Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1758267_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 6. april 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 520 (Alm. del)
efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 520:
Vil ministeren oplyse, hvordan ministeren vil sikre, at udvisningsdømte udlændin-
ge ikke vender tilbage til Danmark og fortsætter deres kriminelle løbebane, og vil
ministeren tilkendegive, om den midlertidige grænsekontrol opretholdes, jf. artik-
len »Udvist Levakovic gik totalt amok i retten: Måtte lægges i håndjern og mands-
opdækkes, ede s ha rå te ”Fu ki g ra ister”«, de
. arts
7, De korte-
avis.dk?
Svar:
1.
Efter reglerne i udlændingelovens kapitel 4 er der mulighed for enten ved dom
eller administrativ afgørelse at udvise udlændinge, der opholder sig her i landet.
En dom, kendelse eller beslutning, hvorved en udlænding udvises, medfører, at
udlændingens visum og opholdstilladelse bortfalder, og at udlændingen ikke uden
tilladelse på ny må indrejse og opholde sig her i landet. Der fastsættes således i
forbindelse med dom, kendelse eller administrativ afgørelse et indrejseforbud. En
udlænding, der udvises ved dom på grund af kriminalitet, meddeles et indrejse-
forbud for 4, 6 eller 12 år eller for bestandig, bl.a. afhængig af den idømte friheds-
strafs længde og karakter.
En udlænding, som udvises administrativt, meddeles som udgangspunkt et indrej-
seforbud af 2, 4 eller 5 års varighed. Ved administrativ udvisning efter udlændin-
gelovens § 25 af hensyn til statens sikkerhed eller hvis udlændingen må anses for
en alvorlig trussel mod den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed, meddeles
som udgangspunkt indrejseforbud for bestandig.
2.
Efter udlændingelovens § 59 b straffes den, der indrejser i strid med et indrejse-
forbud, med bøde eller fængsel i indtil 3 år. Det udgør en skærpende omstændig-
hed ved straffastsættelsen, hvis der er tale om gentagelsestilfælde, og hvis ud-
17. maj 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 5914
222772
Side
1/2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at udvisningsdømte udlændinge ikke vender tilbage til Danmark og fortsætter deres kriminelle løbebane, til udlændinge- og integrationsministeren
lændingen er udvist af landet på grund af kriminalitet og må formodes at være
indrejst i strid med forbuddet for på ny at begå kriminalitet.
3.
Regeringen finder det uacceptabelt, at udlændinge, der er udvist og dermed i
sagens natur er uønskede her i landet, indrejser i strid med et indrejseforbud og
for nogles vedkommende
endda med det formål at begå kriminalitet.
4.
Det er politiets vurdering, at den nuværende midlertidige grænsekontrol sikrer
en robust kontrol af udlændinge, der ønsker at indrejse i Danmark fra Tyskland.
Politiet har i forbindelse med kontrolindsatsen i perioden 4. januar 2016 til 3. maj
2017 afvist 3647 udlændinge, der ikke lovligt kunne indrejse og tage ophold i
Danmark.
Det er imidlertid vigtigt at være opmærksom på, at den nuværende midlertidige
grænsekontrol er væsentligt forskellig fra en permanent grænsekontrol, som
Dansk Folkeparti ønsker.
Den midlertidige grænsekontrol er i øjeblikket rettet mod grænsen til Tyskland.
Politiet gennemfører i dag en stikprøvevis kontrol, som baseres på en løbende
observation af trafikken over grænsen fra Tyskland til Danmark. Politiets indsats i
grænseområderne justeres løbende i lyset af bl.a. efterretningsbilledet og den
aktuelle situation ved grænsen, og antallet af betjente
og dermed ressourcefor-
bruget
ændrer sig derfor løbende i både opad- og nedadgående retning.
En permanent grænsekontrol vil i praksis betyde, at Danmark ryger ud af Schen-
gensamarbejdet og den nordiske pasunion. Derved vil vores nabolande være for-
pligtede til at behandle grænsen til Danmark som en ydre Schengengrænse. Det
vil bl.a. betyde, at Sverige, Norge og Tyskland vil føre systematisk kontrol på
grænsen mod Danmark, hvilket vil være til stor gene for de mange danskere,
nordmænd, svenskere og tyskere, som er afhængige af i hverdagen at kunne rejse
frem og tilbage over grænserne.
Hvis vi ikke længere er med i Schengensamarbejdet, vil vi bl.a. ikke længere kunne
anvende de fælles registre, f.eks. SIS II og visuminformationssystemet (VIS), som
giver os mulighed for at identificere uønskede personer, der forsøger at indrejse i
eller opnå visum til Danmark. Det vil reelt betyde, at det vil blive mere vanskeligt
at udføre en effektiv grænsekontrol. Det vil også vanskeliggøre det samarbejde,
som vi nyder godt af på politi- og strafferetsområdet.
Det kan i øvrigt oplyses, at Europa-Kommissionen den 4. maj 2017 har vedtaget en
anbefaling om forlængelse af den midlertidige grænsekontrol i yderligere seks
måneder i medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 29.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2