Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1762159_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. maj 2017
Straffuldbyrdelseskontoret
Pernille Bjørnholk
2017-0030-5564
2306834
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 606 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. maj 2017. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet om afsoningsforholdene i Kriminalforsorgen den 27/4-17 kan uddybe sin udtalelse om, at det i få tilfælde kan være nødvendigt kortvarigt at anvende isolationsfængsling som disciplinærstraf over for mindreårige, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 606 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet om afsoningsforhol-
dene i Kriminalforsorgen den 27. april 2017 uddybe sin udta-
lelse om, at det i få tilfælde kan være nødvendigt kortvarigt at
anvende isolationsfængsling som disciplinærstraf over for
mindreårige, herunder uddybe om denne kommentar dermed
betyder, at mindreårige i sjældnere tilfælde end i dag skal
idømmes isolationsfængsling, samt i kortere tid?”
Svar:
Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at de gældende regler om di-
sciplinærstraf finder anvendelse for indsatte i kriminalforsorgens instituti-
oner uanset alder.
Et underpartnerskab nedsat af Direktoratet for Kriminalforsorgen har
overvejet mulighederne for at begrænse anvendelsen af strafcelle i forhold
til indsatte under 18 år, og i januar 2017 har Justitsministeriet modtaget
underpartnerskabets afsluttende rapport.
Det fremgår bl.a. af rapporten, at det er underpartnerskabets vurdering, at
der forekommer tilfælde, hvor det er tvingende nødvendigt at anvende
strafcelle over for indsatte under 18 år, fordi enkelte unge indsatte udviser
en sådan grænsesøgende og aggressiv adfærd, at de ellers ville være svære
at rumme i institutionen. Underpartnerskabet har endvidere oplyst, at det
ikke er muligt at anvise alternative reaktioner, der er egnede eller bedre
midler til adfærdsregulering end strafcelle.
Underpartnerskabet har på den baggrund konkluderet, at muligheden for at
anvende strafcelle over for indsatte under 18 år ikke bør afskaffes, men at
der kan være anledning til at gennemføre visse justeringer af regler og
praksis på området.
Underpartnerskabet har i forlængelse heraf fremsat en række anbefalinger
til justering af regler og praksis. Det anbefales bl.a., at den øvre grænse for
varigheden af en strafcelleanbringelse nedsættes, således at indsatte under
18 år som udgangspunkt højst kan ikendes strafcelle i 3 dage, dog undta-
gelsesvist op til 7 dage. Endvidere anbefales det, at der åbnes mulighed for
at tillade indsatte under 18 år at have begrænset fællesskab med andre un-
der udståelse af strafcelle, således at denne persongruppe udelukkes fra
fællesskab i fritiden, men har adgang til fællesskab i forbindelse med del-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet om afsoningsforholdene i Kriminalforsorgen den 27/4-17 kan uddybe sin udtalelse om, at det i få tilfælde kan være nødvendigt kortvarigt at anvende isolationsfængsling som disciplinærstraf over for mindreårige, til justitsministeren
tagelse i undervisning eller arbejde. En gennemførelse af disse anbefalin-
ger vil forudsætte en lovændring.
Herudover anbefales nogle mindre justeringer af de administrative regler
på området, bl.a. med henblik på at understrege, at strafcelle kun må an-
vendes over for indsatte under 18 år, når det er tvingende nødvendigt.
Justitsministeriet vil på baggrund af anbefalingerne nu se nærmere på mu-
lighederne for at ændre reglerne om strafcelle over for indsatte under 18
år, således at den øvre grænse for varigheden af en strafcelleanbringelse
nedsættes, og således at der åbnes mulighed for generelt at tillade denne
persongruppe begrænset fællesskab under udståelse af strafcelle.
3