Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1754740_0001.png
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om hvordan de retslige forhold er omkring det, at et flertal i Folketinget gennem dets handlinger har gjort sig ansvarlig for 3000 dødsfald årligt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 556 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Daværende
beskæftigelsesminister Mette Frederiksen oplyste
Folketinget om, at det dårlige arbejdsmiljø var skyld i 1400
stressrelaterede dødsfald og 1300 dødsfald af arbejdsbetinget
kræft årligt. Kan ministeren oplyse, hvordan de retslige forhold
er omkring det, at et flertal i Folketinget gennem dets handlin-
ger har gjort sig ansvarlig for 3000 dødsfald årligt ved
a) at nedlægge bedriftssundhedstjenesten,
b) ikke at ville forbyde brug af farlige kemiske stoffer, hvor
der findes mindre farlige muligheder, f. eks. trichlorethylen til
metalaffedtning og krystallinsk kvartssand til sandblæsning,
c) at fyre en femtedel af Arbejdstilsynets medarbejdere, så an-
tallet af tilsynsførende er reduceret fra ca. 400 i 2013 til ca.
245 i 2016, dvs. næsten en halvering,
d) at have afvist at bruge det store beløb i Forebyggelsesfonden
for et bedre Arbejdsmiljø og
e) gennem den 2 procents årlig stigning af produktiviteten i
stat, regioner og kommuner og dermed også af intensiteten af
lønarbejdet sikret en større forekomst af stress og dermed flere
dødsfald?”
Svar:
Det bemærkes indledningsvis, at der ikke i grundloven findes regler om
ansvar for medlemmer af Folketinget. Reglerne om ministeransvar, jf.
grundlovens § 13 og ministeransvarlighedsloven, finder alene anvendelse
på ministres ansvar for deres embedsførelse.
Justitsministeriet har herefter forstået spørgsmålet således, at der ønskes en
redegørelse for, efter hvilke regler staten vil kunne ifalde erstatningsansvar
som følge af lovgivningsmagtens handlinger eller undladelser.
Det offentliges erstatningsansvar uden for kontraktforhold følger i det væ-
sentlige samme regler, som har udviklet sig i den almindelige erstatnings-
ret, og også regeringens og Folketingets virksomhed som lovgiver vil kun-
ne medføre et erstatningsansvar efter de almindelige erstatningsretlige
principper, jf. Orla Friis Jensen og Søren Højgaard Mørup i Karsten Revs-
bech mfl., Forvaltningsretten
Almindelige emner (6. udgave, 2016), side
561-562.
Om de almindelige erstatningsretlige principper kan det oplyses, at en
række betingelser skal være opfyldt, for at et erstatningsansvar kan blive
aktuelt. Der skal således være sket en skade, hvorved der er lidt et økono-
misk tab, og der skal foreligge et ansvarsgrundlag. Dansk rets almindelige
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om hvordan de retslige forhold er omkring det, at et flertal i Folketinget gennem dets handlinger har gjort sig ansvarlig for 3000 dødsfald årligt, til justitsministeren
ansvarsgrundlag er culpa, dvs. at der indtræder ansvar for skade, som er
forvoldt ved forsætlig eller uagtsom adfærd. Herudover skal der foreligge
den nødvendige årsagsforbindelse (kausalitet) mellem den indtrådte skade
og skadevolderens adfærd. Et erstatningsansvar forudsætter herudover
påregnelighed (adækvans), dvs. at skaden er en påregnelig følge af skade-
volderens adfærd. Den skadevoldende adfærd skal have forøget risikoen
for skadens indtræden. Skader, der er helt atypiske eller tilfældige i forhold
til den risiko, som skadevolders adfærd har fremkaldt, falder dermed nor-
malt uden for erstatningspligten.
3