Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1757577_0001.png
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om effektiviseringer og ændringer foretaget i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi for årene 2015 – 2017, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 559 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for effektiviseringer og ændringer
foretaget i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi for årene
2015
2017 og ligeledes forholde sig til, hvilke justeringer der
måtte være foretaget som følge af grænsekontrol og hvilke ju-
steringer, der måtte være foretaget som en følge af flerårsafta-
len?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi oplyser, at politikred-
sen siden 2015 har haft behov for at gennemføre væsentlige
omlægninger i politikredsens ressourceanvendelse.
I perioden fra primo 2015 til april 2017 er det samlede antal
politibetjente i politikredsen faldet fra 607 til 582 betjente. Ud
af kredsens samlede antal betjente er en del under uddannelse
på Politiskolen, således at det faktiske antal betjente til rådig-
hed i kredsen udgjorde 565 primo 2015 og 533 i april 2017,
svarende til et fald på 6 pct.
Udviklingen i antallet af politibetjente fra 2015-2017 skyldes
en række faktorer, herunder både effektiviseringer og andre
ændringer. Udviklingen skal derudover særligt ses i sammen-
hæng med ansættelser af civile, hvorved der er frigjort politi-
årsværk til operativt politiarbejde (opgaveglidning) samt om-
prioriteringen af ressourcer til grænse- og bevogtningsopgaver.
De væsentligste faktorer, som påvirker kredsens ressourcesitu-
ation er bl.a., at politikredsens bevillinger for 2015 og frem er
reduceret som følge af ændringer i aktivitetsniveauet og en til-
pasning af den model, der fordeler bevillingerne mellem lan-
dets politikredse på baggrund af aktivitetsniveauet. Derudover
er der sket en centralisering af opgaver vedrørende administra-
tion af kørekort og våbentilladelser, så politikredsen ikke læn-
gere varetager disse opgaver.
Kredsen har desuden haft en større afgang af uddannede politi-
betjente end forudsat, dels til de øvrige politikredse
særligt i
Hovedstadsområdet
dels på pension, orlov mv. Politikredsen
har haft vanskeligt ved at rekruttere uddannede politibetjente,
og der er derfor ansat nye politistuderende på Politiskolen til
erstatning for den øgede afgang. Tilgangen af færdiguddanne-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om effektiviseringer og ændringer foretaget i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi for årene 2015 – 2017, til justitsministeren
de politibetjente sker dog først fuldt ud efter 2-3 år fra ansæt-
telsen.
Endelig skal der som led i implementeringen af flerårsaftalen
for 2016-2019 gennemføres effektiviseringer i alle politikred-
se, ligesom politikredsen
i lighed med størstedelen af landets
øvrige politikredse
fortsat gennem 2016 har anvendt væsent-
ligt flere ressourcer til grænse- og bevogtningsopgaver end i
2014.
Det er ikke muligt at udskille følgerne af politikredsens samle-
de ressource- og rekrutteringssituation fra effekterne af det
øgede ressourceforbrug til terror- og grænseindsatsen eller de
begyndende effekter af implementeringen af flerårsaftalen.
Prioriteringen af politikredsens ressourcer sker løbende i for-
hold til de centralt udmeldte indsatsområder, som f.eks. be-
vogtningsindsatsen i København efter terrorhændelsen i febru-
ar 2015, indsatsen ved grænsen fra september 2015, iværksæt-
telsen af den midlertidige grænsekontrol i januar 2016, indsat-
sen mod indbrud i beboelse og indsatsen i de særligt udsatte
boligområder.
Ud over de centralt udmeldte indsatsområder foretager Syd-
sjællands og Lolland-Falsters Politi løbende en prioritering i
lyset af bl.a. det aktuelle kriminalitetsbillede og den verserende
sagsportefølje. En sammenligning af ressourceanvendelsen i
2016 ift. 2014 afspejler de væsentligste prioriteringer:
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har i såvel 2015
som 2016 prioriteret politikredsens beredskab, hvorfor
der ikke i perioden er skåret ned på antallet af patruljer
til dækning af borgerens behov for hurtigt at få politi til
stede. Anvendelsen af patruljerne er optimeret, så der er
anvendt mindre tid på patruljering, der ikke er koblet til
et bestemt formål, og mere tid på især tilsynsopgaver.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har reduceret
eller omlagt indsatsen på en række af de områder, hvor
indsatsen ikke som udgangspunkt sker på baggrund af
anmeldelser fra borgerne. Dette gælder f.eks. indsatsen
på færdselsområdet, hvor politikredsen i højere grad
har anvendt Automatisk Trafikkontrol med henblik på
at nedbringe hastigheden og antallet af dræbte og til-
skadekomne i trafikken.
Omprioriteringen af politikredsens ressourceanvendelse er
sket, uden at det på kortere sigt har haft mærkbare negative
konsekvenser på nøgleresultater som f.eks. antallet af dræbte i
trafikken. Der er samtidig sket en forbedring af bl.a. sigtelses-
procenten. Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til sigtelse er
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om effektiviseringer og ændringer foretaget i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi for årene 2015 – 2017, til justitsministeren
dog steget.
Med henblik på at reducere presset på politikredsens politiud-
dannede medarbejdere gennemfører Sydsjællands og Lolland-
Falsters Politi i videst muligt omfang opgaveglidning, således
at civilt ansatte overtager opgaver fra de politiuddannede. Op-
gaveglidningen skønnes at indebære frigørelse af ca. 20 politi-
uddannede årsværk med helårseffekt fra 2017.
Særligt vedrørende indsatsen ved grænsen kan Sydsjællands og
Lolland-Falsters Politi oplyse, at den frem til medio 2015 blev
varetaget af ca. 20 medarbejdere i politikredsens Udlændinge-
kontrolafdeling. Disse medarbejdere har siden indførelsen af
den midlertidige grænsekontrol i januar 2016 været fuldt ud
beskæftiget med denne opgave. Udlændingekontrolafdelingen
er i overensstemmelse med forudsætningerne i flerårsaftalen
blevet styrket, og afdelingen består p.t. af ca. 32 medarbejdere.
I forbindelse med denne styrkelse har politikredsen indledt
etableringen af en Efterforskningssektion i Udlændingekon-
trolafdelingen, som fremadrettet skal styrke Sydsjællands og
Lolland-Falsters Politis indsats mod den grænseoverskridende
kriminalitet. Efterforskningssektionen består foreløbig af 4
medarbejdere, mens de øvrige medarbejdere i Ud-
lændingekontrolafdelingen fortsat altovervejende beskæftiger
sig med den midlertidige grænsekontrol. Ud over politikred-
sens egne ressourcer til den midlertidige grænseindsats yder en
række andre politikredse samt Hjemmeværnet fortsat en mas-
siv bistand til opgaven.
Det kan endelig oplyses, at Sydsjællands og Lolland-Falsters
Politi pr. 6. marts 2017 som led i implementeringen af flerårs-
aftalen har gennemført en omorganisering. Omorganiseringer-
ne skal sikre, at politiet er bedre rustet til at håndtere nye kri-
minalitetsformer samtidig med, at politiet skal opleves som
nærværende og tilgængeligt for borgerne og fortsat håndtere
den mere ”traditionelle” kriminalitet som vold, tyveri og hær-
værk. Omorganiseringen indebærer ikke en overordnet ændret
prioritering af opgaverne, men skal fokusere kræfterne og ud-
bygge effektiviseringsgevinsterne, særligt på behandlingen af
straffesagerne, og sikre at politikredsen også fremadrettet har
de nødvendige kompetencer til opgaveløsningen. Omorganise-
ringen skal således bl.a. danne grundlag for indhentelse af de
effektiviseringsgevinster, som forudsættes i forbindelse med
den kommende implementering af flerårsaftalens effektivise-
ringstiltag. Disse effektiviseringsgevinster forventer Sydsjæl-
lands og Lolland-Falsters Politi at anvende til en yderligere
udbygning af politikredsens Udlændingekontrolafdeling i
2018-2019 i overensstemmelse med kravene i flerårsaftalen
med henblik på en styrkelse af grænseindsatsen.
Omorganiseringen påvirker ikke antal lokationer eller udkør-
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om effektiviseringer og ændringer foretaget i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi for årene 2015 – 2017, til justitsministeren
selssteder, men det skal nævnes, at der i løbet af 2016 er gen-
nemført mindre ændringer, herunder lukning af en nærpoliti-
station i Skælskør, som ikke er relateret til flerårsaftalen eller
grænseindsatsen.”
5