Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1753528_0001.png
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om at korrigere svaret på REU alm. del – spørgsmål 347 og 532 (folketingssamling 2015-2016), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 347 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om der er boligområder – og
nævne hvilke - hvor politi, ambulancer, brandvæsen,
hjemmehjælp, parkeringsvagter eller andre statslige,
kommunale og private faggrupper, ikke kan passe deres
arbejde på normal vis uden at tage særlige forholdsregler – evt.
arbejde under beskyttelse - for ikke at blive chikaneret, truet
eller direkte overfaldet under arbejdets udførsel, samt redegøre
for hvilke?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra samtlige politikredse.
Rigspolitiet kan på den baggrund indledningsvis oplyse, at der
ikke i nogen af landets politikredse er boligområder, hvor
politiet generelt set ikke kan passe deres arbejde på normal vis
uden at tage særlige forholdsregler. Flere politikredse oplyser
dog, at der lejligheds- eller periodevis i nogle boligområder må
sikres en ekstra politimæssig tilstedeværelse eller i øvrigt tages
særlige forholdsregler i forhold til udførelsen af konkrete
opgaver, således at arbejdet kan udføres på en hensigtsmæssig
og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Dette gælder primært i
forhold til politiets arbejde i de særligt udsatte boligområder.
Nordjyllands Politi, Sydøstjyllands Politi, Syd- og
Sønderjyllands Politi, Midt- og Vestjyllands Politi,
Nordsjællands Politi og Bornholms Politi har alle oplyst, at der
ikke er boligområder i de respektive politikredse, hvor politiet
ikke kan udføre deres arbejde uden – hverken generelt eller
lejlighedsvis – at tage særlige forholdsregler. De nævnte
politikredse yder heller ikke bistand til andre myndigheder
eller private aktører i forbindelse med, at disse skal ind i
bestemte boligområder.
Østjyllands Politi har oplyst, at politiet som udgangspunkt kan
arbejde på normal vis i hele politikredsen uden at blive mødt af
chikane, trusler og lignende under arbejdets udførelse. Politi-
kredsen har dog oplyst, at der gennem årene har været enkelte
tilfælde i bl.a. Bispehaven og Gellerup (særligt udsatte bolig-
områder), hvor politiet har været nødt til at assistere brand-
væsenet på grund af en optrappet situation. Sådanne situationer
forekommer dog sjældent.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om at korrigere svaret på REU alm. del – spørgsmål 347 og 532 (folketingssamling 2015-2016), til justitsministeren
Fyns Politi har bl.a. oplyst, at der overordnet set ikke er
boligområder i politikredsen, hvor politi, ambulancer,
brandvæsen og parkeringsvagter ikke kan passe deres arbejde
på normal vis uden at der tages særlige forholdsregler.
Politikredsen oplyser dog, at der lejlighedsvis kan være særlige
forhold omkring Vollsmose (særligt udsat boligområde), hvor
normalbilledet sættes ud af kraft, og hvor særlige
politiindsatser er nødvendige for at sikre gennemførelsen af
forskellige opgaveløsninger. Der kan således forekomme
enkeltsituationer, hvor politiet i en kortere periode må trække
sig tilbage for at afvente tilkald af tilstrækkeligt personale,
således at opgaven kan løses professionelt og under
hensyntagen til politiets sikkerhed.
For så vidt angår brugen af parkeringsvagter i Vollsmose har
Fyns Politi oplyst, at disse opgaver varetages af nærpolitiet i
Vollsmose og boligforeningerne, og at der sædvanligvis ikke
er problemer omkring varetagelsen af denne opgave.
I forhold til brandvæsenets og ambulancernes opgaver i
Vollsmose oplyser Fyns Politi, at der generelt ikke er
problemer med udførelsen heraf, og at disse således uhindret
kan udføre deres arbejde i området. Der kan imidlertid være
særlige situationer, hvor kriminelle og uroskabende grupper er
indblandet i begivenheder, der giver anledning til, at der både
skal sendes politi, brandvæsen og/eller ambulancer ind i
boligområdet, hvor disse ikke umiddelbart kan arbejde uden
politibeskyttelse i forhold til disse grupper. Disse begivenheder
er ikke ofte forekommende, og der er hos Odense Brandvæsen
i 2015 alene registreret to episoder, hvor der er kastet sten eller
andet efter brandvæsnet i Vollsmose.
I tilknytning hertil har Fyns Politi oplyst, at der i perioder har
været episoder, hvor unge kriminelle har sat ild til knallerter i
Vollsmose – angiveligt med det formål at alarmere
brandvæsnet og få myndighederne til at rykke ind i området,
hvor de unge kan kaste sten og andet på udrykningspersonalet.
Politikredsen har i sådanne konkrete situationer vejledt Odense
Brandvæsen om ikke at køre ind i Vollsmose for at slukke små
brande for at undgå disse konfrontationer. Dette kan være
tilfældet, når de genstande, der brænder, er af begrænset værdi,
og disse trods slukning ikke vil kunne reddes, og der ikke er
fare for personer eller for, at branden breder sig til andet. Det
er ikke ofte, at disse episoder forekommer.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har bl.a. oplyst, at der
ikke er områder i politikredsen, hvor det generelt anses for
usikkert at patruljere, eller hvor politiet i øvrigt ikke kan
udføre sine opgaver på normal vis. Det bemærkes dog, at der
er to særligt udsatte boligområder i politikredsen – Ringparken
i Slagelse og Motalavej i Korsør – hvor der i perioder er behov
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om at korrigere svaret på REU alm. del – spørgsmål 347 og 532 (folketingssamling 2015-2016), til justitsministeren
for ekstra politimæssig tilstedeværelse og særlige aftaler med
redningsberedskabet. Der er i den forbindelse bl.a. indgået en
aftale med det lokale brandvæsen om, at politiet i særlige
situationer assisterer redningsberedskabet. Aftalen indebærer,
at politi og brandvæsen – i disse særlige situationer – mødes på
et fast kontaktpunkt, inden brandvæsenet rykker ud til
containerbrande eller mindre brande i de to områder. I tilfælde
af personredning eller andre mere akutte opgaver rykker
brandvæsenet dog ud uafhængigt af politiets tilstedeværelse.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har videre oplyst, at
der i 2016 har været tre anmeldelser om stenkast mod
henholdsvis brandvæsen og bybusser i boligområdet
Motalavej.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi bemærker dog
endvidere, at det ikke er politikredsens opfattelse, at der
generelt er problemer forbundet med at udføre politiarbejde i
de to nævnte områder.
Midt- og Vestsjællands Politi har oplyst, at politikredsen ikke i
øjeblikket har nogen boligområder, hvor politiet eller andre
myndigheder ikke kan arbejde uhindret.
Midt- og Vestsjællands Politi har imidlertid oplyst, at der
tidligere har været udfordringer for såvel politiets patruljer som
for brandvæsenet ved udrykninger til Askerød-bebyggelsen i
Greve Kommune, hvor der var enkeltstående episoder, hvor
politiet måtte beskytte brandvæsenets personale og køretøjer
mod stenkast, når der skulle foretages slukning af brande i
skraldespande, køretøjer m.v. Det kunne i samme periode være
nødvendigt med to patruljevogne ved politiets udrykninger til
bebyggelsen, hvoraf den ene beskyttede køretøjerne mod
hærværk, mens personalet fra det andet køretøj varetog
politiforretningen på stedet.
Det er dog Midt- og Vestsjællands Politis vurdering – på
baggrund af forespørgsel blandt vagtchefer, efterforsknings- og
lokalpolitiledelsen i politikredsen – at der det seneste år ikke
har været hændelser af denne art i dette eller andre
boligområder i politikredsen.
Københavns Vestegns Politi har oplyst, at politikredsen
dækker et område med flere særligt udsatte boligområder, hvor
der periodevist er behov for at tage særlige forholdsregler som
følge af negativ stemning mod politiet.
Københavns Vestegns Politi har dog oplyst, at politiet som
udgangspunktet kan patruljere overalt i politikredsen, og at
politiet kan patruljere til fods eller med én politibil alene.
Periodevis er der dog samtidig også situationer, hvor
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om at korrigere svaret på REU alm. del – spørgsmål 347 og 532 (folketingssamling 2015-2016), til justitsministeren
vagtcentralen sender to politibiler, såfremt politiforretningen
på stedet skønnes at kræve dette, herunder om der aktuelt er
uro i området. Formålet med at sende to patruljer er primært at
sikre politiets materiel mod hærværk, men har naturligvis også
den virkning, at polititjenestemændenes sikkerhed forøges. I
vagtcentralens vurdering indgår derfor naturligt, om der skal
foretages særlige forholdsregler som følge af negativ stemning
mod politiet.
Københavns Vestegns Politi har endvidere oplyst, at der ikke
findes områder, hvor politiet er særligt udsatte og hvor der
altid tages særlige forholdsregler, da det beror på den konkrete
situation og kan forekomme i hele politikredsens område.
Københavns Politi har bl.a. oplyst, at politikredsen som
udgangspunkt kan patruljere overalt i København. Der kan dog
af og til opstå behov for støtte til en patrulje, når beredskabet
arbejder i de særligt udsatte boligområder, hvorimod
lokalpolitiet kan arbejde uhindret.
Københavns Politi har videre oplyst, at det forekommer
lejlighedsvis, at politiet opretter et ”operationsområde” (et
geografisk afgrænset område), hvor politiet kan beslutte, at der
skal tages særlige forholdsregler, som er gældende ikke blot
for politiet, men også for samarbejdspartnere såsom
brand/redning
og
ambulancer.
Oprettelsen
af
et
”operationsområde” sker primært i forbindelse med større
politimæssige opgaver, hvor det er nødvendigt, at KSN
(kommandocentralen) har et fuldstændigt overblik over, hvilke
styrker, der er i området og hvorfor. I forbindelse med den
daglige tjeneste kan der ligeledes forekomme isolerede
geografiske hændelser – af kort varighed – hvor vagtchefen af
taktiske årsager vælger at holde politipatruljer på afstand.
Dette kan f.eks. forekomme på baggrund af en indstilling fra
lokalpolitiet eller fra efterforskningen om, at de foretager en
målrettet indsats i området og vurderer, at det vil gribe
forstyrrende ind, såfremt politipatruljer fra beredskabet også er
til stede. Det kan ligeledes være tilfældet i f.eks. ophidsede
situationer, hvor vagtchefen vælger en taktisk løsning, der
indebærer, at flere styrker skal tilkaldes og indsættes.
For så vidt angår Christiania har politikredsen oplyst, at Task
Force Pusherstreet i dagligdagen har en god og konstruktiv
dialog med kontaktgruppen på Christiania. Kontaktgruppen
overholder de indgåede aftaler og retter henvendelse til Task
Forcen, hvis de har brug for råd eller assistance fra politiet.
Task Forcen yder endvidere assistance til andre afdelinger i
politiet eller eksterne samarbejdspartnere (brand, redning mv.),
når de skal ind på Christiania i områder, hvor det skønnes, at
tilstedeværelsen kan skabe uro, primært i Pusherstreet og
området heromkring. Task Forcen kan i den forbindelse bl.a.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om at korrigere svaret på REU alm. del – spørgsmål 347 og 532 (folketingssamling 2015-2016), til justitsministeren
rette henvendelse til medlemmer af kontaktgruppen og træffe
de nødvendige aftaler, så politiet og andre kan arbejde
uhindret. Primo 2016 er status, at lokalpolitiet eller Task Force
Pusherstreet kan patruljere i store dele af Christianias område.
Den centrale del af Christiania, herunder området omkring
Pusherstreet, bliver dog fortsat kun patruljeret af Task Forcen.
Ved politiets indsatser i Pusherstreet, hvor formålet er at
foretage anholdelse af én eller flere hashhandlere eller vagter,
er antallet af politipersonale – af hensyn til politiets sikkerhed
og operationens gennemførsel – betydeligt større end ved
lignende operationer andre steder. Årsagen hertil er primært
den store koncentration af hashboder/-handlere på stedet samt
Pusherstreets geografiske beliggenhed midt i den indre del af
Christiania.
Københavns Politi har desuden oplyst, at Task Force
Pusherstreet samarbejder med Parkering København, når
Parkering København i aften- og nattetimerne skal arbejde i
området omkring Christiania, således at personale fra Task
Forcen, som befinder sig i nærområdet, hurtigt kan komme til
stede, hvis der opstår behov herfor.
Som det fremgår af de indhentede udtalelser fra politikredsene
og som Rigspolitiet tidligere har oplyst i Justitsministeriets
besvarelse af spm. nr. 296 (Alm. del, samling 2013-14) fra
Folketingets Retsudvalg, yder politiet en stor indsats for at
sikre et bogernært og effektivt politi i hele Danmark. I nogle
områder kan dette være en vanskeligere opgave end i andre
områder. Christiania og særligt udsatte boligområder er
eksempler herpå. Selv om der i disse områder kan være
vanskeligheder forbundet med politiarbejdet, er det – som
indledningsvist nævnt – ikke Rigspolitiets opfattelse, at der er
boligområder, hvor politiet generelt set ikke kan passe deres
arbejde på normal vis uden at tage særlige forholdsregler.
Politiet arbejder således løbende på at sikre den bedst mulige
kriminalitetsbekæmpelse og politimæssige kontrol i hele
landet.”
6