Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1740995_0001.png
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 442: MFU spm. om, hvilke barrierer der er for en kommune i forhold til at sætte tv-overvågning op på offentlige steder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 442 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke barrierer der er for en
kommune i forhold til at sætte tv-overvågning op på offentlige
steder, så der er større mulighed for at fange kriminelle over-
faldsmænd i nattelivet, og vil ministeren ligeledes redegøre for,
hvilke kriterier en kommune skal opfylde for at kunne sætte
tvovervågning op på offentlige steder, herunder om en kom-
mune kan beslutte at sætte tv-overvågning op på offentlige ste-
der, hvis et flertal i et byråd ønsker øget tv-overvågning?”
Svar:
Både politiets og kommunernes adgang til at foretage tv-overvågning er
først og fremmest reguleret af persondatalovens regler. Det indebærer efter
lovens § 5, at tv-overvågningen bl.a. skal være saglig og proportional.
Herudover skal reglerne i lovens §§ 6-8 om, hvornår man må behandle,
herunder indsamle og registrere, oplysninger iagttages.
Tv-overvågning med et kriminalitetsbekæmpende eller kriminalitetsfore-
byggende sigte, f.eks. i nattelivet, er som udgangspunkt en politimæssig
opgave.
Politiet
kan foretage tv-overvågning på
offentlige steder
, når tv-
overvågningen vurderes at være saglig og proportional i forhold til den
opgave, som politiet skal løse. Der er således gode muligheder for, at poli-
tiet ud fra et politifagligt skøn kan foretage tv-overvågning.
Aktuelt foretager politiet kriminalitetsforebyggende tv-overvågning en
række steder i landet. Som eksempel kan det nævnes, at Syd- og Sønder-
jyllands Politi har opsat tv-overvågning omkring restaurationsmiljøet i
henholdsvis Esbjerg og Sønderborg. Som andre eksempler kan nævnes
Nordjyllands Politis tv-overvågning af Jomfru Ane Gade i Aalborg og Øst-
jyllands Politis tv-overvågning af området omkring banegårdspladsen og
området langs Åboulevarden i Aarhus.
Ønsker en
kommune
at foretage tv-overvågning af steder, hvortil der er
almindelig adgang, med henblik på at bekæmpe kriminalitet rettet mod
kommunens ejendom,
vil dette som udgangspunkt kunne ske inden for
rammerne af persondataloven. Det kan f.eks. være tv-overvågning af sko-
ler, rådhuse, museer eller biblioteker.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 442: MFU spm. om, hvilke barrierer der er for en kommune i forhold til at sætte tv-overvågning op på offentlige steder, til justitsministeren
Desuden kan kommuner med henblik på at fremme trygheden
efter ind-
dragelse af politiet
foretage tv-overvågning af offentlige steder, som lig-
ger i nær tilknytning til et område, der tv-overvåges af boligorganisationer.
Tv-overvågning af f.eks. en gade eller et torv med henblik på at
øge tryg-
heden
ved bl.a. at forebygge overfald vil imidlertid have karakter af
gene-
rel kriminalitetsbekæmpelse.
Generel kriminalitetsbekæmpelse er en poli-
timæssig opgave, og en kommune vil derfor som udgangspunkt ikke kunne
foretage tv-overvågning af gader mv. med henblik på generel kriminali-
tetsbekæmpelse.
3