Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1756266_0001.png
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 597: MFU spm. om ministeren kan indhente svar fra skifteretterne på den førte statistik over bobestyrernes salærer i de enkelte sager, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 506 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for bobestyrernes salærer, herunder
om der er et maximum for dette, og om der er nogen form for
opfølgning på bobestyreres salærer, og vil ministeren samtidig
redegøre for, hvilke muligheder der er for at få afsat en bobe-
styrer?”
Svar:
1.
Dødsboskifteloven indeholder en række regler om bl.a. en bobestyrers
pligter og salær samt rettens tilsyns- og vejledningsforpligtelse.
Dødsboskifteloven indeholder således bl.a. regler om, at bobestyrere skal
oplyse arvinger om, hvordan salæret beregnes, øvrige forventede omkost-
ninger ved bobehandlingen mv., jf. lovens § 47, stk. 2. Hensigten er, at
arvinger tidligt i forløbet får et grundlag for at forholde sig til, om der skal
klages over salæret, anmodes om udpegning af en ny bobestyrer e.l. Døds-
boskifteloven indeholder desuden regler om klage over boopgørelsen, her-
under beregningen af bobestyrerens salær, jf. § 68, stk. 2. Skifteretten kan
også på eget initiativ ændre beregningen af bobestyrerens salær i forbin-
delse med boets afslutning, jf. lovens § 79, stk. 5.
Det fremgår derudover af dødsboskiftelovens § 54, stk. 1, at bobestyreren
fremmer boets behandling mest muligt og efter anmodning orienterer ar-
vingerne om bobehandlingens forløb og forventede afslutning. Skifteretten
kan også pålægge bobestyreren at indgive løbende indberetninger om bo-
behandlingens forløb og meddele bobestyreren pålæg om at foretage, hvad
der findes fornødent, jf. nærmere lovens § 54 a, stk. 1. I yderste konse-
kvens kan skifteretten afsætte en bobestyrer, der f.eks. ikke behandler boet
forsvarligt, jf. § 54 a, stk. 2.
2.
I forbindelse med udstedelsen af den såkaldte bobestyrerbekendtgørelse
(bekendtgørelse nr. 808 af 29. juni 2011 om bobestyrere) overvejede Ju-
stitsministeriet at fastsætte f.eks. en maksimal timesats for bobestyrere, jf.
nærmere besvarelsen af 31. maj 2011 af spørgsmål nr. 864 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg.
Som det fremgår af den nævnte besvarelse, var det Justitsministeriets op-
fattelse, at det ikke ville være hensigtsmæssigt at fastsætte f.eks. en maksi-
mal timesats.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 597: MFU spm. om ministeren kan indhente svar fra skifteretterne på den førte statistik over bobestyrernes salærer i de enkelte sager, til justitsministeren
Det var således ministeriets opfattelse, at en sådan maksimal timesats ikke
ville kunne tage højde for det enkelte dødsbos særlige forhold mv. Fastsæt-
telse af en maksimal timesats ville således ikke regulere antallet af timer
brugt på boet og dermed det samlede salær. Derudover var der efter mini-
steriets opfattelse en vis risiko for, at en ordning med maksimale timesat-
ser kunne svække konkurrencen på området, hvis størstedelen eller alle bo-
bestyrere fastsætter timeprisen til den maksimale sats.
Til brug for besvarelsen har Justitsministeriet endelig indhentet bidrag fra
Domstolsstyrelsen, der bl.a. har oplyst, at skifteretterne ikke har statistiske
oplysninger om bobestyreres salærer i de enkelte sager.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 507
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3