Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1730366_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. marts 2017
Politikontoret
Pernille Østergaard
2017-0030-5338
2223982
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 385 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. februar 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om det formaliserede samarbejde mellem politikredsene i sagsbehandling og efterforskning af sager om IT-kriminalitet, justitsministeren
Spørgsmål nr. 385 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren, i forlængelse af samrådet den 7. februar 2017
om bedrageri på internettet, redegøre for efteruddannelserne
»Cyber crime 1« og »Cyber crime 2«?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet, Rigsadvokaten og Politiskolen iværksatte i 2015
et samarbejde om udvikling af en ny, national cybercrime-
uddannelse.
Uddannelsen består – for politiets vedkommende – af to efter-
uddannelser, Cybercrime I og Cybercrime II, og har til formål
at styrke det grundlæggende kendskab til it og it-relateret kri-
minalitet blandt politiets medarbejdere. På den baggrund er det
hensigten, at uddannelsen skal sætte medarbejdere i dansk po-
liti i stand til at foretage relevante sagsbehandlingsskridt,
fra sagen indgår som en anmeldelse til sagens afslutning.
Uddannelsen tager sigte på en bred vifte af it-relaterede krimi-
nalitetsformer, herunder f.eks. forbrydelser, der begås på inter-
nettet, og hvor internettet fungerer som kommunikationsplat-
form mellem mennesker, og forbrydelser, der er rettet mod it-
systemer eller ved anvendelse af it-systemer, herunder f.eks.
sager om økonomisk it-kriminalitet og hacking. Uddannelsen
har ydermere fokus på, hvordan man håndterer og efterforsker
digitale spor.
Begge uddannelsesmoduler består af en kombination af e-
learning og tilstedeværelsesundervisning. Gennemførelsen af
tilstedeværelsesundervisningen sker decentralt i de enkelte po-
litikredse, hvor underviserne er lokale instruktører, som er ud-
dannet til at varetage undervisningen.
Cybercrime I-uddannelsen er målrettet medarbejdere i politi-
kredsenes servicecentre og ekspeditioner og har til formål at
sikre, at deltagerne kan håndtere anmeldelser om it-relateret
kriminalitet professionelt og korrekt. Uddannelsen sætter såle-
des personale, der modtager anmeldelser om it-relateret krimi-
nalitet, i stand til bedre at identificere kriminalitetstyperne og
foretage den indledende registrering og visitation af sagerne.
Cybercrime I-uddannelsen består af 2,5 dages undervisning
fordelt på en dags e-learning og halvanden dags tilstedeværel-
sesundervisning. Uddannelsen har været udbudt siden januar
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om det formaliserede samarbejde mellem politikredsene i sagsbehandling og efterforskning af sager om IT-kriminalitet, justitsministeren
2016, og ved udgangen af 2016 havde ca. 1.000 medarbejdere i
politiet gennemført uddannelsen, herunder 400 ansatte i politi-
kredsenes servicecentre. Uddannelsen er ydermere udbudt til
elever optaget på Politiskolen siden den 1. februar 2016.
Cybercrime II-uddannelsen er målrettet efterforskere og har til
formål at styrke politiets efterforskning af it-relateret krimina-
litet, herunder også sager med digitale spor.
Cybercrime II-uddannelsen indeholder i alt fem dages under-
visning fordelt på to dages e-learning og tre dages tilstedevæ-
relsesundervisning. Modulet vil blive udbudt til politiets med-
arbejdere fra første halvdel af 2017, og det er forventningen, at
op mod 2.000 medarbejdere vil gennemføre uddannelsen i lø-
bet af de kommende år.
For anklagemyndighedens vedkommende er uddannelsen ud-
møntet som e-læring bestående af relevante e-læringsmoduler
fra Cybercrime I og II. Modulerne er obligatoriske for alle an-
klagere.
Rigspolitiet kan herudover mere generelt om politiets uddan-
nelser vedrørende it-kriminalitet oplyse, at Politiskolen siden
2007 har udbudt den såkaldte it-efterforskningskoordinatorud-
dannelse. Uddannelsen har til formål at støtte de efterforskere,
der arbejder med it-efterforskning, således at de er i stand til at
bistå og vejlede lokale sagsbehandlere og sikre kvaliteten af
lokal it-efterforskning. Der er på nuværende tidspunkt uddan-
net it-efterforskningskoordinatorer i et sådant omfang, at hver
politikreds har ansat i 2-4 it-koordinatorer.
Siden 2010 har Rigspolitiet desuden i samarbejde med norsk
og svensk politi udbudt uddannelsen Nordic Computer Fo-
rensic Programme, som udbydes halvårligt ved det norske Po-
lice University College i Oslo. Uddannelsen svarer til 30
ECTS-point og er som udgangspunkt påkrævet for polititjene-
stemænd, der arbejder som it-efterforskere i Rigspolitiets Nati-
onale Cybercrime Center (NC3). Uddannelsen er gennemført
af ca. 30 ansatte i dansk politi.
Foruden de nævnte – generelle – it-efterforskningsuddannelser,
udbyder Politiskolen desuden uddannelsen ”Seksuelt misbrug
af børn via internettet” til efterforskere og anklagere ca. 1 gang
årligt.”
3