Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1786374_0001.png
Folketingets Retsudvalget
[email protected]
Peter Kofod Poulsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
7. september 2017
Retsudvalget har i brev af 10. april 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 535 (alm.
del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Ko-
fod Poulsen (DF).
Spørgsmål nr. 535:
J.nr. 2017-3030
”Vil
ministeren oplyse, om den danske stat i praksis kan udbetale forskellige pen-
sioner/ydelser til udviste kriminelle og i så fald, hvor mange det drejer sig om samt
omfanget?”
Endeligt svar:
Personer, der afsoner fængselsstraf, har ikke ret til at få udbetalt forsørgelsesydel-
ser efter ydelseslovene. Dette gælder både for danskere og udlændinge.
Ydelseslovene om forsørgelsesydelser kræver, at ansøgeren har lovligt ophold eller
fast bopæl i Danmark. Kriminelle udviste, som ikke har ret til at opholde sig i
Danmark, opfylder ikke disse almindelige betingelser for retten til ydelser.
I forhold til retten til pension optjent på grundlag af bopælstid i Danmark, gælder
dog, at pensionsrettigheder omfattet af EF-forordningen om social sikring eller
overenskomster med andre lande kan medføre, at udviste kriminelle kan modtage
pension i udlandet, såfremt der er optjent ret til dansk pension.
Reglerne om hjælp i form af kontanthjælp mv. fremgår af lov om aktiv socialpoli-
tik (aktivloven). Efter denne lov stilles der krav om, at ansøgeren har lovligt ophold
i Danmark. Kriminelle udviste har derfor ikke ret til ydelser efter aktivloven. Ret-
ten til andre ydelser, fx arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge og efterløn, kræver
også enten lovligt ophold eller fast bopæl her i landet.
Hvis en udlænding, som ikke opholder sig lovligt her i landet, søger om hjælp, skal
kommunen henvise personen til Udlændingestyrelsen, der efter udlændingelovens
regler sørger for den pågældendes forsørgelse.
Ankestyrelsen har i principafgørelse O-82-98 afgjort, at en udvist person, som op-
holdt sig i Danmark på grund af udsendelsesproblemer, ikke havde ret til kontant-
hjælp. Ankestyrelsen udtalte, at kommunen havde ansvaret for ikke at udbetale
økonomisk hjælp til en person, som ikke havde lovligt ophold i landet.
Retten til dansk pension er som hovedregel betinget af, at modtageren har fast bo-
pæl i Danmark. Udviste kriminelle har ikke lovligt ophold her i landet, og opfylder
derfor ikke betingelsen om fast bopæl i Danmark. Udviste kriminelle kan derfor
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om at oplyse, om den danske stat i praksis kan udbetale forskellige pensioner/ydelser til udviste kriminelle, til beskæftigelsesministeren
som udgangspunkt ikke få tilkendt pension fra Danmark eller fortsætte med at
modtage en allerede tilkendt pension efter afsoning.
Det bemærkes dog, at udviste kriminelle, der dømmes til anbringelse på psykiatrisk
afdeling, fortsat har ret til at modtage en tilkendt pension under anbringelsen. Dette
følger af Ankestyrelsens praksis ved principafgørelse 106-12.
Betingelsen om fast bopæl i Danmark gælder ikke for personer, der er omfattet af
EF-forordningen om social sikring. Ligesom betingelsen kan fraviges ved overens-
komst med et andet land.
For personer, der har optjent ret til pension i Danmark, betyder det, at de kan mod-
tage og få tilkendt pension fra Danmark, selv om de ikke har fast bopæl i Danmark.
EF-reglerne betyder, at der kan fastsættes en dansk pension på ned til 1/40, svaren-
de til en optjeningsperiode i Danmark på et år. Retten til pension som følge af
overenskomster med andre lande kræver som regel bopæl i Danmark i 3 eller 5 år.
Der er indhentet bidrag fra Udbetaling Danmark, som har oplyst, at det ikke er mu-
ligt at fremsøge, om pensionister med ret til pension fra Danmark på et givent tids-
punkt har fået en udvisningsdom. Det vil kræve en manuel gennemgang af alle sa-
ger, hvor der udbetales pension til udlændinge. Desuden fremgår oplysninger om
en udvisningsdom ikke nødvendigvis af sagerne, navnlig ikke i sager, hvor det ikke
har været nødvendigt at udveksle oplysning herom mellem myndighederne. En
manuel gennemgang af sagerne vil være særdeles ressourcetung, og resultatet vil
være behæftet med væsentlig usikkerhed.
Konklusionen er således, at der som udgangspunkt ikke kan udbetales forsørgel-
sesydelser til udviste kriminelle, der opholder sig i udlandet
medmindre der er ta-
le om optjente rettigheder til pension. Det er imidlertid ikke muligt at oplyse, hvor
mange sager dette måtte dreje sig om.
I besvarelsen er det lagt til grund, at spørgsmålet om, hvorvidt den danske stat i
praksis kan udbetale forskellige pensioner/ydelser til udviste kriminelle, vedrører
udbetaling af forsørgelsesydelser.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2