Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1763502_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
30. maj 2017
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Thomas Kyhl Winther
Sagsnr.: 2017-0030-5560
Dok.:
2319458
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 596 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. maj 2017. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om ministeren kan uddybe, hvad begreberne hadefuld tale og opfordring til intolerance betyder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 596 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del –
spørgsmål 336
uddybe, hvad begreberne ”hadefuld tale” og ”opfordring til in-
tolerance” betyder og give nogle konkrete eksempler
på begge,
herunder bedes ministeren oplyse, om der kan være eksempler
på hadefuld tale og opfordring til intolerance, som ikke udgør
opfordring til vold eller er omfattet af straffelovens § 266 b?”
Svar:
1.
Som anført i besvarelse af 2. marts 2017 af spørgsmål nr. 336 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg har Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stol (EMD) i sin praksis fastslået, at det i et demokratisk samfund kan være
nødvendigt at sanktionere ytringer, hvis disse opfordrer til vold eller er
udtryk for hadefuld tale, der opfordrer til intolerance mv., jf. f.eks. dom af
16. juli 2009 i sagen
Féret mod Belgien.
EMD henviser i dommens præmis 44 til Europarådets Ministerkomités
anbefaling nr. R (97) 20 om hadefuld tale (”hate
speech”).
Det fremgår af
et bilag til denne anbefaling,
at begrebet ”hadefuld tale” omfatter enhver
ytring, som spreder, opfordrer til, fremmer eller retfærdiggør racehad,
fremmedhad, antisemitisme eller andre former for had baseret på intole-
rance, herunder intolerance, der er udtryk for aggressiv nationalisme og
etnocentrisme, diskrimination og fjendtlighed over for minoriteter, migran-
ter og personer med indvandrerbaggrund.
2.
Som et eksempel fra EMD’s praksis om hadefuld tale mv. kan der hen-
vises til den ovennævnte dom i sagen
Féret mod Belgien.
I denne sag var
en politiker blevet idømt samfundstjeneste og en betinget fængselsstraf for
under en valgkampagne at have uddelt løbesedler, hvori udlændinge,
fremmede og flygtninge blev latterliggjort og omtalt som kulturelt ander-
ledes, som kriminelle og som personer, der udnyttede Belgiens system og
goder. EMD fandt bl.a., at løbesedlerne var udtryk for tilskyndelse til ad-
skillelse og had på grund af race, hudfarve, national oprindelse og etnicitet.
EMD fandt endvidere, at den idømte straf udgjorde et nødvendigt indgreb i
politikerens ret til ytringsfrihed efter Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonventions (EMRK) artikel 10, og underkendte på den baggrund
ikke sanktionen.
Som et yderligere eksempel fra
EMD’s
praksis kan henvises til dom af 9.
februar 2012 i sagen
Vejdeland m.fl. mod Sverige,
hvor klagerne var blevet
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om ministeren kan uddybe, hvad begreberne hadefuld tale og opfordring til intolerance betyder, til justitsministeren
idømt bøder og betingede straffe for på et gymnasium at have uddelt løbe-
sedler om homoseksualitet og homoseksuelle som gruppe. I løbesedlerne
blev homoseksualitet beskrevet som en afvigende seksuel tilbøjelighed
med en moralsk nedbrydende effekt på samfundet og som en af hovedår-
sagerne til problemerne med hiv og aids. Det blev desuden anført, at ho-
moseksuelle organisationer forsøgte at bagatellisere pædofili. EMD udtalte
bl.a., at tilskyndelse til had ikke nødvendigvis indebærer en opfordring til
vold eller andre kriminelle handlinger, og konkluderede, at de idømte
straffe var nødvendige i et demokratisk samfund og derfor forenelige med
klagernes ret til ytringsfrihed efter EMRK artikel 10.
3.
Som anført i besvarelse af 17. august 2016 af spørgsmål nr. 800 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg defineres begrebet
”ulovlig hadefuld tale”
også på baggrund af Rådets rammeafgørelse 2008/913/RIA af 28. novem-
ber 2008 om bekæmpelse af visse former for og tilkendegivelser af racis-
me og fremmedhad ved hjælp af straffelovgivningen. Ulovlig hadefuld tale
omfatter ifølge dennes artikel
1, stk. 1, litra a, enhver ”offentlig tilskyndel-
se til vold eller had rettet mod en gruppe af personer eller et medlem af en
sådan gruppe, der er defineret under henvisning til race, hudfarve, religion,
herkomst eller national eller etnisk
oprindelse”.
Justitsministeriet vurderede i samlenotat af 6. november 2008, side 14, at
rammeafgørelse 2008/913/RIA ikke medførte et behov for at ændre den
danske straffelov.
I forbindelse med gennemførelsen af rammeafgørelsen i dansk ret vurde-
rede Justitsministeriet således, at rammeafgørelsens krav til kriminalise-
ring af visse former for racistisk adfærd er opfyldt i dansk ret af navnlig
straffelovens §§ 136, stk. 1, og 266 b.
Efter straffelovens § 136, stk. 1, straffes den, som uden derved at have
forskyldt højere straf offentlig tilskynder til forbrydelse, med fængsel ind-
til 4 år.
Efter straffelovens § 266 b, stk. 1, straffes den, der offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden
meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller ned-
værdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse,
tro eller seksuelle orientering, med bøde eller fængsel indtil 2 år. Ved
straffens udmåling skal det betragtes som en særligt skærpende omstæn-
dighed, at forholdet har karakter af propagandavirksomhed, jf. stk. 2.
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om ministeren kan uddybe, hvad begreberne hadefuld tale og opfordring til intolerance betyder, til justitsministeren
Idet Justitsministeriet som anført vurderede, at gennemførelsen af ramme-
afgørelsen ikke nødvendiggjorde ændringer af den danske straffelov, kan
der ikke peges på eksempler på ulovlig hadefuld tale efter rammeafgørel-
sen, som ikke er omfattet af straffeloven.
4