Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1760142_0001.png
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 574: MFU spm. om, agter ministeren dermed at arbejde for at ændre artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, så der er en større skønsmargen til medlemsstaterne i forhold til at tolke udvisningsreglerne, med vægtning på behovet for at beskytte befolkningen mod kriminalitet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 470 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, under henvisning til svar på URU alm. del -
spørgsmål 130, hvoraf det fremgår, at Den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstols afgørelse i sagen Szabó og Vissy mod
Ungarn efter ministerens opfattelse ”ligger inden for Menne-
skerettighedsdomstolens faste praksis på området”, oplyse,
hvorvidt det er ministerens opfattelse, at den retspraksis fra
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, som førte til, at
hovedpersonen i den såkaldte "Levakovic-sag", afgjort af Hø-
jesteret den 12. maj 2016, kunne blive i Danmark, ligeledes er
udtryk for Menneskerettighedsdomstolens ”faste praksis”, idet
Højesteret i modsat fald efter ministerens opfattelse må antages
at være gået for langt i sin fortolkning af EMRK’s artikel 8?”
Svar:
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har gennem årerne udviklet
sin praksis vedrørende betydningen af EMRK artikel 8 om retten til fami-
lie og privatliv i sager om udvisning af kriminelle udlændinge.
EMD’s praksis er i dag ganske detaljeret og opstiller en række konkrete
kriterier, der skal indgå i medlemsstaternes nationale vurderinger i udvis-
ningssager. Medlemsstaterne er derfor efterladt et forholdsvis lille råderum
i forhold til fastsættelse af en national praksis på udvisningsområdet.
For en nærmere gennemgang af Menneskerettighedsdomstolens praksis på
udvisningsområdet kan der bl.a. henvises til Jon Fridrik Kjølbro: ”Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention – for praktikere”, 3. udgave
(2010), side 701-718, og Peer Lorenzen mfl., Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention med kommentarer, 3. udgave (2011), bind I, side
731-740.
Jeg har ikke grundlag for at antage, at de danske domstole går for langt i
deres fortolkning af EMRK artikel 8 i udvisningssager. Derimod finder
jeg, at man kan rejse spørgsmål om, hvorvidt Menneskerettighedsdomsto-
lens anvendelse af EMRK artikel 8 på udvisningsområdet i alle tilfælde er
udtryk for en rimelig balance mellem behovet for at beskytte befolkningen
mod kriminelle udlændinge over for hensynet til den kriminelles familie-
og privatliv. Ved denne afvejning bør Menneskerettighedsdomstolen i mi-
ne øjne overlade en større skønsmargin til staterne, når det kan konstateres,
at Menneskerettighedsdomstolens praksis har været inddraget.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 574: MFU spm. om, agter ministeren dermed at arbejde for at ændre artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, så der er en større skønsmargen til medlemsstaterne i forhold til at tolke udvisningsreglerne, med vægtning på behovet for at beskytte befolkningen mod kriminalitet, til justitsministeren
Jeg er grundlæggende af den opfattelse, at udlændinge, der misbruger de-
res ophold i Danmark til at begå grov kriminalitet, bør udvises af landet.
3