Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1730365_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. marts 2017
Politikontoret
Pernille Østergaard
2017-0030-5336
2223979
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 383 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. februar 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om det formaliserede samarbejde mellem politikredsene i sagsbehandling og efterforskning af sager om IT-kriminalitet, justitsministeren
Spørgsmål nr. 383 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren i forlængelse af samrådet den 7. februar 2017
om bedrageri på internettet redegøre for det formaliserede
samarbejde mellem politikredsene i sagsbehandling og efter-
forskning af sager om it-kriminalitet, og i givet fald hvorfor
politikredsene ikke i større grad bruger de ressourcer og særli-
ge kompetencer, der er afsat til netop den form for kriminalitet
i Nationalt Cyber Crime Center (NC3)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Det skal indledningsvis bemærkes, at Rigspolitiet har forstået
spørgsmålet således, at det omhandler samarbejdet mellem po-
litikredsene og Rigspolitiets Nationale Cyber Crime Center
(NC3) i sager om økonomisk it-kriminalitet.
NC3 har – med forbehold for de opgaver, der varetages af Poli-
tiets Efterretningstjeneste – det overordnede politifaglige an-
svar for politiets opgavevaretagelse vedrørende kriminalitet,
hvor digitale spor indgår i efterforskningen, herunder sager om
økonomisk it-kriminalitet. NC3 kan desuden varetage koordi-
nation af efterforskningen i større sagskomplekser, herunder
sager med internationale dimensioner.
Anmeldelser om økonomisk it-kriminalitet kan indgives til den
stedlige politikreds eller foretages elektronisk direkte til NC3.
Når NC3 modtager en anmeldelse om it-relateret kriminalitet,
oprettes denne som en sag med et journalnummer i politiets
sagsstyringssystem, POLSAS. NC3 videresender herefter som
udgangspunkt sagen til den stedlige politikreds, med henblik
på at kredsen kan foretage en indledende vurdering af sagen og
iværksætte eventuelle relevante efterforskningsskridt.
Såfremt politikredsen på baggrund af den indledende efter-
forskning vurderer, at der til brug for den videre behandling er
behov for specialiserede kompetencer relateret til it-spor, kan
NC3 anmodes om bistand. NC3 yder således – efter anmod-
ning – navnlig bistand, når efterforskningen kræver særlig
avanceret teknologi, ekspertise eller rutine.
NC3 er af samme årsag ikke forudsat involveret i samtlige an-
meldelser om økonomisk it-kriminalitet, idet politikredsene i
en lang række sager besidder de tilstrækkelige it-kompetencer
til at håndtere sagerne lokalt. NC3 har således bl.a. i 2015 an-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om det formaliserede samarbejde mellem politikredsene i sagsbehandling og efterforskning af sager om IT-kriminalitet, justitsministeren
sat 11 it-ingeniører, som har til opgave at bistå politikredsene
med implementering af it-efterforskningsværktøjer til håndte-
ring af sager, hvor it er en væsentlig faktor. It-ingeniørerne er
ansat af NC3, men er fysisk placeret i alle landets politikredse
(undtaget Bornholms Politi).
Politikredsene har desuden i 2016 gennemført første del af po-
litiets og anklagemyndighedens nyudviklede cybercrimeud-
dannelse, Cybercrime I, der er målrettet politiets servicecentre
og ekspeditioner. Anden del af uddannelsen, Cybercrime II,
som henvender sig til politiets efterforskere og anklagere, im-
plementeres i løbet af 2017.
Rigspolitiet kan generelt oplyse, at bekæmpelsen af økonomisk
it-kriminalitet, herunder bedrageri på internettet, er et priorite-
ret indsatsområde for dansk politi. Rigspolitiet har på den bag-
grund iværksat udarbejdelsen af en operativ strategi for be-
kæmpelsen af økonomisk it-kriminalitet, som for perioden
2017-2020 skal bidrage til gennem strategisk analyse at sætte
rammerne for politiets indsats på området, bl.a. ved at fastlæg-
ge en række fokusområder.
Rigspolitiet har på konkrete sagsområder inden for økonomisk
it-kriminalitet foretaget monitering og analyse af antallet af
anmeldelser og udviklingen i bestemte sagstyper. Rigspolitiet
har på den baggrund i samarbejde med politikredsene inden for
økonomisk it-kriminalitet skabt et overblik over omfanget og
afdækket en typisk gerningsmandsprofil.
NC3 har ydermere i visse sager arbejdet målrettet på at afdæk-
ke de kriminelle gerningsmænds infrastruktur med henblik på
at forstyrre deres kriminelle aktiviteter. NC3 har på baggrund
heraf udsendt advarsler til ca. 10.000 danske borgere, der der-
ved har været i stand til at træffe foranstaltninger til forebyg-
gelse af yderligere kriminalitet rettet mod dem.
Rigspolitiet vurderer løbende, hvilke yderligere initiativer der
kan bidrage til en styrket indsats mod økonomisk it-
kriminalitet. Rigspolitiet er således bl.a. i færd med at se nær-
mere på, hvordan datakvaliteten kan styrkes yderligere på om-
rådet med henblik på at kunne skabe nationalt overblik og ko-
ordinere den politimæssige indsats.”
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets samtidige besvarelse
af spørgsmål nr. 385 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3