Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1730517_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. september 2016
Koncernstyringskontoret
Sara Stensgård
2016-0030-4803
2064490
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 870 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. september 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Andreas Langsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om der ikke er nogen myndighed, der er ansvarlig for helheden for borgeren, for sagens samlede forløb og for den samlede sagsbehandlingstid ift. sager i Erstatningsnævnet, til justitsministeren
1730517_0002.png
Spørgsmål nr. 870 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del – svar på
spørgsmål 649 og 166 oplyse, om ministeren er enig i, at det er
relevant at opgøre den samlede sagsbehandlingstid for sager,
der er startet i Erstatningsnævnt, fra nævnet modtager en an-
søgning om erstatning til den samlede sag er endeligt afklaret
for borgeren, inklusive den tid der anvendes undervejs af alle
involverede myndigheder?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Erstatningsnævnet, der har oplyst følgende:
”Som det fremgår af Erstatningsnævnets bidrag til brug for be-
svarelsen af Folketingets Retsudvalgs spørgsmål nr. 166 (Alm.
del), kan personskader være af meget varierende karakter og
spænde over hændelser, der kun har meget beskedne følger, til
hændelser der har varige følger. Når der er tale om de mest al-
vorlige tilfælde, vil der uvægerligt gå en vis tid, før det står
klart, om der i det hele taget er tale om varige følger, ligesom
der vil gå tid, før det står klart, hvad skadens endelige omfang
er. Sådanne skader kræver nemlig som oftest langstrakte be-
handlingsmæssige og arbejdsmæssige/kommunale afklaringsfor-
løb og vil således typisk involvere både offentlige og private ak-
tører, ligesom det undervejs i forløbet forudsætter den forurette-
des aktive medvirken.
Som det også fremgår af besvarelsen, opgør nævnet i dag sin
sagsbehandlingstid som den tid, der går, fra nævnet har modta-
get en ansøgning/genåbnet en sag, og til nævnet har truffet afgø-
relse i sagen, herunder den tid der medgår i forbindelse med en
eventuel forelæggelse for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Nævnets sagsbehandlingstid er derimod ikke opgjort som den
tid, der går fra forbrydelsen sker/skaden indtræder, til offerets
tilstand i sidste ende kan siges at være endeligt afklaret/erstat-
ningsspørgsmålet kan endeligt afsluttes. Det skyldes, at varighe-
den af dette forløb – som anført ovenfor – afhænger af andre
faktorer end Erstatningsnævnets sagsbehandling.”
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at der planlægges en op-
gradering af Civilstyrelsens sagsbehandlingssystem. Som en del heraf vil
det blive undersøgt, om en opgradering vil muliggøre it-understøttelse af
automatiske udtræk af data, således at det fremadrettet vil være muligt at
opgøre den tidsmæssige udstrækning fra forurettedes fremsendelse af et
krav om erstatning til den afsluttende erstatningsretlige afgørelse, herunder
om det bl.a. er muligt at fratrække den tid sagen afventer andre myn-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om der ikke er nogen myndighed, der er ansvarlig for helheden for borgeren, for sagens samlede forløb og for den samlede sagsbehandlingstid ift. sager i Erstatningsnævnet, til justitsministeren
digheders sagsbehandling og/eller forurettedes indsendelse af tilstrækkeligt
dokumentation for det fremsatte krav.
Afslutningsvist kan der henvises til besvarelse af Folketingets Retsudvalgs
spørgsmål nr. 166 (Alm. del) af den 4. februar 2016 samt besvarelse af
Folketingets Retsudvalgs spørgsmål nr. 647 (Alm. del) af den 24. juni
2016, hvor der fremgår en række igangsatte initiativer med henblik på at
nedbringe sagsbehandlingstiden, herunder bl.a. tilførsel af ressourcer til
Erstatningsnævnets sekretariat og indførelsen af elektronisk journalisering.
3