Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1692925_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. november 2016
Politikontoret
Pernille Østergaard
2016-0030-4969
2129807
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 56 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. oktober 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om, hvordan adgangen til at se de foto- og videooptagelse, politiet foretager ved hjælp af kameradroner, er reguleret, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 56 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, hvordan adgangen til at se de foto- og
videooptagelse, politiet foretager ved hjælp af kameradroner,
er reguleret?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan
indledningsvis
oplyse,
at
tv-
overvågningsloven, persondataloven, retsplejeloven og straffe-
loven indeholder regler, der kan være relevante i forbindelse
med brug af civile droner, som er udstyret med et kamera, så-
ledes at dronen kan fotografere og videooptage eller
-transmittere. Det er i den forbindelse ikke selve flyvningen
med en drone, der er afgørende, men om dronen anvendes som
platform for optagelse af billeder og lyd.
I den sammenhæng er det relevant at sondre mellem optagelser
foretaget over et offentligt tilgængeligt område, og optagelser
foretaget over et ikke frit tilgængeligt område.
Anvendes dronen til politimæssige optagelser over et offentligt
tilgængeligt område, kan dette gøres uden forudgående indhen-
telse af tilladelse eller retskendelse.
Anvendes dronen til optagelser eller observation over et ikke
frit tilgængeligt område, vil der efter Rigspolitiets opfattelse
som udgangspunkt være tale om et straffeprocessuelt indgreb,
der må sidestilles med observation efter retsplejelovens
§ 791 a, som forudsætter retskendelse efter de gældende regler
i retsplejeloven.
Adgangen for andre end politiet til at se de foto- og videoopta-
gelser, som politiet foretager ved hjælp af kameradroner, følger
af de almindelige regler for indsigt i politiets arbejde hen-
holdsvis inden for og uden for strafferetsplejen.
Det kan endvidere oplyses, at der ikke på nuværende tidspunkt
er fastsat særskilte regler for, hvor længe de foto- og videoop-
tagelser, politiet foretager ved hjælp af droner, kan opbevares,
hvorfor også dette følger af de almindelige regler herom i per-
sondataloven. Efter reglerne i persondataloven må optagelser
ikke opbevares længere, end det er nødvendigt af hensyn til
formålene ved behandlingen.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om, hvordan adgangen til at se de foto- og videooptagelse, politiet foretager ved hjælp af kameradroner, er reguleret, til justitsministeren
Der kan om politiets hidtidige anvendelse af droner henvises til
Justitsministeriets besvarelse af 4. november 2016 af spørgs-
mål nr. 948 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Det fremgår heraf, at Rigspolitiet er i færd med at udarbejde et
koncept for politiets anvendelse af droner. I denne forbindelse
kan det oplyses, at retningslinjer for, hvor længe de foto- og
videooptagelser, politiet foretager ved hjælp af droner, må op-
bevares, vil blive indarbejdet i konceptet.”
3