Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1767838_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 20. marts 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 467 (Alm. del)
efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 467:
Vil ministeren, som opfølgning på svar på REU alm. del
spm. 65, uddybe, hvor-
dan grænsekontrollen mellem Danmark og Sverige har været til skade for vækst
og velstand i Øresundsregionen?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, der bl.a. har
oplyst følgende:
”Tra sport-,
Bygnings- og Boligministeriet estimerede i februar 2016 svensk
id- og grænsekontrols omkostninger for de rejsende til ca. 310 mio. kr. om
året ud fra en forudsætning om et passagerfrafald på ca. 20 pct. sammen-
lignet med trafikudviklingen før kontrollernes indførelse. Ministeriets esti-
mat omfattede ikke rejsetidsforlængelser ved ophold på Malmö C, som iføl-
ge oplysninger fra Øresundsinstituttet udgør 12 minutters ventetid for ca.
hver fjerde rejsende over Øresund.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren konkluderer i dets rapport af 7.
april 2016, at de rejsendes årlige omkostninger vil være fra ca. 370 mio. kr.
til ca. 800 mio. kr. afhængig af, om passagererne tilpasser sig ændringerne i
tog-trafikken og dermed betragter det øgede tidsforbrug som rejsetid, eller
om det anses for en forsinkelse.
Øresundsinstituttet fastslår i dets trendrapport fra juli 2016, at de togrej-
sende i Danmark og Sverige tilsammen bruger 6.660 timer mere på trans-
port per dag som følge af id- og grænsekontrol, svarende til omkostninger
for de rejsende på ca. 448 mio.kr. per år.
12. juni 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 4552
214096
Side
1/2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om, hvordan grænsekontrollen mellem Danmark og Sverige har været til skade for vækst og velstand i Øresundsregionen, til Udlændinge- og integrationsministeren
På den baggrund vurderede Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i ok-
tober 2016, at det ikke forekommer urealistisk, at de rejsendes omkostnin-
ger ved den svenske id- og grænsekontrol kan værdisættes til 350-400 mio.
kr. om året.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har ikke efterfølgende foretaget
nye beregninger, men kan oplyse, at det samlede passagerfrafald i togtra-
fikken mod Sverige ved udgangen af 2016 er opgjort til ca. 16,6 pct. Dette
taler for, at de samlede omkostninger kan være op til ca. 17 pct. lavere end
esti eret.”
For mig at se er der således ingen tvivl om, at den svenske grænsekontrol og ikke
mindst den svenske id-kontrol har haft en række negative konsekvenser og bl.a.
betydet, at mange mennesker har fået længere rejsetider til og fra arbejde. Dette
har været til skade for vækst og velstand i Øresundsregionen.
Jeg har derfor med tilfredshed noteret mig, at den svenske regering den 2. maj
2017 har valgt ikke at forlænge id-kontrollen. Med ophævelsen af transportøran-
svaret og aftalen fra april om muligheden for at gennemføre svensk grænsekon-
trol i toget over Øresund vil pendlerne opleve en markant forbedring.
Når det er sagt, kan det dog ikke udelukkes, at det på et tidspunkt kan blive nød-
vendigt at genindføre midlertidig grænsekontrol på grænsen mod Sverige, hvis
f.eks. sikkerhedssituationen eller antallet af personer uden lovligt ophold, der
rejser mod Danmark, udvikler sig i en negativ retning.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2