Rigsadvokaten og
Statsadvokaten i København, at anklagemyndigheden i sager
om indsmugling af nære familiemedlemmer indtil videre som
udgangspunkt skal nedlægge påstand om en bøde på 5.000 kr.
pr. voksen familiemedlem i op- og nedstående linje og 2.500
kr. pr. barn. Anklagemyndigheden skal endvidere foretage ab-
solut kumulation af bøderne (det vil sige sammenlægning) op
til 3-4 voksne personer med børn og herefter foretage såkaldt
modereret kumulation. Det er en forudsætning for at anvende
bøde i familiesager, at der er tilstrækkelig dokumentation for,
at de indsmuglede personer er nære familiemedlemmer - det
vil sige som udgangspunkt i lige op- eller nedstående linje. Det
er desuden normalt en forudsætning for at anvende bødepå-
stande, at den sigtede ikke tidligere er straffet for overtrædelse
af udlændingelovens § 59, stk. 8, ligesom der ikke må være et
vindingsmoment.
Statsadvokaten i Viborg, som har ansvaret for den anklagerfag-
lige koordinering af sager om menneskesmugling, orienterede
ved e-mail af 12. februar 2016 politikredsene om ovenstående.
Statsadvokaten bemærkede samtidig, at der i én politikreds
ville være tale om en praksisændring, og at dette også kunne
være tilfældet i andre kredse. Det fremgår af statsadvokatens e-
mail, at i denne situation bør et mindre antal sager indled-
ningsvist indbringes for retten til afklaring af, om domstolene
vil følge anklagemyndighedens strafpåstande.
Statsadvokaten i Viborg har endelig oplyst, at domstolene efter
statsadvokatens opfattelse som udgangspunkt har fulgt ankla-
gemyndighedens strafpåstande, som angivet i e-mailen af 12.
februar 2016.”
3