Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1729424_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. marts 2013
Procesretskontoret
Christina Hjeresen
2013-0037-0028
699859
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
ændring
af
konkursloven,
retsplejeloven
og
retsafgiftsloven
(Konkurskarantæne) (L 131), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 22. februar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Tom Behnke (KF).
Morten Bødskov
/
Nanna Fischer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 373: Spm. om ministeren vil redegøre for hvad baggrunden er for, at det er muligt at starte enkeltmandsvirksomheder op på trods af flere forudgående konkurser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om ændring af
konkursloven, retsplejeloven og retsafgiftsloven (Konkurskarantæne)
(L 131):
”Vil ministeren oplyse, hvorfor det skal være muligt at starte
egen virksomhed, når man har fået konkurskarantæne?”
Svar:
1.
Konkursrådet har overvejet, om det overordnede formål med regler om
konkurskarantæne bør være at forhindre, at en karantæneramt person i det
hele taget driver erhvervsmæssig virksomhed, eller om det kun bør være at
forhindre, at den pågældende driver erhvervsmæssig virksomhed uden at
hæfte personligt og ubegrænset for virksomhedens forpligtelser.
Til støtte for den første mulighed fremhæver Konkursrådet, at
hovedbetingelsen om, at konkurskarantæne pålægges efter, at den
pågældende ved groft uforsvarlig forretningsførelse med konkurs til følge
ofte har påført andre betydelige tab, taler for, at karantænen omfatter alle
former for erhvervsvirksomhed. I den forbindelse fremhæves det, at
formålet med en karantæne er at forebygge fremtidige tab, og at der på
trods af, at den pågældende hæfter personligt, stadig vil være en sådan
risiko.
Omvendt henviser Konkursrådet til den karantæneramte persons hæftelse
for virksomhedens forpligtelser, og til at den pågældende skal kunne opnå
et indtægtsgrundlag, som i visse brancher kan være vanskeligt at opnå som
almindelig lønmodtager, hvis freelancearbejde (som selvstændig) er det
almindelige i branchen.
På den baggrund er det Konkursrådets samlede vurdering, at en
konkurskarantæne som udgangspunkt kun bør indebære et forbud mod at
deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed, hvori den pågældende ikke
hæfter personligt og ubegrænset for virksomhedens forpligtelser.
Konkursrådet har dog samtidig fundet, at en overtrædelse af en
konkurskarantæne efter omstændighederne bør føre til, at den pågældende
får forbud mod at deltage i ledelsen af alle former for erhvervsvirksomhed.
Der henvises til betænkning 1525/2011 om konkurskarantæne kapitel 5.1.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 373: Spm. om ministeren vil redegøre for hvad baggrunden er for, at det er muligt at starte enkeltmandsvirksomheder op på trods af flere forudgående konkurser, til justitsministeren
2.
Justitsministeriet er enig i Konkursrådets synspunkter og forslag om
rækkevidden af det forbud, som en konkurskarantæne bør indebære, og
forslaget til konkurslovens § 159 er udformet i overensstemmelse med
rådets lovudkast på dette punkt.
Justitsministeriet har herved bl.a. lagt vægt på, at indførelse af regler om
konkurskarantæne navnlig har til formål at bekæmpe såkaldt
konkursmisbrug og -rytteri, som typisk udføres ved udnyttelse af reglerne
om selskabers begrænsede hæftelse. Endvidere finder Justitsministeriet, at
personlig og ubegrænset hæftelse for en virksomheds forpligtelser i sig
selv må antages at tilskynde til at undgå groft uforsvarlig
forretningsførelse. Den karantæneramte person vil således i
karantæneperioden ikke længere risikofrit kunne ”gemme sig” bag en
begrænset hæftelse, men vil derimod (så vidt muligt) selv skulle opfylde
sine forpligtelser over for kommende kunder, kreditorer m.fl.
Hertil kommer, at konkurskarantæne kan pålægges en person, uden at den
pågældende er dømt for strafbart forhold, og at forbuddet på den baggrund
ikke bør udstrækkes længere end nødvendigt. Det må således kræve meget
stærke grunde at forbyde en person at drive lovlig erhvervsvirksomhed
eller at drive den i visse former, før der foreligger dom for strafbart
forhold.
Det er samlet Justitsministeriets opfattelse, at det er udtryk for en passende
balance mellem ovennævnte forskellige hensyn til skyldnerens mulighed
for at opnå et indtægtsgrundlag mv. og til kommende kunder, kreditorer
m.fl., at konkurskarantæne som udgangspunkt ikke udelukker
vedkommende fra at drive egen virksomhed (med personlig hæftelse).
Lovforslaget er udformet i overensstemmelse hermed. Der kan om
rækkevidden af en konkurskarantæne også henvises til den samtidige
besvarelse af spørgsmål 2 vedrørende lovforslaget.
3.
Justitsministeriet har i øvrigt med lovforslaget lagt op til, at ministeriet,
efter at de foreslåede regler om konkurskarantæne i givet fald har været i
kraft i fem år, vil foretage en evaluering af ordningen, herunder om der er
behov for justeringer af reglerne. En sådan evaluering vil bl.a. kunne
berøre spørgsmålet om udstrækningen af forbuddet mod at deltage i
ledelsen af en erhvervsvirksomhed.
3