Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1738871_0001.png
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 418: Spm. om ministeren kan redegøre for politiets sagsbehandlingstider i hhv. 2014, 2015 og 2016 vedrørende indbrud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 544 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, hvilke konsekvenser grænseindsatsen
må forventes at få på politiets ressourcer på længere sigt?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Den nye flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden for
2016-2019 indeholdt en styrkelse af politiet, særligt i forhold
til indsatsen mod terror. Som forudsætning herfor indgik, at
politiet i de første år må foretage omprioriteringer fra andre
opgaveområder for at frigøre de nødvendige ressourcer.
Siden aftalens indgåelse har migrant- og flygtningesituationen
imidlertid
yderligere
øget
presset
politiets
mandskabsressourcer
og
medført
et
behov
for
omprioriteringer, som overstiger forudsætningerne i
flerårsaftalen.
Det er politiets målsætning, at omprioriteringerne til den
ekstraordinære grænseindsats sker med så få konsekvenser for
borgerne som muligt, så borgernes høje grundlæggende
tryghed og tillid til politiet fastholdes. Derfor har Rigspolitiet i
forbindelse med den ekstraordinære indsats ved grænserne
sikret, at der opretholdes et forsat stærkt fokus på
bekæmpelsen af både den kriminalitet, der rammer borgerne i
hverdagen, og den tunge og organiserede kriminalitet.
Omprioriteringerne kan imidlertid ikke foretages uden
konsekvenser for politiets opgavevaretagelse. Politikredsene
har således måtte reducere aktivitetsniveauet på andre
opgaveområder, og resultaterne på disse områder ligger
dermed også under det normale niveau. Rigspolitiet har ikke
mulighed
for
at
adskille
de
konsekvenser
af
omprioriteringerne, der er foretaget i forhold til varetagelsen af
henholdsvis terrorindsatsen og den forstærkede grænseindsats.
De foretagne omprioriteringer har særligt været rettet mod de
opgaveområder, hvor politiet selv har et vist råderum til at
kunne tilpasse indsatsen. Det gælder eksempelvis politiets
indsatser på færdsels- og narkotikaområdet samt målrettede
indsatser såsom patruljering i områder med mange tyverier.
Politikredsene har prioriteret at friholde bemandingen i
beredskabet for at kunne yde en god service til borgerne, men i
lyset af omprioriteringerne har det blandt andet været
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 418: Spm. om ministeren kan redegøre for politiets sagsbehandlingstider i hhv. 2014, 2015 og 2016 vedrørende indbrud, til justitsministeren
nødvendigt at overføre flere opgaver til beredskaberne. Dette
har medvirket til stigninger i de gennemsnitlige responstider.
Prioriteringen af ressourcer til de nye opgaver har generelt
også medført længere sagsbehandlingstider, så beholdningen af
straffelovssager vokser, og sigtelsesprocenten er faldet.
For hurtigt at kunne lette presset på politiets ressourcer er det
aftalt, at Hjemmeværnet skal bistå politiet i forbindelse med
grænsekontrollen. Rigspolitiet har endvidere vurderet, at det
aktuelle aktivitetsniveau ved grænserne gør det muligt at
nedjustere bemandingen, hvilket tillige frigiver ressourcer.
Bemandingen vil dog hurtigt kunne øges igen, hvis det bliver
påkrævet.
Herudover vil politiet foretage opgaveglidning således, at der
ved udgangen af 2016 er frigjort politiuddannet personale
svarende til 150 årsværk. Der vil ske opgaveglidning indenfor
automatisk trafikkontrol (ATK), køre- og teoriprøver og ved
forsøg med civile, beredskabsfaglige medarbejdere som
operatører på 112-alarmcentralerne.
Endelig optages der i 2016 flere elever på Politiskolen end
forudsat i politiets og anklagemyndighedens flerårsaftale.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at ovennævnte initiativer vil
bidrage til at lette presset på politiets ressourcer. Det må dog
fortsat påregnes, at der må foretages væsentlige
omprioriteringer i 2016 og i et vist omfang i 2017 med
betydning for politiets indsats på en række områder.”
Der henvises endvidere til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 543
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf det fremgår, at politiet på
grund af det lavere aktivitetsniveau ved grænsen har vurderet, at man kan
nedjustere grænseindsatsen med 40 årsværk. Sammen med regeringens
beslutning om, at Hjemmeværnet skal bistå politiet i forbindelse med
grænsekontrollen, hvilket vil kunne aflaste politiet med 125 årsværk, er det
aktuelle ekstra ressourcebehov ved grænsen dermed reduceret til godt 300
årsværk.
3