Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1750087_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
1. maj 2017
Kontor:
Insolvensretskontoret
Sagsbeh: Jasper Sparre-Enger Lyng-
sig
Sagsnr.: 2017-0030-5458
Dok.:
2276613
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 506 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. april 2017. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Stephan Andreas Damgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 507: MFU spm. om, hvilke tiltag der er sket siden 2012, jf. artiklen Bobestyrere ribber arvinger for en fjerdedel af arven fra Politken.dk den 7. juni 2012, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 506 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for bobestyrernes salærer, herunder
om der er et maximum for dette, og om der er nogen form for
opfølgning på bobestyreres salærer, og vil ministeren samtidig
redegøre for, hvilke muligheder der er for at få afsat en bobe-
styrer?”
Svar:
1.
Dødsboskifteloven indeholder en række regler om bl.a. en bobestyrers
pligter og salær samt rettens tilsyns- og vejledningsforpligtelse.
Dødsboskifteloven indeholder således bl.a. regler om, at bobestyrere skal
oplyse arvinger om, hvordan salæret beregnes, øvrige forventede omkost-
ninger ved bobehandlingen mv., jf. lovens § 47, stk. 2. Hensigten er, at
arvinger tidligt i forløbet får et grundlag for at forholde sig til, om der skal
klages over salæret, anmodes om udpegning af en ny bobestyrer e.l. Døds-
boskifteloven indeholder desuden regler om klage over boopgørelsen, her-
under beregningen af bobestyrerens salær, jf. § 68, stk. 2. Skifteretten kan
også på eget initiativ ændre beregningen af bobestyrerens salær i forbin-
delse med boets afslutning, jf. lovens § 79, stk. 5.
Det fremgår derudover af dødsboskiftelovens § 54, stk. 1, at bobestyreren
fremmer boets behandling mest muligt og efter anmodning orienterer ar-
vingerne om bobehandlingens forløb og forventede afslutning. Skifteretten
kan også pålægge bobestyreren at indgive løbende indberetninger om bo-
behandlingens forløb og meddele bobestyreren pålæg om at foretage, hvad
der findes fornødent, jf. nærmere lovens § 54 a, stk. 1. I yderste konse-
kvens kan skifteretten afsætte en bobestyrer, der f.eks. ikke behandler boet
forsvarligt, jf. § 54 a, stk. 2.
2.
I forbindelse med udstedelsen af den såkaldte bobestyrerbekendtgørelse
(bekendtgørelse nr. 808 af 29. juni 2011 om bobestyrere) overvejede
Justitsministeriet at fastsætte f.eks. en maksimal timesats for bobestyrere,
jf. nærmere besvarelsen af 31. maj 2011 af spørgsmål nr. 864 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg.
Som det fremgår af den nævnte besvarelse, var det Justitsministeriets op-
fattelse, at det ikke ville være hensigtsmæssigt at fastsætte f.eks. en mak-
simal timesats.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 507: MFU spm. om, hvilke tiltag der er sket siden 2012, jf. artiklen Bobestyrere ribber arvinger for en fjerdedel af arven fra Politken.dk den 7. juni 2012, til justitsministeren
Det var således ministeriets opfattelse, at en sådan maksimal timesats ikke
ville kunne tage højde for det enkelte dødsbos særlige forhold mv. Fastsæt-
telse af en maksimal timesats ville således ikke regulere antallet af timer
brugt på boet og dermed det samlede salær. Derudover var der efter mini-
steriets opfattelse en vis risiko for, at en ordning med maksimale timesat-
ser kunne svække konkurrencen på området, hvis størstedelen eller alle
bobestyrere fastsætter timeprisen til den maksimale sats.
Til brug for besvarelsen har Justitsministeriet endelig indhentet bidrag fra
Domstolsstyrelsen, der bl.a. har oplyst, at skifteretterne ikke har statistiske
oplysninger om bobestyreres salærer i de enkelte sager.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 507
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3