Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1741223_0001.png
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 457: Spm. om ministeren kan redegøre for, om det er op til ledelsen i de enkelte politikredse at beslutte, hvilke sager der skal efterforskes og hvilke, der kan henlægges, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 457 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan
ministeren redegøre for, om det er op til ledelsen i de en-
kelte politikredse at beslutte, hvilke sager der skal efterforskes
og hvilke, der kan henlægges og i bekræftende fald, hvilke kri-
terier kan ledelsen anvende i de vurderinger?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”De overordnede rammer og prioriteringer for politiet og an-
klagemyndigheden fastlægges blandt andet i flerårsaftalen for
politiet og anklagemyndigheden samt i de årlige mål- og resul-
tatplaner, herunder i de enkelte politikredses mål- og resultat-
planer. Herudover kan der i øvrigt fra centralt hold
fra Rigs-
advokaten, de regionale statsadvokater og Rigspolitiet
være
fastsat nærmere generelle retningslinjer og prioriteringer for
politikredsenes straffesagsbehandling.
Inden for disse overordnede rammer er det som udgangspunkt
ledelsen i den enkelte politikreds, der har ansvaret for opgave-
løsningen i kredsen og i den forbindelse for den bedst mulige
anvendelse af politikredsens ressourcer til de forskellige opga-
ver, herunder behandlingen af straffesager. Politikredsen kan i
den forbindelse også inddrage blandt andet lokale prioriterin-
ger af særlige kriminalitetsproblemer mv.
Vurderingen af, om politiet skal indlede eller fortsætte en efter-
forskning af en konkret sag, skal desuden ske inden for de ret-
lige rammer, som følger af reglerne i retsplejeloven om politi-
ets efterforskning.
Politiet iværksætter en efterforskning efter anmeldelse eller på
eget initiativ, når der er rimelig formodning om, at der er begå-
et et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige. Det står i
retsplejelovens § 742.
Hvis der ikke er grundlag for at indlede en efterforskning, afvi-
ser politiet anmeldelsen. Politiet kan også standse en allerede
iværksat efterforskning, hvor der ikke er rejst sigtelse, hvis der
ikke er grundlag for at fortsætte efterforskningen. Det står i
retsplejelovens § 749.
Det betyder, at politiet ikke skal iværksætte en efterforskning i
anledning af samtlige anmeldelser til politiet eller alle forhold,
der muligvis kan være strafbare. Politiet skal i hver enkelt sag
foretage en konkret vurdering af sagen, herunder om det ud fra
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 457: Spm. om ministeren kan redegøre for, om det er op til ledelsen i de enkelte politikredse at beslutte, hvilke sager der skal efterforskes og hvilke, der kan henlægges, til justitsministeren
de foreliggende efterforskningsmuligheder er realistisk, at en
efterforskning vil kunne føre til opklaring af sagen, og at en el-
ler flere personer bliver sigtet. Der må ved denne vurdering
blandt andet også lægges vægt på sagens karakter, grovhed og
omfang.
Det er Rigsadvokatens opfattelse, at der også kan lægges vægt
på hensynet til den mest hensigtsmæssige anvendelse af politi-
ets ressourcer, og om sagens gennemførelse vil medføre van-
skeligheder, omkostninger eller sagsbehandlingstider, som ik-
ke står i et rimeligt forhold til sagens betydning og den straf,
der i givet fald kan forventes idømt. I de tilfælde, hvor der er
rejst sigtelse mod en person, fremgår dette udtrykkeligt af rets-
plejelovens § 721, stk. 1, nr. 3, om mulighederne for at opgive
påtale.
Ikke mindst hvis der er tale om et relativt mindre alvorligt for-
hold, hvor der i givet fald alene kan forventes idømt en for-
holdsvis mild sanktion, kan det således indgå ved vurderingen,
om sagen kan forventes opklaret med en efterforskningsind-
sats, der står i rimeligt forhold til sagens karakter og alvor. Det
vil efter omstændighederne også kunne indgå i vurderingen,
om sagen er opstået hos politiet på baggrund af en anmeldelse
med en direkte forurettet i sagen, eller om sagen er opstået på
politiets eget initiativ og uden en forurettet i sagen. Der er
imidlertid i alle tilfælde tale om en samlet vurdering af de kon-
krete omstændigheder i den enkelte sag, når der skal tages stil-
ling til, om der skal indledes en efterforskning, eller om en ef-
terforskning senere skal standses.
Jeg kan tilføje, at politikredsenes løbende prioritering selvsagt
er helt central i den nuværende situation, hvor der har været og
fortsat er et stort ressourcetræk i politikredsene til bevogtnings-
og grænsekontrolopgaver. De regionale statsadvokater følger
løbende udviklingen i politikredsenes sagsbeholdning mv. og
er i dialog med politikredsene med henblik på at sikre, at der
sker en reel prioritering af sagerne, og at der er et strategisk og
dagligt ledelsesmæssigt fokus på, at der sker den rigtige priori-
tering og visitation
af sagerne.”
3