Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1741908_0001.png
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm., om det er lovligt – og i givet fald under hvilke omstændigheder – at viderebringe informationer om personer bosat i Danmark til fremmede landes regeringer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 476 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes, jf. artiklen »Ekspert afviser ambassades ter-
ror-forklaring: Stikkeri er stadig strafbart« fra Berlingske.dk
den 22. marts 2017, at redegøre for, om det er lovligt
og i gi-
vet fald under hvilke omstændigheder
at viderebringe infor-
mationer om personer bosat i Danmark til fremmede landes re-
geringer?”
Svar:
Man skal lade konflikter fra sit tidligere hjemland blive i hjemlandet, når
man er i Danmark. Trusler og anden kriminalitet her i landet hører ingen
steder hjemme. Politiet skal tage anmeldelser om politisk eller religiøst
motiveret kriminalitet meget alvorligt og gøre, hvad de kan for at få stillet
de ansvarlige gerningsmænd til ansvar, i det omfang der er begået noget
strafbart. Det har jeg også en klar forventning om, at politiet gør.
I den artikel, der henvises til i spørgsmålet, omtales straffelovens § 108,
stk. 1. Efter bestemmelsen, straffes den, som foretager sig noget, hvorved
en udenlandsk efterretningstjeneste sættes i stand til eller hjælpes til at
virke inden for den danske stats område, med fængsel indtil 6 år.
Justitsministeriet har den 30. august 2016 ved vedlagte besvarelse af
spørgsmål S 1355 fra medlem af Folketinget Peter Kofod Poulsen (DF)
redegjort nærmere for bestemmelsens anvendelsesområde.
Som det bl.a. fremgår af besvarelsen, omfatter straffelovens § 108, stk. 1,
efter omstændighederne bl.a. overladelse af informationer til brug for en
udenlandsk efterretningstjeneste vedrørende herværende enkeltpersoner
eller grupper af personer. Bestemmelsen retter sig typisk mod den hemme-
lige, systematiske tilvejebringelse eller sammenstilling af oplysninger til
brug for en udenlandsk efterretningstjeneste, som kan være til fare for dan-
ske eller udenlandske stats- eller samfundsinteresser eller herværende en-
keltpersoners liv eller sikkerhed. Bestemmelsens ordlyd udelukker imidler-
tid ikke, at ansvar kan pådrages for enkeltstående handlinger, men der bør
formentlig ikke i almindelighed rejses tiltale i anledning af enkeltstående
mere tilfældige udtalelser til repræsentanter for et fremmed efterretnings-
væsen.
Det kan herudover oplyses, at det ikke er en betingelse for strafbarhed ef-
ter straffelovens § 108, stk. 1, at den, oplysningerne er bestemt for, står i
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm., om det er lovligt – og i givet fald under hvilke omstændigheder – at viderebringe informationer om personer bosat i Danmark til fremmede landes regeringer, til justitsministeren
en fremmed stats tjeneste. Det er tilstrækkeligt at føre bevis for, at oplys-
ningerne er bestemt for en fremmed organisation. Der henvises nærmere til
Kommenteret Straffelov, speciel del, 10. omarbejdede udgave, 2012, side
21-24.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det altid vil være en konkret vurde-
ring af den enkelte sag, om der er grundlag for at indlede efterforskning for
overtrædelse af straffelovens § 108, stk. 1, eller eventuelle andre strafbe-
stemmelser, som efter sagens konkrete omstændigheder måtte finde an-
vendelse afhængigt af, om der f.eks. er fremsat trusler i tilknytning til vi-
deregivelsen af informationer.
Jeg har i den forbindelse noteret mig, at Københavns Politi har tilkendegi-
vet, at de vil genbesøge de anmeldelser, de har modtaget om videregivelse
af informationer om personer bosat i Danmark til de tyrkiske myndighe-
der. Politiets Efterretningstjeneste (PET) har endvidere oplyst, at tjenesten
har modtaget nogle sager fra Københavns Politi i den forbindelse.
3