Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1755016_0001.png
Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 665
Offentligt
Folketingets Retsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. maj 2017
Besvarelse af spørgsmål 665 alm. del stillet af Retsudvalget den 1.
juni 2016 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren
i forlængelse af sit tilsagn på samrådet i Retsudvalget
den 25. maj 2016 om at give det en overvejelse - tage initiativ til at alle
relevante nuværende og tidligere medarbejdere i Søfartsstyrelsen bliver
udspurgt om deres kendskab før og efter den 1. april 1990 til indsættelsen
af Scandinavian Star på rutefart fra Frederikshavn til Oslo, herunder om
medarbejdere ved Søfartsstyrelsen ved selvsyn konstaterede skibets til-
stedeværelse i Frederikshavn forinden branden natten til den 7. april
1990?
Svar:
Med henvisning til foreløbigt svar af 22. juni 2016 fra den daværende
erhvervs- og vækstminister har Søfartsstyrelsen afsluttet en rundspørge
blandt nuværende og relevante tidligere medarbejdere og har på den bag-
grund oplyst nedenstående, hvortil jeg kan henvise.
Jeg kan endvidere oplyse, at der i forbindelse med rundspørgen er udar-
bejdet en mere udførlig redegørelse, som tilgår Folketingets Retsudvalg i
fortrolighed.
”1.
Søfartsstyrelsen har i forbindelse med rundspørgen taget kontakt til
samtlige medarbejdere (i alt 349), der var ansat på det tidspunkt, hvor
rundspørgen blev igangsat, samt relevante tidligere medarbejdere, der er
udvalgt ud fra deres daværende stilling og mulige kendskab til sagen.
De nævnte personer er stillet følgende spørgsmål:
1. Havde du før den 1. april 1990 eller i perioden mellem den 1. april
og den 7. april 1990, hvor skibet brændte, kendskab til indsættel-
sen af SCANDINAVIAN STAR på ruten mellem Frederikshavn
til Oslo?
2.
Konstaterede du ved selvsyn SCANDINAVIAN STAR’s tilstede-
værelse i Frederikshavn inden branden natten til den 7. april
1990?
I de svar, som Søfartsstyrelsen har modtaget, har ingen svaret, at de var
bekendt med indsættelsen af SCANDINAVIAN STAR, eller at de ved
selvsyn konstaterede skibets tilstedeværelse i Frederikshavn inden bran-
den natten til den 7. april 1990.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om status på Søfartsstyrelsens undersøgelse om kontakt til relevante nuværende og tidligere medarbejdere i Søfartsstyrelsen med henblik på at få afdækket spørgsmålet om kendskab til indsættelsen af Scandinavian Star mellem Norge og Danmark i 1990, til erhvervsministeren
Der er afgivet enkelte svar, som supplerer ovenstående.
En person har oplyst, at den pågældende på et tidspunkt blev klar over, at
rederiet bag SCANDINAVIAN STAR havde eller ville indsætte et andet
skib på ruten til erstatning for et, så vidt pågældende husker, chartret ita-
liensk passagerskib. Den pågældende havde dog ikke kendskab til hvilket
skib, hvornår og på hvilke vilkår, rederiet ville indsætte erstatningsskibet.
Pågældende husker ikke i dag, hvornår vedkommende fik kendskab til
indsættelsen af SCANDINAVIAN STAR, da det var mange år siden.
En anden person har oplyst, at den pågældende fra to af medarbejderne på
styrelsens distriktskontor i Frederikshavn fik at vide, at disse havde været
bekendt med indsættelsen af skibet, og at man havde tænkt på at gennem-
føre en havnestatskontrol, men ikke fik det gjort.
2.
Søfartsstyrelsen har endvidere i forbindelse med rundspørgen på ny
gennemgået sagskomplekset vedrørende SCANDINAVIAN STAR med
henblik på belysning af ovenstående spørgsmål.
Der er i arkivmaterialet dokumenter, hvoraf fremgår, at man på styrelsens
distriktskontor i Frederikshavn fra den lokale presse var bekendt med
rederiets planer om indsættelsen af skibet. Dette har også tidligere været
fremme, bl.a. i forbindelse med straffesagen. Det fremgår dog ikke af
sagen, hvem der havde dette kendskab, og hvori kendskabet nærmere
bestod.
Det bemærkes i den forbindelse, at på tidspunktet for ulykken blev uden-
landske passagerskibe alene kontrolleret ved stikprøver efter de da gæl-
dende regler om havnestatskontrol. Reglerne blev ændret efter branden på
SCANDINAVIAN STAR. Der henvises i den forbindelse til Søfartssty-
relsens notat af 26. oktober 2016 om syn af skibe, der var vedlagt besva-
relsen af spørgsmål 668 og 669 fra udvalget.”
På baggrund af ovenstående, herunder navnlig at ingen medarbejdere har
svaret, at de var bekendte med indsættelsen af SCANDINAVIAN STAR,
eller at de ved selvsyn konstaterede skibets tilstedeværelse i Frederiks-
havn forinden branden natten til den 7. april 1990, finder jeg ikke anled-
ning til at anmode Søfartsstyrelsen om at foretage yderligere undersøgel-
ser af nuværende og tidligere medarbejderes kendskab til SCANDINA-
VIAN STAR inden branden.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
2