Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1692339_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. november 2016
Politikontoret
Bjarke Gano
2016-0030-4952
2130479
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 37 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. oktober 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om det efter ministerens opfattelse er acceptabelt, at borgere der udsættes for personfarlig kriminalitet og ringer 112, ikke modtager den fornødne assistance, jf. debatindlægget »Vores søn og hans venner overfaldet lige udenfor vores hjem« i Berlingske af Inge Rabenberg lørdag den 15. oktober 2016, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 37 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere indlægget ”Vores søn og hans
venner overfaldet lige udenfor vores hjem” bragt på b.dk den
15. oktober 2016 og i den forbindelse redegøre for den konkre-
te sag samt begrunde, hvorfor politiet ikke straks rykkede ud?
Der henvises til: http://www.b.dk/kommentarer/vores-soen-og-
hans-venner-overfaldet-lige-udenfor-vores-hjem.”
Svar:
1.
Jeg har en klar forventning om, at politiet prioriterer den borgernære
kriminalitet højt og sender en patrulje hurtigst muligt, hvis der er akut be-
hov for politiets bistand. Hvis der ikke akut er behov for politiets tilstede-
værelse, f.eks. fordi gerningsmændene er forsvundet fra stedet, er det også
min forventning, at politiet i videst muligt omfang prioriterer at sende en
patrulje, når det gælder anmeldelser om vold.
2.
Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet nedenstående udtalelse fra Rigspolitiet, som ministeriet kan henhol-
de sig til:
”Politiet modtager dagligt et meget stort antal anmeldelser af
forskellig karakter. Det er således nødvendigt, at politiet lø-
bende foretager en prioritering af opgaverne sammenholdt med
det disponible mandskab på ethvert givent tidspunkt.
I forbindelse med en henvendelse om vold til alarm 112 fore-
tager operatøren, der er uddannet polititjenestemand, en politi-
faglig vurdering af, om der omgående skal sendes en patrulje
til stedet, f.eks. hvis et overfald er i gang.
Anmeldelser om vold prioriteres ligesom anden borgervendt
kriminalitet generelt højt, men hvis politiet vurderer, at der ik-
ke akut er behov for politiets tilstedeværelse, kan der fore-
komme situationer, hvor politiet ikke sender en patrulje til ste-
det.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, hvoraf det fremgår, at Københavns Po-
litis vagtcentral den 1. oktober 2016 kl. 02.54 modtog et op-
kald fra den person, der har skrevet omtalte indlæg på b.dk.
Samtalen mellem anmelderen, der er mor til en af de forurette-
de, og operatøren varede 7 minutter og 38 sekunder.
Anmelderen oplyste, at hendes søn og hans fire venner umid-
delbart forinden var blevet overfaldet på Islands Brygge i Kø-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om det efter ministerens opfattelse er acceptabelt, at borgere der udsættes for personfarlig kriminalitet og ringer 112, ikke modtager den fornødne assistance, jf. debatindlægget »Vores søn og hans venner overfaldet lige udenfor vores hjem« i Berlingske af Inge Rabenberg lørdag den 15. oktober 2016, til justitsministeren
benhavn. Gerningsmændene til overfaldet var på dette tids-
punkt flygtet fra stedet, og anmelderen befandt sig sammen
med de forurettede ved gerningsstedet ved krydset Islands
Brygge/Egilsgade.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at det fremgår af sam-
talen, at anmelderens søn ved overfaldet bl.a. havde pådraget
sig en skade omkring det ene øje. Operatøren forsøgte i den
forbindelse at finde ud af, hvorvidt skaderne var af en sådan
karakter, at der skulle sendes en ambulance til stedet.
Omkring 6 minutter inde i samtalen drøftede operatøren sagen
med den vagthavende, som har det overordnede ansvar for di-
sponeringen af patruljerne i politikredsen.
Den vagthavende vurderede, at der på dette tidspunkt skulle fo-
retages en vejledning af anmelderen. Det blev på baggrund af
sagens omstændigheder og karakter, herunder det forhold at
gerningsmændene var flygtet fra stedet, og at der alene forelå
et meget sparsomt signalement af gerningsmændene ikke vur-
deret nødvendigt at sende en patrulje til stedet, da patruljerne
på dette tidspunkt var i færd med at håndtere andre opgaver.
Operatøren vejledte derfor anmelderen om at opsøge nærmeste
akuthospital med sin søn for at få oprettet en skadesjournal og
modtage behandling. Endvidere blev anmelderen vejledt om at
kontakte Københavns Politis ekspedition på Hovedbanegården
med henblik på at anmelde forholdet.
De forurettede indfandt sig den 2. oktober 2016 kl. 8.45 i poli-
tiekspeditionen på Københavns Hovedbanegård med henblik
på anmeldelse af forholdet. Det var som følge af sygdom
blandt personalet ikke på dette tidspunkt muligt at afhøre dem,
hvorfor der blev aftalt en tid til afhøring af de pågældende den
3. oktober 2016. Det medførte desværre, at tre af de forurette-
de, der er amerikanske statsborgere, ikke kunne afhøres, idet
de skulle rejse hjem netop den 3. oktober 2016. Der vil som
følge heraf skulle ske telefonisk afhøring af de pågældende på
et senere tidspunkt.
Københavns Politi beklager, at de forurettede ikke blev afhørt,
da de mødte op på politiekspeditionen på Københavns Hoved-
banegård. Københavns Politi har således på baggrund af hæn-
delsen etableret en procedure, der sikrer, at der fremover vil
ske afhøring i en situation, hvor et vidne eller en forurettet
umiddelbart efterfølgende rejser ud af landet.
Rigspolitiet kan tilslutte sig det, som Københavns Politi har an-
ført.”
3